Är väääldigt sugen på att kakla vårat nya kök, och forskar lite. Kakelsnöre är nåt som dyker upp allt som oftast, hur fasen fungerar det? Kakelkryss vet jag, och har använt med relativ framgång, men snörre låter ju jättemärkligt i mina öron?

Säkert en jättedum fråga men jag kan verkligen inte se det framför mig?!

Det är inget märkligt med det. Du lägger ett snöre lika brett som fogen där den ska vara. När fästmassan torkat, drar du bort snöret och fogar som vanligt. Fast själv använder jag hellre kryssen.

Immobil skrev:
Det är inget märkligt med det. Du lägger ett snöre lika brett som fogen där den ska vara. När fästmassan torkat, drar du bort snöret och fogar som vanligt. Fast själv använder jag hellre kryssen.
Tycker det låter skitkonstigt, tänk om snöret ramlar av plattan, då blir det ju skit av alltihopa... Och blir de inte ihoptryckta av tyngden så det inte blir rakt? Tycker också kryssen verkar bättre...

Snöre är smidigt att använda. Det ramlar inte av. Du lägger snöret ovanför plattan och sen lägger man bara nästa lager ovanför och så dit med snöret på nästa rad. Man drar snöret fram och tillbaka rad för rad, (långt snöre alltså).

Skitsmidigt att använda.

Tompa74 skrev:
Snöre är smidigt att använda. Det ramlar inte av. Du lägger snöret ovanför plattan och sen lägger man bara nästa lager ovanför och så dit med snöret på nästa rad. Man drar snöret fram och tillbaka rad för rad, (långt snöre alltså).

Skitsmidigt att använda.
Vet du vad som skulle kunna vara för- respektive nakdelar med det båda olika grejerna - snöre och kryss?

Paul-Staffanstorp
En annan fördel med snöre är också att man lättare kan justera kakelsättningen eftersom nästan inga kakelplattor är exakt lika stora.
Använder man kryss så är de ju hårda och då kan man ju inte flytta en platta på samma sätt utan att flytta allt.

Paul-Staffanstorp skrev:
En annan fördel med snöre är också att man lättare kan justera kakelsättningen eftersom nästan inga kakelplattor är exakt lika stora.
Använder man kryss så är de ju hårda och då kan man ju inte flytta en platta på samma sätt utan att flytta allt.
Ahaa.. Jag tänker lite tvärtom (har ju dock aldrig prövat snöre) alltså att det lätt blir ojämt med snöre just för att det inte är hårt? Att det kanske skulle klämmas ihop när det kommer lite tyngd på det.

C
Nu ska ju plattan hänga i fixet och inte på snöret/krysset/whatever, om jag inte är helt felunderrättad?

Min undran är snarare hur man får till avståndet i sidled med snöre?

Kryss måste gå bort helt. Kladdigt och pillrigt. Förr eller senare är det något som fastar för högt så det inte täcks av fogen. Att pilla bort alla måste vara ett öde värre än döden.

Snöre har jag testat några gånger men jag blir mest irriterad över kladdet. Om plattorna inte är helt raka i kanten kan man också lura sig själv - rätt behöver inte vara samma avstånd mellan plattorna överallt.

Jag har inte satt några enorma mängder plattor men jag föredrar att dra upp hjälpstreck med blyerts eller vad som funkar och sedan använda detta när jag sätter plattorna. Strecken syns även när man dragit på fix. När man sätter plattor för första gången drar man fler hjälpstreck, när man blir lite säkrare blir det färre.

Paul-Staffanstorp
martina_m skrev:
Ahaa.. Jag tänker lite tvärtom (har ju dock aldrig prövat snöre) alltså att det lätt blir ojämt med snöre just för att det inte är hårt? Att det kanske skulle klämmas ihop när det kommer lite tyngd på det.
Förvisso, men det blir ju lika mycket tryck överallt så det jämnar ju ut sig på det viset...

Det är bra att lägga en remsa av 3mm masonite underst som man ställer första kakelraden på. (detta för att det inte ska bli stumt mellan skiva och kakel samtidigt som det underlättar att byta bänkskivor i framtiden.)

Drar man ut fix med en tandspackel på t.ex en sträcka av en meter och hela vägen mellan bänkskiva och väggskåp...
Sedan staplar man bara dit understa raden plattor och sedan tar man och sätter en platta till vänster och en till höger på andra raden och lägger in snöret mellan dem och första radens plattor.
Sen är det ju bara att ställa ditt resten av plattorna på rad 2.
O.S.V

De lodräta fogarna fixar man med ögonmåttet... ;)

cheetah1 skrev:
Nu ska ju plattan hänga i fixet och inte på snöret/krysset/whatever, om jag inte är helt felunderrättad?

Min undran är snarare hur man får till avståndet i sidled med snöre?
j men man sätter ju plttan på rätt plats och å borde ett snöre kunna trckas till så det hela blir snett.

Ja det var en bra fråga!! man lär ju inte kunna ha snöre både lodrätt och vågrätt...

C
Det är väl bara att inte trycka ihop snöret med plattan, utan sätta den kant i kant bara.

Paul-Staffanstorp
martina_m skrev:
j men man sätter ju plttan på rätt plats och å borde ett snöre kunna trckas till så det hela blir snett.

Ja det var en bra fråga!! man lär ju inte kunna ha snöre både lodrätt och vågrätt...
Jo, man kan använda snöre även lodrät om man inte litar på ögonmåttet. ;)

MathiasS skrev:
Kryss måste gå bort helt. Kladdigt och pillrigt. Förr eller senare är det något som fastar för högt så det inte täcks av fogen. Att pilla bort alla måste vara ett öde värre än döden.
.
Låter man inte kryssen sitta kvar och fogar över dom??

Paul-Staffanstorp skrev:
Jo, man kan använda snöre även lodrät om man inte litar på ögonmåttet. ;)
Hehe jo iofs... Men det gör nog inte jag, inte första gången jag ska göra det helt själv iaf :) Fast jag har nog rätt bra ögonmått... Men det är klart, är väl bara att överlappa det ena snöret över det andra. Men ännu värre: Hur får man snöret rakt ;) Skoja bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.