Efter att vi höjde diskbänken i köket har vi fått ett gap på 88 mm mellan diskmaskinens överdel och bänkskivans underdel. Jag skulle vilja tillverka en täcklist och dölja det hålet med, men jag är osäker på hur man bäst konstruerar den. Problemet är att om jag bara sätter dit en "vanlig brädbit" så kommer den täcka inte bara hålet utan också alla knappar på diskmaskinen eftersom de är placerade på ovansidan av diskmaskinsluckan... Att dra fram diskmaskinen så att dörren går fri för täcklisten eller placera listen en bit längre in, innanför luckan, är uteslutet. Det kommer inte se klokt ut.

Jag har några olika idéer som inkluderar urfräsningar, gångjärn och glidskenor, men vill gärna veta hur andra i liknande situationer har löst problemet.

En annan sak -- bör en sån här list ha ventilationshål för att släppa ut ånga från maskinen?

Hej FemTummar!

Har du redan reglerat höjden på diskmaskinen? De flesta brukar gå att reglera 5-6 cm.

Jag har justerat den så den står i våg, men glipan är för stor för att jag ska kunna skruva upp den så den så att säga står på styltor -- då får jag bara en riktigt rejäl dammsamlare under den.

Knapparna på ovansidan av diskmaskinsluckan använder du väl när luckan är öppen, du behöver väl inte komma åt dem när luckan är stängd? Så fungerar i alla fall vår diskmaskin. Man trycker in de knappar som ska tryckas in och sedan stänger man luckan och maskinen går igång.

Om det är som du säger så löser det ju hela problemet på ett närmast pinsamt enkelt sätt! Vi har alltid stängt luckan först och startat maskinen sen...
Jag ska testa det imorgon, för just nu tuggar maskinen i sig resterna av ungarnas kvällsmat och vår premiärgrillning för säsongen.

Finns ju högre diskmaskiner för de kök som har 95cm bänkskivehöjd.

H
Så behöver du en täckplatta som du sätter under på bänkskivan, så ångan inte förstör bänkskivan, finns på Ikea.

Du kanske skall tänka om. Jag höjde hela diskmaskinen genom att placera ett par reglar under istället. Ger bättre arbetshöjd (+10cm). Hålet under maskinen döljdes med sparklisten som fick kompletteras en aning där diskmaskinen står.

Nu är jag nog mer inne på att göra en grund låda där uppe istället för en täcklist... Men tack för påminnelsen om ångspärr, måste fixa nåt där.

IKEA ligger en bit bort så dem besöker jag inte så ofta, hur ser såna ångspärrar ut och kan man åstadkomma såna själv?

H
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.