Y
Svårmöblerat kök...
Har klurat lite på vad jag ska hitta på när det gäller plats att sitta och äta på...

Så var jag på Ikea och studera deras demo-kök utav den modell jag gillar. Då hade dom ställt barstolar så man satt vid arbetsbänken och det var faktiskt rätt skönt att sitta sådär... Så vad gör man, jag letade upp deras smalaste och högsta bänkskåp; 92hög (plus benen 11cm) 37djup....

Sen får man lägga på en skiva som sticker utanför skåpen bara, vilket jag inte lyckades med i Ikeas rit-program, och ja, nu står sakerna lite nära fönstret...

Men vad tror ni, kan detta vara något? Man får ett enkelt bord, som dessutom är skåp... vill tro att man kan nyttja det bättre än traditionellt. dvs inte klumpigt så det är ivägen när man springer till vardagsrummet eller trappen...

sen är det tre dörrar på bilderna men finns inga dörrar, den stora leder till vardagsrummet där man kan ha matsalsbord sen...den intill den stora är trappen upp till andra våningen...

(klicka för fullstorlek)
thumb-6752_4B92B388.jpg

(skåpen kastade jag dit, ska justera det, blir väggskåp på spis-väggen men inte mot ytterväggen med rutorna... sen ska ena rutan bytas så man kan ha kyl och frys utan att fuska och utan att krocka med arbetsbänken...)

Ett annat alternativ, inte så lång bänk, men då får ovanpåliggande skivan sticka ut åt samtliga håll, inte bara långsidorna....
thumb-8AB9_4B92B7A4.jpg

Redigerat:
felpost.

Är den där förvaringen under bordet verkligen nödvändig för er?
Kan ni ha det någon annanstans så tror jag att det blir bättre. Man kommer ju aldrig åt sakerna när det sitter folk där. Och så kommer man att tycka att man slår knäna i det. Bygg upp en motsvarande form som ni har tänkt och provsitt. Jag tror att det blir som när man sitter på fik där de har ett smalt bord mot fönstret, man vet inte riktigt var man ska göra av benen när man sitter där.

Något bättre kanske det är att göra någon lösning emd en bänk inbyggd mot väggen i stil med gammal kökssoffa. Där kan ni ju också ha förvaring, men det blir ju samma problem med att man inte kommer åt om någon sitter där.

Allra bäst är nog att få bort den där förvaringsvolymen någon helt annanstans t.ex ovanpå kyl/frys.

Säger samma sak, finns inget som är mer värdelöst än att inte få in benen under bordsskivan. Om du måste ha ett bord där och inte kan göra skivan bredare skulle jag skippat alla lådor/skåp och gjort ett bord som är ett upp och nervänt U om du förstår vad jag menar, dvs bordsskiva och gavlar. Då skulle du kunna använda samma typ av bänksskiva om det är målet.

Hur mycket kan du få bänkskivan att sticka ut? Kanske samla hela överskottet på en sida (mot fönstret) så att man kommer under med benen och ha skåp endast vänt mot köket, då kan man sitta och titta in i köket och från köket når man skåpen utan att någon sitter i vägen. Då får du bara in 3 stolar (kanske 4 om man bara kan gå runt på en sida). Hur många behöver ni egentligen sitta där, och kommer ni sitta där när ni har ett matbord i öppen planlösning (om jag förstått dig rätt)

Y
jag hade tänkt att borddskivan skulle sticka ut sisådär 45cm, tror ikeas demokök hade mindre och ändå kändes det ok.

och visst jag såg ett vanligt bord idag med högre ben samt höga barstolar, såg väl ok ut men kändes halvt meningslöst på något sätt

Jag förstår nog inte riktigt lösningen. Du ska ha skåp under och sedan en skiva som sticker ut 45 cm på vardera sidan? Jag tycker det låter obekvämt att sitta vid i längden och jag tycker inte det låter snyggt. Jag tycker också att det låter som svåranvända skåp. Först stolar i vägen och sedan en djup skiva-
Vitsen med det du såg på IKEA var att utnyttja en yta på två sätt. Det du beskriver låter bara som en konstig lösning.

Y
det är det eller att jag har vardagsrumssoffor... ni får välja.. ;)

(obs, platsen är för snabba måltider, riktiga matbordet är i andra rummet)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.