Hej!

Håller på att renovera för fullt i köket och har funderingar kring det fläktsystem som vi har.
Bor i en 1½ plansvilla som är byggt -87.
Det fläktsystem som är idag med den fläkten som finns idag är ett separat frånluftsfläkt d.v.s har du en boxfläkt som suger ut luft från badrum, kök, tvättstuga etc. så kan du styra hastigheten på fläkten via spiskåpan.

Tycker man är väldigt begränsad med urvalet på fläktar när det är på detta sättet.
Kan man dra om detta så man kan använda en "vanlig" fläkt´?

Någon som har erfarenhet av detta?
Tacksamt för ett snabbt svar.

Jonas

Jag hade också ett sånt system innan renoveringen, tror det kallas allians-system.
Kastade ut den gamla fläkten uppe på vinden och skaffade en ny liten fläkt från Clasohlson som är på dygnet runt. Den drar ut luft från badrum, toalett och tvättstuga. Sedan kopplade jag på en "vanlig" fläkt i köket. Funkar strålande.

Är huset konstruerat med mekanisk frånluft så ska man nog tänka både en och två ggr innan man ersätter frånluftsfläkten med något från Clas Ohlsson.

Man kan separera fläktstyrningen från spiskåpan, men hur hade du tänkt dra imkanalen? Separat kanal ut med kallrasskydd är det enklaste och ger dig störst frihet att välja spiskåpa. Kopplar du in separat fläkt till spiskåpan och kopplar på den bef frånluftskanalen så kan det sluta med att du trycker ut stekoset bakvägen via frånluftsdonen. Inte bra.

I slutet på kanalen från badrum/toalett/tvättstuga sitter den lilla fläkten (kostade 700kr jämfört med en ny "riktig" frånluftfläkt som kostar minst ett par tusen) den kopplas via ett T-stycke ihop med imkanalen strax innan utblåset på taket. Trots att min köksfläkt har något högre maximalt flås än det som verkar vara vanligast (kommer inte ihåg siffrorna) så blir det aldrig bakblås genom den lilla fläkten. Inga problem.

Jag säger "hmmm...". Jag skulle aldrig blanda en tryckande och sugande fläkt i samma system. Separata kanaler ut är det som gäller. Men, det är ditt hus. Du lär i alla fall få informera en framtida köpare om lösningen.

För att då inte nämna brandskyddet; en imkanal ska vara en egen kanal hela vägen ut och vara brandisolerad...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.