Y
Jag har tidigare haft sån gammal hederlig fläkt monterad under överskåp... ska nu byta kök och planerade först skåp pånytt men vissa menar ju att fristående fläkt ger bättre känsla när man står där.

Har man det så så finns det ju fler modeller att välja på, vilka modeller är så att säga bättre på att ta åt sig matoset osv? gatukök har ju sånna snelutande, likt ikeas;
53414_PE156558_S3.jpg

För bäst effekt:
Köp en så stor kåpa du kan.
Montera spis/fläkt i en hörna
Montera kåpa så lågt som möjligt
Använd en motor placerad på vind eller tak, dom har oftast högre kapacitet.
Lägg ner extra arbete på att dra rören den kortaste vägen.
Se till att det kommer IN luft i huset.

Y
Har tidigare haft både tak- och kåpfläkt. vilket jag vet är både olagligt och att man riskerar att oset trycks ut till badrummen men iaf.. Anar att det kan vara läge att byta den uppe på taket som nu har snurrat i 29år.. Är det lätt att fåtag på sånna fläktar och vad ska man tänka på vid val utav dessa?

Pratar vi om en villa här? Då är det varken olagligt eller olämpligt med vinds eller takmotor. Det är ju en köksfläkt vi pratar om här, den har ingenting med bardummet att göra om man har byggt på ett vettigt sätt.

I en lägenhet kan ju ventilationssystemet se ut på ett helt annat sätt...

Y
Jasså, jo det kan ju stämma för jag är van att höra regler för lägenhetsbyggnader. Men detta är villa med mekanisk ventilation, grenad mellan kök,bad,wc...

När jag pratade med sotaren så reagerade dom negativt på detta att köra båda delarna iaf, fast de sa ju aldrig rakt ut att jag bröt mot någon lag dock.

såhär skulle det kunna seut för mig om jag körde på största ikeafläkten... frågan återstår - är en snelutande bättre än en horisontell liggande?
image-1CCE_4B9B7CDF.jpg

Y
oj det var ju inte så lyckat med för bred bild..

Texten hamnar utanför... "mekaniskt ventilation" "de sa aldrig att det var olagligt dock" "vad är bäst, snelutande kåpa eller horisontell liggande"

Jag tror du blandar ihop husets ventilationsanläggning med köksfläkten. När man separerar dessa som du gjort så ska man också se till att köksfläkten får en egen imkanal. Att koppla in köksfläkten på husets övriga ventilationskanaler är att be om problem. Rätt vad det är så kör du systemet baklänges och får ut stekflottet i badrummets frånluftdon.

Jag tror inte det finns någon "lag" mot detta, var och en får förstöra sitt eget hus så mycket man vill. Men det blir jobbigt för dig och synd om nästa ägare.

Självklart ska fläkten ha egen imkanal, Du bygger ju nytt kök så det är väl bara att göra rätt :) Jag skulle ha satt den under/i skåp, ser ingen vinst i att slösa bort utrymmet ovanför spisen med nåt som ev. ger nån känsla, förvaringsutrymme kan man inte få för mycket av i ett kök.

Y
Jag gick upp på vinden och kollade, det går ett tjockt rör från takfläkten ner till köket... på detta tjocka rör går det ett smalare åt sidan till de övriga rummen..
- Är de separerade inuti?

Detta är fabriksgjort vid nybygget. Vad jag har inbillat mig är att förra ägaren bytte en tom kökskåpa mot en med fläkt..

Nej, de är med 99.99% sannolikhet inte delade inuti. Har du inte haft ett Alliance-system tidigare, med takfläkt som styrts från spiskåpan? Då har man en sugande fläkt på taket. Med en fläktkåpa med egen fläkt så får du en tryckande fläkt som blåser in flottet i resten av ventilationssystemet. Kanske kan du dela på kanalerna på vinden och separera imkanal från resten av systemet.

Tänk på att du måste kunna styra frånluftsfläkten på taket.

Tänk på kallrasskydd till imkanalen.

(vet du inte vad du håller på med - ring en ventilationsfirma. De som säljer designkåpor i vitvaruhandeln vet inte ett smack om detta.)

Y
Takfläkten har alltid varit styrd från kåpan, bara att de bytt till en kåpa med fläkt på senare år..

men ja, jag kanske ska ta och höra med en ventilationsfirma och se vad de har att erbjuda.. utgifter och ännu mer utgifter..... "men det blir nog bra tillslut" som jag tröstar mig med.. heh

Y
Fast ni som nu har erfarenhet, vilken sort känns bäst att stå vid?

73747_PE190511_S3.jpg
73750_PE190513_S3.jpg

När man jämför dessa på papper så är den platta något effektivare (560 m³/tim. mot vinklades 540 m³/tim)men för även endel mer oväsen (66dB mot 60dB)...

Fast statistiken säger ju inget om känslan att stå och laga vid respektiva fläktarna...

Jag skulle aldrig sätt in en köksfläkt utan en riktig kåpa, en kåpa tar 70% mer av oset jämfört med en utan kåpa vid samma luftflöde. Visserligen så kan man kompensera detta med ett högre luftflöde och hörselkåpor.
Jag har en inbyggnadsfläkt i köksskåpet och en "ren" kåpa, med denna lösning så kommer jag enkelt åt fläkten för rengörning (o ja den blir smutsig trots fettfiltret i kåpan) utan att klättra på ett tak för att komma åt fläkten. Och den är tyst, jag kan köra på högsta hastighet och utföra ett samtal utan att skrika och allt os upptas.

En ”restaurang” fläkt bygger på att upptagnings ytan är stor och ett högt flöde (som jag inte tror IKEAs fläkt är). För att detta ska fungera ihop med husets övriga ventilation så krävs det att man på något sätt samkör systemen. För annars finns risken att en så stark köksfläkt drar luft genom frånluften (dvs frånluftfläkten är troligtvis svagare än köksfläkten) och har man då ett luftflödesreglerande VVX så kan nog lustiga fenomen uppstå.

Y
Förstår att man garanterat hittar bättre fläktar än vad Ikea har att erbjuda, fast nu var det bekvämt att använda deras som referens så man kommer någon vart i planeringen.

(för att kontra detta om att de skulle väsnas mindre så väsnades Ikeas horisontella mer enligt siffrorna)

Men detta är kanon, fler tänkvärda erfarenheter önskas! :)

Har börjat riva bort innertaket nu, mössen hade allt tagit sig ner via öppningen för ventilationsröret. Vilket jag iofs visste då jag höll på sätta handen i en musfälla när jag monterade ner "kryddskåpet"... dessa jävla möss, regnar musskit var jag än river..

Vi har en Husqvarna med väldigt bra ljudisolering, inget problem att prata när man står vid spisen, sugförmågan är överordnad design i min värld, köket är i första hand en arbetsplats. Det finns häftiga utföranden ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.