Kök
v-g: Om du kikar i denna tråden kanske? : http://www.byggahus.se/forum/koek/81016-mattbestaelld-diskbaenk.html
Nikki73: Bra val! Blankt är finast! Vi har också vitt blankt men vi har 10 X 30 tror jag det var....
estwing: vi har krav att det SKALL sitta 2" virke bakom för överskåpen. när vi byggde nya sahlgrenska sjukhus så fick det ej finnas nåt organisktmatrial i väggarna alls. så här skulle överskåpet sitta i bandplåt bara. men detta va speciellt bygge i annat fall gäller 2" virke typ 45x95 mm... underskåpen kan du ha osb. mvh snickar estwing
Faster Asta: Vi har samma färger i köket och valde ett glaskakel från Dekora (Konradssons har snarlikt), färg vit men är lite åt det gröna hållet. Snyggt om du inte vill ha något mer rustikt.
Ptja76: Hur kan man ens komma på tanken att limma dem på kyl/frys? Tycker du skall göra om och göra rätt. Med rester av gipsskiva på kyl/frys tror jag det blir svårt att hävda eventuella garantifel, så det tycker jag du skall kräva att din kompis står för om det händer något så vidare du inte gav honom lov att göra så.
Fiero: Flyttar in i Februari så börjat kolla lite smått. Tycker rent designmässigt att Samsung har några riktigt snygga kombinationer men är osäker på dess kvalite.
Suhagg: Någon som har några åsikter om köket? Vad är det för märke på gånggärn och skenor och annat? http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_GetCMSContent-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000Qlio-jwI?ContentKey=11486
pope70: Om du ändå skall bygga in den så varför inte köpa micron på IKEA. De säljer micros både från Electrolux och Whirlpool. I alla fall Whirlpool är/har varit marknadsledande på micros, tillverkas dessutom i Norrköping...
Yrrol: näe jag vet inte..... matoset är ju en annan oroande faktor, men får väl skaffa en super mega duper fläktkåpa... vilket jag iofs inte får med tanke på fläkten på taket men iaf.. hehe
BigGitt: Köp en IR termometer. Det ska jag göra. Då kan man kolla varifrån kylan kommer!
jespek: Välj en droppkant typ 30-40 mm ganska neutral men gör sitt jobb, jobbar på Pur** och har set 1000 tals olika diskbänkar (vi gör inte två likadana, ja om man inte beställer två likadana), tycker att droppkanten är det snyggaste och mest funktionella, men smaken är jo som baken..
erila: http://www.halens.se/ProductPage.aspx?pid=043504&mid=228&sort=0&dir=1
myrstack: Två 90 graders böjar funkar fint här, vet inte riktigt hur du tänkt dig med utseende här med en sned kanal men kan du gömma den bakom fläktkåpan fungerar givetvis det med. Det senare alternativet är något enklare att rensa men om om du monterar din kanal med två böjar med skruvar istället för nitar går det ju alltid att plocka ned vid rensning. // Mats
evoline: Har pratat med HSB osv, garantin gällde bara 2år, sa de. Gick in på electrolux hemsida och fick se ett säkerhetsmeddelande om diskmaskiner, så min var med. Electrolux kommer skicka hit nån och får se på det felet, så jag ska be de kolla på läckaget också.
evoline: Standarden brukar vara 90cm , men det blir mer och mer 95cm, sa de som jobbade i KVIK när vi var där för ca 2år sen. Finns ju annars höjd och sänkbara kök som passar alla, men kostar lite mer.
raveper: Ja men på min 20-30 år gamla diskoho gör inte lite nya repor någon skillnad.
MiaSthlm: Hur fräschar man enklast och snabbast upp körsbärsbänkskiva. på en del ställen är det svartamärken efter ?? och vid kanten ner mot diskhon så är trät ljust.
Paul-Staffanstorp: Värm med en varmluftspistol och beroende på vad de limmat hon med så bör den släppa när du värmer upp laminatet från ovansidan...
Paul-Staffanstorp: [citat] Som alltid och som sagt tidigare... Man får vad man betalar för... :rolleyes:;) Känner man däremot att man vill kunna förnya sig inom ett kortare tidsperspektiv genom att byta bänkskivor och kakel t.ex... Då är det inte lönt att satsa på dyrare och bättre skivor.
Tessok: Ljus komposit, exempelvis Silestone, har samma bekymmer som natursten med intorkade fläckar. En permanent behandling med AKEMI´s super dark färgförstärkare ger ett mycket bra skydd, men inte 100%. Färgförstärkare låter som att stenen skall mörkna men en ljus sten är även efter behandling ljus men mer intensiv och mer lyster i. (bara fördelar) Sök på Google "färgförstärkare sten"
Paul-Staffanstorp: Det är ju den stora tråden om vilket kök folk har i sina villor. ;) http://www.byggahus.se/forum/koek/133460-vilket-koek-har-du-i-din-villa-och-vad-kostade-det.html Jag har tyvärr inte mycket att tillföra dig då jag inte är hemma på Ikea. Lycka till
Paul-Staffanstorp: [citat] Självklart är det bästa alternativet en måttbeställd bänkskiva h.ela vägen. Om man nu som TS har två bitar som ska skarvas ihop till en så måste man ju liksom fräsa ur, limma och kexa ihop dem till en skiva. Gör man detta ordentligt innan man sågar ut för hällen så är det väldigt sällsynt att skarven brister.
stiga: Om vi pratar lite ljud så är ljudet man oftast hör och stör sig på det ljud som uppstår när luften passerar in genom filter och runt fläktens kanter för att ta sig ut ur köket. För att göra det enkelt här så kan man säga att ju långsammare luften behöver passera desto tystare blir det. Samma sak för fläktmotorn och bladen/skovlarna, ju lägre hastighet desto tystare. Från
optimum: Det kan väll bli fel med vilket kök som helst om man inte tänker efter först. Planering och åter planering gäller alltid. Sedan så går genomförandet relativt smidigt. Det viktigaste glömmer nog många bort. Hur ser rummet ut där köket ska sitta. Alltså väggar och reglar att fästa i. Hur vinkelrätt och raka är väggarna osv. Har man fel på väggarna så kan vilket kök bli hur
Tessok: [citat] Både granit och diabas är hårda/starka magmatiska stensorter men "granit" är ofta känd som den tåligare. Skicka efter stenprover från http://www.cgksten.se/stensorter.html och kika själv i ljuset från en spot och känn efter om det är vad du önskar. Blanka bänkskivor kan kännas lite för mycket. Särskilt när man ser alternativet mattslipad som är behandlad mot fläckar.
robowich: Har ju tänkt "mura" en spiskåpa i lättbetong (ett ganska vanligt förekommande trådämne på detta forum) frågan är vilka inbyggnadsfläktar som finns. Jag har hittat Franke och Thermex, men är de dom enda som finns? Om ni vet fler så lista dem här! /Robert
Paul-Staffanstorp: Så bra... lycka till med resten av köksmonteringen. :)