5 330 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Tunn bänkskiva i trä?
Vi har nu övergett tanken på granitbänkskiva för att istället ha en i trä då vi vill ha någonting som ger en lite varmare känsla i köket + att det känns trevligare att ha trä i köksön därvi ska äta. Vi skulle gärna vilja ha en lite nättare skiva som ger ett lite lättare och luftigare intryck än de massiva som är så populära nu. Har lite funderingr kring bänkskivan nu.
1) Hur är hållbarheten i en skiva på 2 cm tjocklek? Vi kommer att ha en köksö där skivan sticker ut 30 cm åt båda håll.
2) Går det överhuvudtaget att ha en tunn skiva i kombination med en hel diskbänk, vi kanske måste anpassa tjockleken till den?
3) Skulle det se dumt ut med olika tjocklek på bänkskivan vid diskbänken och den på köksön?
4) Vilket träslag skulle ni rekommendera till ett kök med svarta vitvaror och ljusgrå luckor (Ballingslöv Solid pärlgrå). Jag är inte så förtjust i ek och björk. Har funderat en del på körsbär. Vad tror ni om det?
1) Hur är hållbarheten i en skiva på 2 cm tjocklek? Vi kommer att ha en köksö där skivan sticker ut 30 cm åt båda håll.
2) Går det överhuvudtaget att ha en tunn skiva i kombination med en hel diskbänk, vi kanske måste anpassa tjockleken till den?
3) Skulle det se dumt ut med olika tjocklek på bänkskivan vid diskbänken och den på köksön?
4) Vilket träslag skulle ni rekommendera till ett kök med svarta vitvaror och ljusgrå luckor (Ballingslöv Solid pärlgrå). Jag är inte så förtjust i ek och björk. Har funderat en del på körsbär. Vad tror ni om det?
Vi har en 30mm tjock al skiva. Den sticker ut ca 30 cm på ena sidan och där finns två skruvade och limmade förstärkningar. 20 mm känns lite tunnt. Vi beställde vår skiva av ett snickeri och det blev både bra och ganska billigt.
Har kollat lite mer nu och bestämde oss för att det nog blir 3 cm i mahogny. Tror att det behövs lite mer för diskbänkens skull och sen är det ju bra om man kan slipa det som är på köksön också med tanke på småbarn som dunkar knivar och gafflar i bordet 
Om vi ska ha tunn så skulle jag egentligen vilja ha en riktigt tunn, typ 1 cm. Gillar nättheten i skivor i kompaktlaminat som har den tjockleken.
Om vi ska ha tunn så skulle jag egentligen vilja ha en riktigt tunn, typ 1 cm. Gillar nättheten i skivor i kompaktlaminat som har den tjockleken.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Ja, men fräs undersidan i framkant då så att skivan ser ut att vara 10 mm. I springan lägger du en smyglist i skåpstommarnas färg.
Sen vill jag bara säga det att trä är snyggt, men utan skötsel så åldras det inte vackert i ett kök. Granitskivan är typ forever...
Sen vill jag bara säga det att trä är snyggt, men utan skötsel så åldras det inte vackert i ett kök. Granitskivan är typ forever...
Jo vi hade egentligen bestämt oss för att ha granit just för beständigheten. Men sen så kommer vi att ha köksluckor i en kall ljusgrå färg, kakel i en annan grå ton, golv med svart klinkers, svarta vitvaror och vita väggar så då tyckte vi att vi behövde något som ger ett lite varmare intryck. Visserligen gillar vi båda två det kalla, men vi tror att vi lessnar på det.
Sen så kommer vi att ha en köksö med en matplats på 120x120 cm som vi räknar med att använda mycket och vi tycker det känns trevligare att äta på trä än på sten.
Sen så kommer vi att ha en köksö med en matplats på 120x120 cm som vi räknar med att använda mycket och vi tycker det känns trevligare att äta på trä än på sten.
Klicka här för att svara