2 795 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Nytt kök, hur gå tillväga (tummen mitt i handen och inte rika)
Vi har idag ett kök som är 2.60 x 3m med 80cm öppningar både från hall och matrum.
Det vi skulle vilja göra är bygga igen dörröppningen mot hallen och bredda öppningen mot matrummet. Skulle också vilja flytta diskbänken så man kan diska och titta ut på gården. Detta innebär alltså omdragning av avloppsledningar och även att göra om fönstret så vi får ett ca 70cm högt och 130 cm långt fönster ovanför diskbänken. Till det lär det väl bli att dra om en del el också.
Plus ny skåpinredning och vitvaror. Rubbet nytt alltså.
Vi har tummen mitt i handen och inget överflöd av pengar (men den del sparat för detta)
Hur tror ni vi billigast ska ta tag i detta?
Kollat lite på IKEA:s kök (och satt ihop ett i deras program). Men hjälper de bara med montering eller kan de också fixa så övrigt arbetet sker? Eller måste vi anlita snickare, rörmokare osv själva då?
Eller ska man kolla med tex Elektrolux home, Beijers, eller Elkedjan och fråga upp om deras upplägg och priser?
Eller ska man kolla direkt med byggare, som får ta på sig helheten och i sin tur anlita rörmokare m.m?
Känns som att det blir svårt att få ihop allting om man själv ska anlita de olika hantverkarna (vem kommer när osv). Men det känns som det blir dyrt om man låter någon enskild få totalansvar för hela renoveringen.
Vi vill alltså ha det så billigt och enkelt som möjligt. Hur gör vi då?
Det vi skulle vilja göra är bygga igen dörröppningen mot hallen och bredda öppningen mot matrummet. Skulle också vilja flytta diskbänken så man kan diska och titta ut på gården. Detta innebär alltså omdragning av avloppsledningar och även att göra om fönstret så vi får ett ca 70cm högt och 130 cm långt fönster ovanför diskbänken. Till det lär det väl bli att dra om en del el också.
Plus ny skåpinredning och vitvaror. Rubbet nytt alltså.
Vi har tummen mitt i handen och inget överflöd av pengar (men den del sparat för detta)
Hur tror ni vi billigast ska ta tag i detta?
Kollat lite på IKEA:s kök (och satt ihop ett i deras program). Men hjälper de bara med montering eller kan de också fixa så övrigt arbetet sker? Eller måste vi anlita snickare, rörmokare osv själva då?
Eller ska man kolla med tex Elektrolux home, Beijers, eller Elkedjan och fråga upp om deras upplägg och priser?
Eller ska man kolla direkt med byggare, som får ta på sig helheten och i sin tur anlita rörmokare m.m?
Känns som att det blir svårt att få ihop allting om man själv ska anlita de olika hantverkarna (vem kommer när osv). Men det känns som det blir dyrt om man låter någon enskild få totalansvar för hela renoveringen.
Vi vill alltså ha det så billigt och enkelt som möjligt. Hur gör vi då?
Fattar jag rätt att ni inte vill göra någon del av arbetet själva? Att frågan egentligen bara är om ni ska koordinera de olika hantverkarna själva eller låta en huvudentreprenör sköta det åt er?
I så fall tror jag att jag röstar för alternativet med huvudentreprenören. Merkostnaden för samordningen tror jag är rätt blygsam jämfört med de merkostnader (för att inte nämna förseningar) som man själv kan ställa till med om man - utan erfarenhet av liknande projekt - gör planeringsmissar som gör att hantverkare kanske måste komma fler gånger än nödvändigt, inte kan jobba på ett optimalt sätt o s v.
Men i så fall måste ni vara noga med hur ni skaffar den entreprenören. Referenser från liknande case som ni kan kolla är ett måste. Allra helst från folk som ni känner.
Om man tänker göra en hel del av jobbet själv kommer saken i ett annat läge, då är man mer eller mindre tvungen att koordinera projektet själv.
I så fall tror jag att jag röstar för alternativet med huvudentreprenören. Merkostnaden för samordningen tror jag är rätt blygsam jämfört med de merkostnader (för att inte nämna förseningar) som man själv kan ställa till med om man - utan erfarenhet av liknande projekt - gör planeringsmissar som gör att hantverkare kanske måste komma fler gånger än nödvändigt, inte kan jobba på ett optimalt sätt o s v.
Men i så fall måste ni vara noga med hur ni skaffar den entreprenören. Referenser från liknande case som ni kan kolla är ett måste. Allra helst från folk som ni känner.
Om man tänker göra en hel del av jobbet själv kommer saken i ett annat läge, då är man mer eller mindre tvungen att koordinera projektet själv.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ett tips är att kolla upp HTH´s nya system där du köper platta paket också och de har många ggr tips om bra hantverkare som hjälper er med totalentreprenaden.
Detta nya system är klart konkurrenskraftigt med Ikea och jag får en känsla av att det är lite bättre kvalité och service.
Dessa har oftast väldigt bra samarbete med duktiga rörläggare och elektriker som de betydligt enklare än en privatperson kan få att komma precis när de behövs i projektet.
Detta nya system är klart konkurrenskraftigt med Ikea och jag får en känsla av att det är lite bättre kvalité och service.
Dessa har oftast väldigt bra samarbete med duktiga rörläggare och elektriker som de betydligt enklare än en privatperson kan få att komma precis när de behövs i projektet.
Billigast och enklast är iofs att göra jobbet själv, men det var Ni inte intresserade av så då är det definitivt enklast att anlita en huvudentreprenör som Ni betalar för att ordna alltihop.
Jag skulle i så fall leta på entreprenören först och sen bestämma kök tillsammans med denne. Det finns ett oräkneligt antal kökstillverkare så utan egen kunskap är det inte helt enkelt att välja rätt i förhållande pris/kvalitet.
Jag skulle i så fall leta på entreprenören först och sen bestämma kök tillsammans med denne. Det finns ett oräkneligt antal kökstillverkare så utan egen kunskap är det inte helt enkelt att välja rätt i förhållande pris/kvalitet.
Väljer ni Ikea, så se till att skaffa ett fast pris... kan springa iväg lite då de skall montera alla skåp mm. Finns leverantörer som skickar färdigbyggda skåp som går betydligt snabbare att slänga upp. Bara o jämnföra priser...
Jag instämmer med Paul även om jag iofs inte själv monterat något hth i platta paket ännu. Om jag förstått saken rätt så är det ännu billigare att beställa hth-köket på webben. Däremot kanske det är lätt att missa några delar på webben om man inte monterat kök förr, såsom panel, anslutningar, passbitar etc. Att montera stommar behöver man inte vara alls händig för att reda ut. Så där kan ni åtminstone spara en liten slant.Paul-Staffanstorp skrev:Ett tips är att kolla upp HTH´s nya system där du köper platta paket också och de har många ggr tips om bra hantverkare som hjälper er med totalentreprenaden.
IKEA kan lika gärna ta bort "kökshjälpen" så länge dom inte tar något ansvar för offerter eller arbete. När jag fick offert från IKEA-hantverkare kryddade hantverkaren på med "generella merarbeten" för 9500 för 15 skåpar. Gick tyvärr inte att utläsa ngt vettigt på offerten. När jag frågade så svarade han att "erfarenheten visar att 800 per skåp är alldeles för lågt".Jondy skrev:
Jag har monterat ett HTH-kök fast det var innan dom började med platta paket på webben. I alla fall ett enkelt jobb att göra med färdigmonterade stommar och köket beställt tillsammans med en säljare som hade full koll på varenda liten skruv som behövdes.
Problemet med GDS-lösningar på webben är ju att man måste ha koll på allt som behövs själv.
Problemet med GDS-lösningar på webben är ju att man måste ha koll på allt som behövs själv.
Ja du fick fram huvudfrågan på ett bra sätt.Farzan skrev:Fattar jag rätt att ni inte vill göra någon del av arbetet själva? Att frågan egentligen bara är om ni ska koordinera de olika hantverkarna själva eller låta en huvudentreprenör sköta det åt er?
Alltså vi har som sagt tummen ganska mitt i handen (snickrat ihop ett eget skötbord och tapetserat och målat hemma, men det är väl ungefär på den nivån).
Kan tänka oss att riva ut den inredningen som är nu och kanske att skruva ihop själva stommarna till skåpinredningen (om det är liknande att skruva ihop vanliga IKEA-möbler utifrån en bruksanvisning). Men att såga i väggar eller liknande går bort direkt, vi skulle kapa snett och kapa av all el.
Har inte den tiden heller att lägga ner på renovering, med två heltidsjobb och en 1.5åring hemma.
Är nog som du säger bäst att leja bort samordning och planering. Bara rädd att det då drar iväg mycket i pris. Liksom lättare att be om ett pris "du ska spika igen dörröppning A och kapa upp öppning B, hur mycket kostar det" "jaha, 10000:-" och sen bedöma den kostnaden.
Än att bara be dem dra igång "renovera vårt kök" och se taxametern ticka på och få notan "massa arbete och massa material = 200000:-"
Lät intressant, ska kolla in deras hemsida då. Tack för tipset!Paul-Staffanstorp skrev:Ett tips är att kolla upp HTH´s nya system där du köper platta paket också och de har många ggr tips om bra hantverkare som hjälper er med totalentreprenaden.
Vi bor i en mindre stad i Västerbotten, men de kanske har koll på hantverkare lite varstans?
Men om man hittar en entreprenör som verkar seriös, kan man ändå säga att man tex vill ha ett IKEA-kök? Har inte de ofta egna köksleverantörer de jobbar mot, och vill att man ska ta dessa kök som de är vana att jobba med? (Och som de kommer hävda är minst lika billiga, men som i slutändan visar sig dyrare sen man fått in alla mjukstängande lådor och ahndtag m.m)Jan-Å skrev:Billigast och enklast är iofs att göra jobbet själv, men det var Ni inte intresserade av så då är det definitivt enklast att anlita en huvudentreprenör som Ni betalar för att ordna alltihop.
Om de har en sån där "kitchen planner" så borde man väl kunna få med även sånt som täcksidor m.m. Eller kanske man kan be någon säljare på hth kolla igenom beställningen och upplysa om det är något viktigt man saknar....?OHE skrev:Jag instämmer med Paul även om jag iofs inte själv monterat något hth i platta paket ännu. Om jag förstått saken rätt så är det ännu billigare att beställa hth-köket på webben. Däremot kanske det är lätt att missa några delar på webben om man inte monterat kök förr, såsom panel, anslutningar, passbitar etc. Att montera stommar behöver man inte vara alls händig för att reda ut. Så där kan ni åtminstone spara en liten slant.
Jodå, det kan man men då får man det inte längre till det allra lägsta priset. Dock skilljer inte priset väldigt mycket i det stora hela. HTH har ett ritprogram men det är relativt begränsat och har man liten (eller ingen) erfarenhet av köksplannering är det lätt att missa detaljer ändå. Det är också lite för enkelt att göra 'klassiska' fel om man designar allt själv.Kullan skrev:
Ikea, beroende på var du bor, kan också hjälpa till med (eller rättare sagt, rekommendera) hantverkare som tar på sig hela jobbet. Deras ritprogram är också lite bättre att handskas med, så får man ju "gratis" hjälp av deras säljare i varuhuset (eller via telefon/internet om ni gör allt hemma).
Att kvaliteten skulle vara bättre på HTH ställer jag mig frågande till. Ikeas stommar är egentligen väldigt gedigna (för att vara flatpack) och det enda jag vill tro att man märker skillnad på är att de endast kommer i en färg (stommarna vill säga) och att dörrgångjärnen är rätt ursla, det behöver dock inte vara ett problem. I vårat nya kök klarade vi oss undan med endast två skåpdörrar till 16 (tror jag) skåp.
Eftersom jag ser att du bor i Västerbotten kanske det inte är helt omöjligt att du har vägarna förbi kusten och Umeå, där HTH har butik och väldigt hjälpsam personal. Där kan du få hjälp att utforma köket, så länge ni har koll på måtten, och efter det är det bara att beställa ett GDS-kök.
Klicka här för att svara