4 414 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Hylla ovanför kakel
Jag letar efter en liten hylla ovanför kakelraden i köket. Ca 15cm djup av oljad ek eller något trä i alla fall. Funderat på att bara köpa ne lång fönsterbänk och såga till i låmplig längd, men:
Hur sätter man upp den i väggen, finns det några snygga konsoler man sätter på "ovansidan" eller hur gör man lämpligast? Den skall alltså sitta alldeles ovanför kakelt, och jag vill inte skruva i kaklet.
Hur sätter man upp den i väggen, finns det några snygga konsoler man sätter på "ovansidan" eller hur gör man lämpligast? Den skall alltså sitta alldeles ovanför kakelt, och jag vill inte skruva i kaklet.
Medlem
· västra götaland
· 5 inlägg
Det finns sk svävande hyll plan.
Då använder man en slags stång med en skruv platta bak till och stången fram till ungjefär som ett T. Borrar ett hål i hyllplanet och trär in det på stängerna. Vips så har du ett svävande hyllplan
Då använder man en slags stång med en skruv platta bak till och stången fram till ungjefär som ett T. Borrar ett hål i hyllplanet och trär in det på stängerna. Vips så har du ett svävande hyllplan
Jag letade länge efter hyllplan att ha ovanför kaklet, jag ville inte ha stora konsoller för då skulle nedersta hyllan komma så högt upp. Kände att det inte blir snygg att ha konsollen ned över kaklet. Jag hittade det jag ville ha på Ikea i alla fall, fastän vi varit där förut. Nu har jag tallrikar och glas på nedersta hyllan, den breda på 119 cm tål 30 kg med dessa konsoller.-MH- skrev:Jag letar efter en liten hylla ovanför kakelraden i köket. Ca 15cm djup av oljad ek eller något trä i alla fall. Funderat på att bara köpa ne lång fönsterbänk och såga till i låmplig längd, men:
Ekby järpen svarta hyllplan med Ekby bjärnum rostfri konsol. Supernöjd!
Man kan såga till hyllplanen som man vill ha dem eftersom sågsidan göms inne i konsollen. Vi har tre 119 cm på höger sida om fläktkåpan och tre 42 cm på vänster sida, därefter kommer skafferiet. Finns som 19 eller 28 cm djupa.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89870340
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Hur hyllan ska se ut beror väl på stilen på köket. Funkar det med konsoller av trä? Vi köpte från Norrgavel, de har hyllplan och konsoller i olika träslag och behandlingar.
Glömde skriva att hyllplanen jag använt från Ikea finns i olika färger, alltså inte bara svart som jag valde. Olika längder också.
Klicka här för att svara