Kök
Andreas Snickare: Ett tips. Ta en diskbänk utan uppvikt kant. Alltså en helt slät diskbänk. Precis som sten skivan, blir mycket snyggare.
MartinHO: Ett alternativ är glas. Kolla www.divetro.se dom kan hjälpa med biligt glas med olika motiv eller bild som man kan montera med distanser eller lister om du inte har rak väggen.
Kemi: Som alla andra skriver är det mycket som tillkommer på kök/vitvaror. Håller på själv just nu och tusenlappparna sprutar varje dag känns det som :S Ikea kök, ca 32000:- Siemens vitvaror ugn, häll, micro, disk, ca 30000:- Thermex fläkt, 8000:- Lg Collection bänkskivor, ca 15000:- Blandare och diskho, ca 10000:- El, ca 4000:- Byggmaterial, dvs gips, plyfa, isolering mm ca 5000-6000:-
lars.backaker: Hmm, jag misstänkte det med! Så då skrotar jag nog idéen och försöker att komma på något annat att använda utrymmet till :D Men tack för informationen och tipset!
mortb: Hm, jo. Jag får väl kanske kolla upp vad köksfirmorna tar istället för att göra det halvfult själv...
alacs: Mitt hus är från -37, så något nyare, men jag har satt in Solär och är jättenöjd. Mörk/ljusgrått rutigt golv Marmoleum Click, ljusgrå virrvarr bänkskiva, rostfria vitvaror, diskbänk (ej inbyggd i bänkskiva), mörkgrått golvklinker som stänkskydd. Bilder finns i min blogg http://alacs.blogg.se/category/x-koket.html
Antecz4: Hej! Jag och frugan har redan tröttnat på vårt ikea kök från 2008. Så nu känner vi att vi vill göra ett ansiktslyft. Vi funderar på att byta ut luckorna mot några som vi såg på Ballingslöv för en tid sedan. Luckorna är sk. laminatluckor med namnet style http://www.ballingslov.se/web/Luckor/Laminatluckor/Style-0155.aspx . Så nu är frågan: passar dessa luckor öht på ikeastommar,
Fotografen: För att då inte nämna brandskyddet; en imkanal ska vara en egen kanal hela vägen ut och vara brandisolerad...
Rrrrr: Verkar vara stor skillnad mellan olika fabrikat. Vissa surrar å har sig.. Sök hör på forumet, samt googla! Finns även filmer på youtube där missnöjda personer har filmat hur mycket deras induktionshäll låter. Annars har jag förstått de så här ungefär: + effektivare (drar mindre ström för att värma samma mängd, samt mindre eftervärme som går till spillo) + reglerar direkt,
MathiasFr: [citat] Intressant, kan du/någon ge ett recept och en beskrivning hur man gör?
Skånepåg: Tack för tipsen! screamin-daemon, jag förstår hinten, men kör nog på traditionellt plastskydd ;)
Sailers: Varning för Intema Kök&Bad / Ballingslöv i Lännersta Varning för detta företag, blir det fel på din köksleverans eller att det visar sig att det visar sig att det är fel ritat kan du inte räkna med någon hjälp från okunnig och ointresserad personal. Frågar du vem som är ansvarig för butiken får du olika svar och på olika personer olika veckor. Du får själv sammanställa
Amatörbyggaren: Tack för svaren och synpunkterna. Nu vet jag vad jag bör välja.
Niclas Jonsson: Tätt blir det om du limmar den i silikon. Problemet (som du inte får med en underlimmad) är att det blir en kant som med tiden samlar skräp och riskerar att se ganska vissen ut. + att du inte kan "skarapa ner" vatten i hon. Du kan göra en "home made underlimmad". Såga ur enligt anvisning, d v s spara 5 mm runt om för upplag av falskant. Lägg hon upp och ner och rita av så som den sedan
skogsstjrna: Verkligen ingen? Det gör mig lite förvånad, för Siemens verkar prisas av alla i induktionssammanhang...
d-falk: Som jag fattar det så ska du ha 3st stora plattor i bredd för att "markera" diskbänken. Den antar jag är fixerad vid det här laget. Då är det bäst att börja med att sätta dessa plattor först så att du fär dom där du vill och sedan jobba sig mot kanterna. Det kan mycket väl bli så att du måste skära plattorna i båda ändarna. Avsluta med en avslutningslist om du inte avslutar i
cust3000: [citat] javisst, men innan härdning av glaset. Annars blir krasch med en miljon småbitar... :cool: Vi la förövrigt glasskivan under köksfläkten, sedan alulist. (monsterfläkt 700m^3/h på max. 650mm ovan häll.)
springaren: Vi har nu köpt HTH svart högglans med ekinramning (endast högglans på framsidan av luckan) Riktigt riktigt snyggt :D Om det är billack måste man ju kunna vaxa framsidorna för att de skall hålla sig fina och reptåliga längre? Är det någon som testat eller är jag först ut att testa?? :P
Hemmakatten: Dessutom kan man som privatperson och köpare av varor, i detta fall vitvaror, från en annan privatperson inte åberopa Konsumenttjänstlagen. Den gäller bara mellan privatperson och företag.
Tossegubbe: Hmm jag antar att du inte menar två ihopsvetsade bänkar då utan en som är tillverkad som lång? Jag vågar lova att det inte är det minsta "bara" att svetsa ihop en diskbänk, den kommer att bli både skrynklig och krokig av värmeutvacklingen om man inte har en specialfixtur med rotgas osv. Visst går det att rikta och slipa/polera mm och få det snyggt men knappast en billig historia om
Svante S: Tack, Hmm, två zoner induktion är dyrare än standard 4 och tre verkar inte finnas som induktion. jag har lite att fundera på men två zoner inbyggt och en singelplatta som man kan ha i en låda för de få tillfällen man gör storkok, (typ jul och födelsedagar) kan ju vara något... eventuellt? Jag kommer inte att kasta mig över detta utan kommer att snoka klart i detalj hur jag ska ha det
JF.: Skivan gick inte att använda då repan va i slutet på skivan, hade hoppats att den skulle vara där hon eller hällen skulle vara. Så beställde en ny skiva. Men sen ångra jag mig och tänkte att ja skulle köpa en skiva här i stan istället...försökte avbeställa skivan men de gick de inte med på. Så kommer inte köpa något mer från LGcoll, tycker de inte är speciellt serviceminded.
Hejduk..tig: Hej igen! Jag har nu sett bänksskivan i ett större format och den är tillräckligt mörk, bra! Och som ni har påpekat så gjorde den kalla blåaktiga tonen det väldigt svårt att hitta ett passande kakel. Alla gråa plattor var för varma och jag hade verkligen svårt att välja. När vi väl hittade en platta som skulle ha passat (eftersom det inte skar sig) var jag tvungen att fråga mig
Tessok: [citat] Om man är högerhänt är det mest naturligt att ha den stora hon till höger. Håller i borsten eller skalare med höger och sköljer med vänsterhand i den lilla. Många tycker nog att det är vilket som. Är det avställningsplåt bredvid är det definitivt högerutförande som gäller. (om det finns plats förstås) Annars går armarna i kors när disken skall läggas på
Domenico: Tack för alla svar! Vspont blir det nog :) Hittade en sida med paneler på men, är rätt nybörjare på det här med att fixa saker i hemmet. Vad tror ni det kan kosta att anlita någon att göra det? Eller är det lätt nog att göra det själv?
Raceman: [citat] Byggvaruhusen brukar ha i olika bredder. Hittar du ingen som är perfekt limmar du på en som är lite för bred. överskottet skär du sedan av med en kraftkniv och slipar det sista för hand med fint slippapper.
Marklund: Efter en del diskussioner har vi nu fått offerter från Tibrokök och Ballingslöv. Ballingslöv ville ha 98' utan diskbänk, medan Tibrokök landade på 130' med diskbänk med infälld ho i matt granitskiva. Efter att studerat inläggen på detta forum över några år så verkar 130' för ett komplett Tibrokök vara relativt "humant". Har priserna gått ner på Tibrokök pga av konkurrens
mexitegel: Du behöver inget tätskikt i köket och det finns många guider på nätet om hur du sätter kakel/mosaik. Grundregeln som vid mycket annat är att du har förberett dig ordentligt och tänkt igenom hur du ska sätta kaklet innan du skriver till verket. Här är tex. en guide http://www.kakelspecialisten.se/tips_ideer_fakta/satta_kakel_kok.asp Kakel/mosaik hittar du på alla byggbutiker, eller i