5 098 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Koppla spis, häll och ung seperat
Hej.. har letat lite på forumet men kan inte hitta det svaret jag letar efter..
jag undrar hur jag ska koppla in en spis som har seperata anslutningar till häll och ung..
jag tror att det är 2 faser till hällarna och 1 fas till ungnen..
jag ska dra fram en 5-ledare 5 X 2.5 och säkra dem till 16 A..
nu till min fråga:
Hur delar jag upp kablarna till hällen och ungnen?.. jag tänkte dra fram kablen till lämpligt ställe i köket bakom spisen och sätta en GB-Dosa IP54 där.. därifrån tänkte jag dra 1 kabel till hällen och 1 till ungnen.. självklart gummikabel och dela upp det i dosan på 1 och 2 faser till vardera kabel..
Tror ni det här blir bra?.. hur ska man annars göra?.. jag kan inte se något annat lättare och smidigare alternativ...
tacksam för svar...
jag undrar hur jag ska koppla in en spis som har seperata anslutningar till häll och ung..
jag tror att det är 2 faser till hällarna och 1 fas till ungnen..
jag ska dra fram en 5-ledare 5 X 2.5 och säkra dem till 16 A..
nu till min fråga:
Hur delar jag upp kablarna till hällen och ungnen?.. jag tänkte dra fram kablen till lämpligt ställe i köket bakom spisen och sätta en GB-Dosa IP54 där.. därifrån tänkte jag dra 1 kabel till hällen och 1 till ungnen.. självklart gummikabel och dela upp det i dosan på 1 och 2 faser till vardera kabel..
Tror ni det här blir bra?.. hur ska man annars göra?.. jag kan inte se något annat lättare och smidigare alternativ...
tacksam för svar...
Har du verkligen sökt? På detta forum?
Det är så man brukar göra ja. 2faser till häll, tredje fasen till ugn. Antingen båda fast ansluten i en dosa med dragavlastning, eller så dosa till häll och vanligt uttag till ugnen.
Det är så man brukar göra ja. 2faser till häll, tredje fasen till ugn. Antingen båda fast ansluten i en dosa med dragavlastning, eller så dosa till häll och vanligt uttag till ugnen.
jag har sökt hittat bland annat att man sätter 3 uttag intill varandra.. men .. låter lite konstigt.. hehe
det är väl bättre och ansluta alla fast i en dosa änn och krångla med ett Vägguttag..
men jag kan använda vanlig GB dosa då eller?.. sätter den på 30 cm Ö.G
det är väl bättre och ansluta alla fast i en dosa änn och krångla med ett Vägguttag..
men jag kan använda vanlig GB dosa då eller?.. sätter den på 30 cm Ö.G
Ja de går bra. Finns speciella dragavlastningar till de flesta dosor som tillbehör.Ciki skrev:
hej igen.. jag ska koppla in ugnen seperat från hällen.. när jag öppnade upp spisen så var det ingen kabel till hällen, men jag sätter en 4x2,5 och kopplar in den i perifelxuttaget..
men till ugnen kom de en kabel med vanlig stickkontakt.. den tänkte jag koppla till det uttaget som jag satte bredvid periflexuttaget som är säkrad på 16a. men när jag läser på kabeln står det 3x1,5?? hällen drar 2850 watt och det går ju inte och ha på 10 A måste säkras på 16A men, måste jag byta kablen nu till 3x2,5?? det är väl 2,5kvm som gäller när man ska ha 16 A.. då fattar jag inte varför det fabriksmonteras en kabel på 3x1,5..?? hur gör jag??
men till ugnen kom de en kabel med vanlig stickkontakt.. den tänkte jag koppla till det uttaget som jag satte bredvid periflexuttaget som är säkrad på 16a. men när jag läser på kabeln står det 3x1,5?? hällen drar 2850 watt och det går ju inte och ha på 10 A måste säkras på 16A men, måste jag byta kablen nu till 3x2,5?? det är väl 2,5kvm som gäller när man ska ha 16 A.. då fattar jag inte varför det fabriksmonteras en kabel på 3x1,5..?? hur gör jag??
På anslutningskabel får man gå ner en dimesion.Ciki skrev:hej igen.. jag ska koppla in ugnen seperat från hällen.. när jag öppnade upp spisen så var det ingen kabel till hällen, men jag sätter en 4x2,5 och kopplar in den i perifelxuttaget..
så du menar att jag kan ha 16A säkrat men ändå ha 1.5kvm på anslutningskablen?.. det visste jag inte, låter lite konstigt för man har ju ut 16 från uttaget, det borde va 16 in i spisen också tycker man, om man nu nån gång ska köra full effekt..
Ja, så är det när det gäller anslutningskabel, har varit så så länge jag minns och kommer nog vara så ett bra tag framöver, det är t o m så att när vi gjort stambyten i lägenheter från 50-talet där spisarna matas med 4 mm2 på 20A så är anslutningskabeln 2,5 mm2, sen skickar inte fabriker ut färdigmonterad kabel som inte får användas, då hojtar elsäkerhetsverket till och stoppar försäljningen. Titta på alla flyttbara lampor som finns, där har du kabel på 1 mm2 och 0,75 mm2 på 10A säkringar.Ciki skrev:
Någon länk till föreskrifterna har jag inte men det finns säkert fler elektriker här som kan intyga och även ge exempel om det behövs, kanske rentutav lite räkneövningar som visar att kabeln inte belastas så hårt som man kan tro.
Så sov lungt du d^_^b
Sen finns det flera trådar i forumet som tar upp samma sak om du villl söka och kolla.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Skälet till att man får gå ned en dimension är att en anslutningskabel sitter normalt öppet och får bra kylning. Ett annat skäl är att den är såpass kort att den extra resistansen i den klena kabeln blir försumbar i förhållande till den totala resistansen i kablarna från centralen.
Klicka här för att svara