Jag upptäckte till min fasa att ett paket med frysta blåbär hade glömts kvar över natten och nu bildat en stor rödblå fläck på stenskivan i köket (se bild). Smått pinsamt
...
Första rengöringsförsöket var med wettextrasa och vatten, men fläcken är kvar. Försökte sedan med det som råkade finnas hemma, allrengöring respektive diskmedel, men fortfarande inget resultat.
Läste om att galltvål skulle vara effektivt mot blåbärsfläckar på kläder, så jag tänkte bege mig iväg och köpa det nu samt vanlig såpa. Har ni några andra tips? Om inga rengöringsmedel biter, kan man slipa bort fläcken?
Är mycket tacksam för alla tips!
Första rengöringsförsöket var med wettextrasa och vatten, men fläcken är kvar. Försökte sedan med det som råkade finnas hemma, allrengöring respektive diskmedel, men fortfarande inget resultat.
Läste om att galltvål skulle vara effektivt mot blåbärsfläckar på kläder, så jag tänkte bege mig iväg och köpa det nu samt vanlig såpa. Har ni några andra tips? Om inga rengöringsmedel biter, kan man slipa bort fläcken?
Är mycket tacksam för alla tips!
Ser ut att vara granit eller gnejs.
Den är stark och tål oxalsyra som bleker fläcken.
Finns att köpa på järnaffären.
Strö oxalsyrepulver på fläcken och lägg några lager med hushållspapper ovanpå.
Vät papperet med vatten och låt stå en timma eller mer.
Torka bort och se om fläcken är borta.
Envisas fläcken så upprepa behandlingen och låt stå över natten.
Det skall fungera.
Om graniten förändras efter behandlingen (den kan mörkna ibland) kör samma behandling på en större yta runtom där fläcken satt och låt oxalsyran vara mer utspädd då.
Om skivan varit impregnerad från tillverkaren skulle fläcken inte satt sig i stenen.
Den är stark och tål oxalsyra som bleker fläcken.
Finns att köpa på järnaffären.
Strö oxalsyrepulver på fläcken och lägg några lager med hushållspapper ovanpå.
Vät papperet med vatten och låt stå en timma eller mer.
Torka bort och se om fläcken är borta.
Envisas fläcken så upprepa behandlingen och låt stå över natten.
Det skall fungera.
Om graniten förändras efter behandlingen (den kan mörkna ibland) kör samma behandling på en större yta runtom där fläcken satt och låt oxalsyran vara mer utspädd då.
Om skivan varit impregnerad från tillverkaren skulle fläcken inte satt sig i stenen.
Tack för tipsen!
Det hjälpte faktiskt med vanlig klorin. Först blötlade jag fläcken under tiden jag inhandlade rengöringsprylar. Sedan skrubbade jag med galltvål, vilket faktiskt verkade hjälpa något, men det sista gick alltså bort med rikliga mängder klorin.
Det hjälpte faktiskt med vanlig klorin. Först blötlade jag fläcken under tiden jag inhandlade rengöringsprylar. Sedan skrubbade jag med galltvål, vilket faktiskt verkade hjälpa något, men det sista gick alltså bort med rikliga mängder klorin.
Klicka här för att svara