Håller på att bygga om mitt kök, Köket är på ca 9 kvm (3x3)och är U-format

Jag har fått följande kostnadsförslag

Offert ombyggnad av kök (dvs inte inklusive skåp och annat)
- Igenbomning av dörr
- Montage av kök (färdiga stommar ca 11 underskåp inte lika många överskåp)
- Nytt golv laminat 9kvm (bara arbetet)
- Nytt tak sänkt med infällda spottar (ink material)
- Vvs arbeten avlopp samt inkoppling blandare
- El-arbeten enligt genomgång på plats

Kakling ingår inte utan det tillkommer, montering bänkskiva ingår ej

Totalkostnad inkl, moms 62.225:-
Arbetskostnad för rotavdrag utgör 53.800:- inkl.moms
Vid 50% rotavdrag blir ert netto 35.325:- inkl,moms
om avdragsmöjlighet finnes

Verkar detta rimligt, tycker att det verkar vara väldigt många arbetstimmar

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Det låter ruggigt mycket måste jag med erfarenhet säga...

Dock är det alltid svårt att avgöra vissa saker när man inte sett hur det ser ut hos en kund så jag vill inte säga att det är totalt uppåt väggarna heller.

Däremot känns typ 109tim á 395:- +moms ganska rejält.

Normalt har en elektriker kanske att göra max 10tim i ett kök med spotlights som det ska fram ström till samt inkoppling av diverse el.

VVS har kanske max 5tim att göra med inkopplingarna.

Golvläggningen max 4tim...

HÖGT räknat för att bomma igen ett dörrhål och regla ner taket samt gipsa detta inkl. inköp landar på 10tim...

Då är där 80tim kvar för monteringen av köksinredningen och jag kan med lätthet säga att de kök som tar mer än 40tim att montera är vääldigt lätträknade.

Enklaste sättet att få reda på om det är rimligt eller inte är att ta in minst 2 offerter till och få pris på exakt samma saker.

Tack för synpunkterna

Har fått hantverkaren rekomenderad av köksleverantören men börjar fundera på om hantverkar har lite mycket att göra och har lagt på lite extra! blev också lite fundersam på den höga kostnaden!!

- En fundering, hantverkaren pratade om att lägga en plastmatta först för att skydda mot fukt (tolkade det som det i alla fall) brukar man göra det i kök eller?

- Materialet som är ca 10000 verkar rimligt men jag har svårt att uppskatta vad som är dyrt är det el eller vad finns det annars för dyra kostnader

- Någon som har tips!! funkar det att konfrontera snickaren och be om en mer detaljerad beskrivning. och kanske då komma ner lite i antalet timmar. tänker nog ta in ytterligare offert men skulle vilja komma igång snabbt (innan sommaren) och då är det lättare när allt redan är färdigt. kan man pruta? :-)

erfarenheter?

Paul-Staffanstorp
Att lägga plastmatta kan väl till viss del vara vettigt, men inte över hela ytan utan då bara under typ vaskskåpet runt avlopp och rör så att det snabbt går att upptäcka eventuellt läckage...

Under diskmaskin, kyl och frys lägger man ju genomskinliga underlägg för att skydda golvet och för att eventuella läckage ska rinna fram så man ser dem.

Spotlights, ev. skyddsburkar, transformatorer m.m är inte billiga om man kör med ordentliga saker.
Rörkopplingar springer ju ofta i en del pengar med, men inga skyhöga kostnader.
Lite reglar och gips är dock inte speciellt dyrt, så 10´ låter väl även det ganska mycket om det inte är orimligt många spottar eller större ombyggnad av vvs...

Visst kan det ligga lite i att han saltat offerten för att han har mycket, så därför är enda rådet att ta in 1-2 offerter till...

Dock ska man nog i nuläget vara ganska glad om man hittar någon duktig hantverkare som kan ta sig an projektet så snabbt...än om jag förvisso inte vet hur branschen har det uppe hos er...

Pengar är inte allt... ;)

Tack för snabbt svar

Håller med pengar är inte allt.

Ska fundera lite på vad jag ska göra har sagt att jag vill att han specificerar offerten och då kanske man kan se vad som han anser tar tid.

Vid en offert får du räkna med en högre kostnad än den faktiska kostnaden.Hantverkaren tar en kalkylerad risk att felbedömma tid/materialåtgång.
Ofta är det billigare för kunden att köra på löpande räkning och använda sig av hantverkare du fått via rekommendation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.