Jag funderar starkt på att gå ifrån vår 110 cm Lacanche-spis med gas och istället köpa en 90 cm Ilve med induktionshäll. Är det någon som har egen erfarenhet av Ilves induktionshällar och hur spisarna i stort beter sig. Precis om med vår Lacanche förväntar jag mig hög prestanda. Är det riktigt att ha den förväntningen?

Ja, men en Lacanche bräcker allt så det kommer att kännas lite fjösigt med en amatör ilve spis. Ska du sälja Lacanche'n ? :-)

Ja, Lacanche-spisen är en fin pjäs. Ilven kommer nog att kännas lite som en VAZ i jämförelse. Lacanche-spisen skall säljas.

Nu dök det plötsligt upp en Lacanche spis på blocket :-)
Spännande hur hela internet hänger ihop ...

Jajamensan! Så kan det gå. Så ser den i alla fall ut.

Får man fråga varför du byter? Det är ju inte vanligt att dels byta "ner" sig och dels byta bort gas mot något annan. Själv är jag helfrälst gasanvändare i köket och har en Ilve.

Jag skulle gissa på att det beror på konfigurationen på toppen, med gjutjärnsplattor och stekbord

Jag är inte precis helfrälst på gas. Jag har absolut inga problem med gjutjärnsplattorna, även om dessa är relativt långsamma jämfört med gasen. Dock har vi svårt att få plats med en 110 cm spis i vårt nya kök, 90 är redan det i största laget.

Ja 110 är dessutom ett sånt uddamått så om man inte måttanpassar resten av köket så blir det 120cm med lite luft på sidorna (vilket kan vara bra), och då börjar det bli riktigt stort.

Jo, 110,5 cm t.o.m. Men funktionen på Lacanche-spisen är det dock inget fel på, och stekbordet fungerar egentligen som en så kallad sjudhäll, mycket bra när man ska göra såser o.d.

Att släppa lite på breddmåttet och lämna luft mellan spis och omkringliggande underskåp kan jag varmt rekommendera. Vi stod själva i valet mellan en 120 och 150 cm spis och då vår "nisch" var 144 cm mellan befintliga underskåp som vi ämnade behålla valde vi en 120 och satte kakel och klinker i utrymmet där spisen skulle placeras. Luften runt spisen gör det både snyggt, åtkomligt och praktiskt vad gäller rengöring, utseende (spisen har lejontassar) och åtkomlighet.

Mvh

TMC

Tack för tipsen! Att lämna ett mellanrum har inte slagit mig tidigare, men det kanske är en god idé, eftersom vi p.g.a. osäkerhet kring en del mått valde att inte köpa full uppsättning av underskåp. Vu funderar på att istället be en plåtfirma göra en öppen skåplåsning helt i rostfritt för grytor etc.

Vi klämde ihop allting först, men det såg inte bra ut, så vi fick också släppa på en decimeter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.