AnneFi
Jag funderar över vad vi ska ha för ho i köket när vi renoverar.

Tråden om köket är här
http://www.byggahus.se/forum/koek/138679-langt-koek-andra-fragor-om-ugn-och-matos.html

jag vill se bilder på Diskbänkar.
Jag själv kan bara se fördelar med en diskbänk istället för ho i bänkskiva men sambon tycker att det är fult och onödigt dyrt.

Visa mig era diskbänkar.
Jag vill gärna veta hur ni som valt bänkskiva och diskbänk har valt att göra övergången.
Skulle också vilja veta vilket märke ni valt och vad kalaset slutade på.

Resonerade precis som du har gjort. Dock har vår diskbänk inte anlänt ännu. Det är en 270 cm lång Decosteel med 70 cm ho. Eftersom den ska sitta vid ett fönsterelement så är bänken 70 cm djup, med 10 cm hög bakkant. Runt om hela är det en droppskydd. Det hela gick loss på 25000 kr.

Jag har klinker på bänken och infälld ho pga att inga standarddiskbänkar passade ochdetta var en billig lösning.
Nästa kök kommer få en stor rostfri bänk, vatten på bänken kan inte rinna ner i hon, det går inte att torka ner smulor osv.

Valde bort den 1800 stora plåtbänken mot en sådan här

21776-2.jpg

Alldeles för fult med heltäckande bänk, känns så 80-tal ;=) . Sen är det ju bara att välja underlimmad om man vill kunna sopa ner smulor eller vatten....

Vi köpte en rostfri diskbänk - vi var rörande överens om det efter att ha levt med en överlimmad ho i en träskiva. På övriga ytor har vi granit. Mellan graniten och diskbänken har vi en silikonfog.

Ska tillägga att vi fick specialbeställa eftersom vi inte har några raka hörn i det här huset. Vi beställde hos Lagarostfritt och bänken som är ca 220 lång kostade 14.000 kr. Har man raka hörn och kan köpa färdiga bänkar går nog en motsvarande (dock med tunnare plåt) på 5-6000. Vi beställde en från Stala till vårt gårdshus och den kostade något sådant.

Redigerat:
AstaS: Har du möjligen en bild av fogen mellan graniten och diskbänken? Vi planerar nämligen exakt detsamma och jag är därför nyfiken på hur man får det hela tight och snyggt.

Stor heltäckande med två stora likadan hoar.
För mig finns inget annat alternativ om jag kan påverka.
2009-04_20_Diskbank.jpg

AnneFi
Pinebar, vilket märke har din bänk och vad är skåpbredden på bänkskåpet?

Jag tog en bild. Den blev inte så bra, men här är den i alla fall.

• bänk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AstaS: Perfekt! Det var precis vad jag ville se. Vi kommer att skarva i ett hörn, nästan som på din bild.

Mest praktiskt och minst problem, är ändå en hel diskbänk. Att se det som omodernt, finner jag märkligt. Ytan kring blandaren är väl ändå avsedd för spolning med vatten. Överlimmade hoar har något hundra år på nacken, och har för det mesta uppvisat rötskador i skåpet under. Underlimmade hoar är svåra att hålla rena in under, samt naturligtvis risken att drämma en tallrik eller kastrull i bänkskivan, om denna är i granit, åker en bit av.
Jo det här har varit mitt jobb under lång tid, så därför passar jag på att visa bild på det egna köket, som är under uppbyggnad, ursäkta röran.

IMG_1134.jpg

saturnus: Mycket snyggt! Jag undrar vilket kakel det är ni har på väggen? Vi ska precis bestämma kakel och det såg ut som något vi skulle kunna tänka oss.

Marklund skrev:
saturnus: Mycket snyggt! Jag undrar vilket kakel det är ni har på väggen? Vi ska precis bestämma kakel och det såg ut som något vi skulle kunna tänka oss.
Tack, jo det är glas, kommer från K-Rauta, ca 700/kvm

såg på IFÖ:s hemsida, att de har ett ritprogram, för de som själv vill designa sin diskbänk

http://diskbank.ifo.se/

Redigerat:
Jag ritade min diskbänk på en lokal plåtfirmas hemsida(Lundbergs Plåt)! Lite tjockare & lite djupare för att passa övriga bänkar! Dyrt, men det blev precis som jag ville ha det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.