Kök
makro: Andrews granite har vi köpt av. Mycket billigare än andra. Duktiga och trevliga. Leverans 6 dagar efter mätning. En skiva var fraktskadad men de fixar en ny. Man betalar efter leverans så man riskerar ingenting. Köpte vita kompositskivor (qvarts står det på deras sida). Snygga skivor, över förväntan.
raveper: [citat] Det beror väl helt på hur stor diskbänk man har. Vad man ställer på den är ju en annan sak.
Marinbiologen: Har funderat på att beställa vitvaror på nätet från Tyskland då priserna är mycket lägre. Är det någon som gjort detta? Hur har det funkat? Tips på bra och seriösa sidor?
Immobil: Kungsprofiler har jag goda erfarenheter av: http://www.kungsprofiler.se/
Pysslarn: Bland andra Biltema säljer rondeller som man sätter i borrmaskinen för att ta bort vinyldekor på bilar med. Borde funka här också. Lycka till! Ronnie
bjorlevik: Hej, är i begrepp att köpa kakel till ett kök. Vill gärna ha tag i ett lantligt kakel men har insett att skall man ha tag i t.ex. ett som ser lite äldre ut så får man betala därefter. Funderar på import och har hört att det skall vara billigt från Belgien. Söker tips på företag (gärna hemsideadresser) som säljer till Sverige och även tips och råd att tänka på? Tack på
Paul-Staffanstorp: Sätter du plattorna kant i kant kan du ju inte få in någon fog alls som blir någonting till så jag förstår inte heller frågan riktigt och definitivt inte deras svar att fingerfoga i efterhand för det går ju inte att få in fog när de sitter kant i kant.
CarroB: Hej! Funderar på att ha en glasskiva som stänkskydd i köket och behöver lite tips kring detta, hoppas någon kan svara: Räcker det med 4mm glas, ej härdat? Kommer inte att ha hällen i närheten Vi kommer inte att ha några överskåp, finns det någon standard för hur hög skivan bör vara? Hur fäster man skivan bäst och snyggast? Kan den vila mot bänkskivan och därefter silicona
BigGitt: Det går utan fog. Hade själv. Se till att dra silicon vid bänkskiva innan o efter kaklingen. Och skaffa nagel borste.
Paul-Staffanstorp: Limma upp det med kakelfix... njemas problemas...
peterkz: Tack för ditt svar. Det finns förvisso en förvaringslåda under ugnen, men då måste man ju ordna en ny lucka och mecka om skåpstommen vilket känns krångligt. Jag surfar runt lite på olika tillverkares webbplatser nu och det verkar som att Electrolux vill ha 20 mm mellan undersida häll till ugn. Det skulle kanske kunna funka om det skulle vara ok med 15 mm istället för 20 mm.
hempularen: har varit med om ett sådant fenomen på ett gammalt självavfrotande kylskåp. Där berodde det på ett stopp i dräneringslangen som leder bort vattnet. Det skall ned till en behållare som sitter på kompressorn. Den är varm, då dunstar det bort. Iom. att det var stopp så blev uppsamlingsrännan i skåpet full, och vattnet där blev till frost snabbt igen när kylen började kyla efter en
Fnularn: Finns en massa rostfia ståtyper som är magnetiska.
Andreas.R: Hmm, kan kanske vara så =) Får kolla vidare på alla ideer som finns =) Nån som har nått tips på vart man kan få tag på billiga rostfria diskbänkar?
asahlen: Ja de gör man ju helst, men dock är nu fallet som sådant att min sambos förre hyresvärd (privat) hotar med att leja en slipare för köksbänken för att han anser att vi slitit för mkt på bänkskivan (det är ENDAST vardagsslitage vi talar om =).... men han kan ju knappast ställa ut en faktura för något han beställt i någon annans namn?
xibeca: Theofils i Göteborg. Står på hemsidan att dom inte har försäljning till privatkunder men har aldrig varit med om att det efterföljs.
raveper: Svärfar satte en vit liten plopp över de gamla hålen. Duger alldeles utmärkt. Annars kan man ju limma på lite kantlist.
Hejduk..tig: Jag skulle försöka få till ett rakt kök. Nischen som uppstår skulle jag använda för jalusiskåp mellan bänk- och väggskåp, = extra utrymme.
moix: Jag var på lägenhetsvisning i ett skitsnyggt kök med vitt kakel och röda fogar. Jag blev väldigt inspirerad och funderar på att sno konceptet.
jerydh: Har köpt en täcklist på ikea för att dölja skarven där de rundade skivorna möts. Har slarvat bort påsen som den kom i så jag har ingen monteringsanvisning. Listen är 67 cm lång mot bänkskivans 62 och det ser definitivt konstigt ut. Av vad jag kan se på webben så finns de inte i olika storlekar men att kapa den låter inte som Ikeastyle... Någon som kan sprida lite ljus? /Joel
ajohansson: Kolla http://mattofakta.marbodal.se/1/product_frame.htm
GustafH79: Någon som beställt en rostfri bänk av Lundbergs plåt?
AstaS: Hög kran som man får in kastruller och hinkar under håller jag med om. Utdragbar pip eller inte är för mig bara en smaksak. Vi har också en ledad strålsamlare som jag tycker är alldeles utmärkt och jag är en alltför praktisk person för att bry mig om hur snygg eller osnygg den. Ska jag vara ärlig har jag aldrig ens funderat på utseendet. Däremot ville jag inte ha en utdragbar för
Marklund: Eftersom jag ser att du bor i Västerbotten kanske det inte är helt omöjligt att du har vägarna förbi kusten och Umeå, där HTH har butik och väldigt hjälpsam personal. Där kan du få hjälp att utforma köket, så länge ni har koll på måtten, och efter det är det bara att beställa ett GDS-kök.
Nattnäterskan: Glömde skriva att hyllplanen jag använt från Ikea finns i olika färger, alltså inte bara svart som jag valde. Olika längder också.
Nattnäterskan: Hej! När vi rev bort kaklet rasade det stora bitar betong och där under fanns tegel. Vår hantverkare rekommenderade gypsum, tyvärr fanns det inte där jag handlade så jag köpte gipsfiller istället och spacklade med det. Sen jämnade plattsättaren till det med ytterligare ett lager fix. Sen dagen efter på med fix som vanligt och satte plattorna.
makro: Vi har vita solär luckor och ska ha vita bänkskivor i komposit. Vi får skivorna om ca en vecka.