Har köpt ett kök från Kvik som snickaren och elektrikern håller på att pula ihop som bäst, båda hade dock synpunkter på lådskåpet som hällen sitter i, överst i det skåpet har jag en liten utdragbar låda vilket båda ansåg vara vansinne på grund av värmeutvecklingen. Jag påpekade detta för säljaren som svarade att det är helt ok, det enda man behöver göra är att borra upp lufthål i botten på skåpet så värmen kan smita ut den vägen, dom gör så jämt och det är så man ska göra enligt Siemens också som hällen kommer ifrån. Vad säger expertisen här om detta, är det ok eller bör jag helt sonika bara stänga lådan så den inte går att öppna. Det jag hade tänkt att ha i den är enbart slevar, stekspadar och sånt.
Nästa issue är skåpen ovanför kyl och frys, utrymmet är 188 cm och kyl, frys är 186 höga, det blir knappast nån luftspalt att tala om, hur bra är det? Elektriken muttrade ogillande och kommenterade det hela med att dom kommer få gå på högtryck hela tiden. Problemet med det här är nu att alla skåpen ovan är monterade, kan jag göra egna hål i överskåpen med borr för att ventilera dom på det sättet?
Nästa issue är skåpen ovanför kyl och frys, utrymmet är 188 cm och kyl, frys är 186 höga, det blir knappast nån luftspalt att tala om, hur bra är det? Elektriken muttrade ogillande och kommenterade det hela med att dom kommer få gå på högtryck hela tiden. Problemet med det här är nu att alla skåpen ovan är monterade, kan jag göra egna hål i överskåpen med borr för att ventilera dom på det sättet?
Det bör stå i manualen till hällen hur mycket ventilation den behöver. Normalt är att man borrar hål i botten på skåpen där luft kan komma in. Sen tar man bort den horisontella ribban på stommen över översta lådan så att det blir en lite glipa mellan låda bänkskiva där luften kan smita ut.
Här ser du en korrekt montering av häll med låda under. Problemet är som din snickare säger att lådan blir ganska varm och bestick som ligger i den blir det också.
Ett alternativ är att bara montera lådfronten i stommen som en dummy utan låda, då får du tillräckligt med luft under.
Ett alternativ är att bara montera lådfronten i stommen som en dummy utan låda, då får du tillräckligt med luft under.
Det där är inte bra alls. Det räcker inte med att borra några hål. Du bör ha nästan en decimeter mellan bakstycke och vägg upp till tak för att det ska bli bra. Det finns speciella skåp för detta ändamål.Fabbe skrev:Nästa issue är skåpen ovanför kyl och frys, utrymmet är 188 cm och kyl, frys är 186 höga, det blir knappast nån luftspalt att tala om, hur bra är det? Elektriken muttrade ogillande och kommenterade det hela med att dom kommer få gå på högtryck hela tiden. Problemet med det här är nu att alla skåpen ovan är monterade, kan jag göra egna hål i överskåpen med borr för att ventilera dom på det sättet?
Raceman skrev:
Det måste skilja en del mellan hällar också? Jag hade faktiskt en riktig låda under hällen och jag upplevde aldrig att det blev speciellt varmt. Ibland när jag hade 3 plattor igång samtidigt, öppnade jag lådan bara för att kolla och på sin höjd var temperaturen något högre än det övriga rummet, men knappast "varmt".
Detta var i.o.f.s. en induktionshäll om det nu har någon betydelse? Men idag kör väl i princip alla induktion (som sätter in nytt kök)?
Jag tänkte precis påpeka samma sak. En induktionshäll kan väl inte utveckla ens 20% av värmen som en traditionell häll utvecklar nedåt till lådan.eviljava skrev:Det måste skilja en del mellan hällar också? Jag hade faktiskt en riktig låda under hällen och jag upplevde aldrig att det blev speciellt varmt. Ibland när jag hade 3 plattor igång samtidigt, öppnade jag lådan bara för att kolla och på sin höjd var temperaturen något högre än det övriga rummet, men knappast "varmt".
Detta var i.o.f.s. en induktionshäll om det nu har någon betydelse? Men idag kör väl i princip alla induktion (som sätter in nytt kök)?
Klicka här för att svara