Hej!

Jag har ikeas ekbänkskivor och de är nu färgade med infärgningsolja från OSMO och belagda med hårdwaxolja i 3 tunna lager.

Diskhon som ska vara infälld har varit monterad i samma skiva en gång tidigare och det medföljande tätskiktet är nog förstört. (Jag hade inte oljat skivan ordentligt och den slog sig lite pga vatten så därför är det omgjort nu)

2 frågor:

1. Ska man / kan man behandla "insidan" av hålet?

2. Vad ska man använda för bästa tätning på det område där diskhon täcker bänkskivan (alltså ovansidan)?

MVH
Oscar

Jag brukar ta silicon på de råa ytorna i hålet, blir lite kladdigt om fingrarna men funkar.
Det finns sådana lister att köpa, annars kan du sätta även hon i silicon men det kräver lite av den som gör det.

ok, tack!

Är det vanligt silikon? eller något special?

Vad heter sådana lister och var kan man köpa dem? Är de dyra? Måste de vara speciella för just denna diskhon?

Ger lister ett bättre resultat än silikonfog?

Du kan använda vilket silicon som helst som du har liggande, det finns väl alltid en halv tub våtrums i någon färg som man inte riktigt gjorde åt eller så. använder du sanitetssilicon möglar den ju inte, det är ju bra :)
Jag hade fäst skivan hon med silicon också det går bra, bara man inte kletar med siliconet.
Vet inte vad listerna heter men det vet de där du köpt hon från, de borde sälja dem också. köper man på IKEA kommer den med. kan omöjligt vara speciellt dyr, men kladdig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.