Vi behövde en rund avhällningsdiskho med liten diameter i anslutning till spisen, men det var stört omöjligt att hitta en sådan under köksdiskhoar. Det slutade med att vi beställde en med lämpliga mått från en båtfirma.

Nu är bara problemet det att den hon inte är försedd med ngt alls för att spänna fast den mot bänkskivan. Vi ska sänka ner den i en massiv träskiva. Vi har tillfälligt monterat den i en spånskiva och med tajta mått så sitter den hyffsat. Men enligt vad jag läst mig till ska ett glapp på 5 mm lämnas som rörelsemån för skivan.

Så hur tusan ska vi fästa denna runda ho? Någon som har ngt tips?

En tanke var att spänna ngt slags band runt och på något sätt tvinga hon på plats. Men eftersom den är rak så är väl risken att den bara glider, och klämmer vi för hårt deformerar vi väl den bara. Hur fungerar det att löda fast ngt på en stålho utan att det blir brännmärken på den fina sidan?

This tread is worthless without pics.

Hej!

Ett förslag...

Såga ur i bänkskivan och montera och täta enligt konstens alla regler...
Sätt därefter en stor slängklämma runt diskhon. Mellan diskhon och slangklämman klämmer ni fast fyra vinkeljärn som sedan skruvas fast upp i bänkskivan.

Siliconet hindrar hon från att åka uppåt och vinkeljärnen hindrar hon från att åka i sidled...

Mvh Wasa

En bild

• hon.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Buster1 skrev:
This tread is worthless without pics.
Bidra gärna med bilder om du tycker det blir mer värdefullt. För mig är saken enkel: en rund ho ska ner i en skiva. Hur fästa? Lite inre visualisering kan du väl mäkta med.

Wasa. Kanon, jättebra förslag. Det ska jag verkligen ta med mig. Hoppas bara att slangklämman inte glider på själva hon, eller omvänt att hon glider upp. tror du verkligen att siliconet "limmar" fast den tillräckligt för det?

cederbusch skrev:
Bidra gärna med bilder om du tycker det blir mer värdefullt. För mig är saken enkel: en rund ho ska ner i en skiva. Hur fästa? Lite inre visualisering kan du väl mäkta med.
En rund ho ser inte alltid ut som en rund ho

Nu kom en bild från Wasa tillsammans med en smart lösning.

Dubbelhäftande tejp fixar nog så att slangklämman inte glider

Buster: denna är så rund som rund kan vara. Men som sagt så kom Wasa med en bra bild. Dubbelhäftande tejp känns som en extra trygghet, ska nog satsa på er lösning. Det känns solit! Stort tack till er båda.

Det är ju iaf ett rent helvete att få loss en ho som sitter med silicon. Jag hade siliconat och sedan placerat hon under tryck tills siliconet härdat. Sen hade jag grejat med slangklämman mm. Som avslutning kan ju hela konstruktionen lindas med ett par varv gaffatejp eller liknande för att hindra glidning. Det är ju inga jättekrafter vi pratar om. Långa slangklämmor kan du få tag på på Jula, de säljer kit med lås och stålband på 3 meter

mvh Wasa

Ekar visst lite här på forumet... Jag skriver för långsamt :-)

Clas ohlson, som jag brukar ha som lunchnöje att besöka, har 5 meter med lås och tjosan. Den får det bli. Bra att ha!

Milkshaken
kan man få se det färdiga resultatet sen kanske? :)

absolut, det ska jag fixa. Igår sågades hål för hon ut. Idag eller imorrn kommer skivan att hårdvaxoljas första gången. Så kanske till helgen kan jag visa det färdiga resultatet.

I helgen monterades den runda hon, med tillfredsställande resultat. Det var inte helt enkelt smärtfritt dock. Två varv med slangklämma fick det bli för att hålla vinkeljärnen på plats. Det behövdes ingen tejp, det satt som smäck ändå. Däremot blev resultat inte riktigt som förväntat när vi skulle skruva fast den i skivan. Vi hoppade över momentet att silicona och låta torka under tryck av utrymmes- och designtekniska skäl.

Vi lämnade ett utrymme mellan vinkeljärnen och skivan, med tanken att det skulle finnas lite plats för att pressa ner hon mot skivan. Men resultatet blev istället att hela hon lyftes upp. Och det säger ju sig självt när man tänker efter. Vad vi behövde var ju en kraft som drar hon mot golvet, hade vi monterat vinkeljärnen direkt an mot skivan och sen dragit fast hade ju hon aldrig pressats på plats. Lösningen fick bli att sätta kilar mellan järn och skiva (plastkilar som används för att sätta golv). Då fick vi den häveffekt som behövdes.

Däremot är ju själva hon dumt konstruerad. Man funderar ju på hur de som designat den egentligen tänkt att den ska monteras. Kanten som ligger an mot skivan är inte rak, utan lite skålad kan man säga. Så det är svårt att få hon att pressa fast mot skivan så siliconet kommer åt. Men nu sitter den iaf där. Har tyvärr ingen bild på ovansidan av bänken, bara hur det ser ut under. Kan ordna fler om så önskas.

• ho1.jpg
    Skapa konto
  • ho2.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.