2 568 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
egen lucka till kylskåp-för klent?
Vi ska bygga kök med Ikea-stommar men göra egna lådfronter i MDF. Planen var också att bygga in kylskåpet men igår när jag sov så slog tanken mig att den luckan blir ju ganska stor. Och i princip så blir ju fronten en enda stor MDF-skiva. Kommer den att vara stabil eller kommer den att "vobbla" så fort man öppnar kylen?
Vi är troligen inne på en tjocklek om 21-22 mm på fronterna, men blir detta för tunt för dörren?
Någon som provat och kan tala om? Annars får det väl bli fristående.
Vi är troligen inne på en tjocklek om 21-22 mm på fronterna, men blir detta för tunt för dörren?
Någon som provat och kan tala om? Annars får det väl bli fristående.
Det blir inte för tunt, snarare för tungt. Men det ska inte vara fara där heller. Blir det en lucka som är hel från golv till tak eller är den delad på mitten, typ kyl/sval?
Själv har jag 19 mm MDF och det funkar bra, dock har jag kyl/frys 1/4 fryslucka och 3/4 kyllucka.
Själv har jag 19 mm MDF och det funkar bra, dock har jag kyl/frys 1/4 fryslucka och 3/4 kyllucka.
Ok, så den du har är böjstyv eller hur jag ska uttrycka det? Jag var lite orolig för att det ska fladdra en smula. Hur har du gjort med gångjärnen eftersom de ju är infällda i skivan (iaf med Ikea)?
I vårt fall skulle skivan gå från golv till kanske 2 meter eller så. Då är ju frågan om det blir för tugnt då. Eftersom vi ska bygga en egen ram runt stommarna (för att få luckorna infällda) så måste ju luckan bli lika tjock som ramen. Det finns ju standarslister på 15 och 21 mm. Men vi kan ta en tunnare MDF som grund och så bygger vi på en ram runt denna med ytterligare en MDF så att den blir ca 21 mm tjock i kanterna. Vad tror du om detta?
I vårt fall skulle skivan gå från golv till kanske 2 meter eller så. Då är ju frågan om det blir för tugnt då. Eftersom vi ska bygga en egen ram runt stommarna (för att få luckorna infällda) så måste ju luckan bli lika tjock som ramen. Det finns ju standarslister på 15 och 21 mm. Men vi kan ta en tunnare MDF som grund och så bygger vi på en ram runt denna med ytterligare en MDF så att den blir ca 21 mm tjock i kanterna. Vad tror du om detta?
Vi har nu byggt en dörr av 12 mm plywwod, klädd med en ram av 8 mm planhyvlat. Blev jättebra, oroade mig i onödan.
Klicka här för att svara