Kök
kiirus: Out-of-topic: Jag tycker att köket är snyggt som det är, ljust och rymligt, och med bra material.
kiirus: Här kommer rena tyckanden: Det kan bli riktigt fint med svart kakel, bli inte rädd att det ser konstigt ut nu när allt är halvfärdigt. Hoppas du har bra belysning bara, spottar under skåp, så du ser vad du gör i köket. Själv skulle jag avstå från mönster i tapet, varför inte måla väggarna? Kaklet ger redan en grafisk effekt, och du har dina vackra luckor i ek, det blir för mycket
ikeahantverkaren: Kokbokshylla bakom byggd i vit melamin eller allra bäst vit täcksida tillhörande lucka som iofs inte finns på ikea då dessa är för korta.galler vitt k-rauta mellan kyl och överskåp
Returia: Är ni på jakt efter ett helt kök eller delar till kök ... http://www.pn-trading.se/Konkursauktioner6/tabid/113/Default.aspx Tyvärr bor jag själv för långt ifrån! :(
pinebar: Jag såg något reportage där de klädde luckorna med vaxduk och gjorde köket i 50-tals-stil. Det blev rätt kul, men då måste man ju gilla den stilen. En betongskiva är nog bäst att gjuta så nära där den ska vara som möjligt. De blir vädig tunga. Är köket av känt märke kan ni ju kolla om det går att köpa andra luckor och fronter om ni vill kosta på det. Förmodligen är det
BigGitt: [citat] #8. Så har jag det hemma och är mycket nöjd. I 5 år "skit rent". Dessutom vid spill, tränger inget vatten under denna.
Jocke L: Tack för snabbt svar! Då känns det som jag har koll på läget. //Jocke
Sommarvinter: Tycker som Locos, men ev. lite öppnare planlösning. Vägg endast tom skåp 10, spis i hörnet skåp 1 och vask i skåp 3. Samt så många överskåp på väggen det får plats.
Robby: Tack för svar! Tilläggas bör att vi är 2 personer i 20årsåldern.. inga barn eller djur ännu och när dom kommer så flyttar vi nog härifrån. Jag har tänkt på det där med klinker-golv också och då lägga klinker vid tillredningsdelen och ekparkett vid matplatsdelen och visst hade det blivit snyggt men också alldeles för mycket jobb :P Den bänkskivan du pratar om, '5.2 racing', har
tallmilan: Men då är det p.g.a. att de inte kan göra egna måttanpassade hyllstegar och det är det de menar. Det löser man genom att anpassa höjden på "pinnarna" mellan hyllstegen (den som hyllan ligger på)
hyllplan: Tack! Om nån har fräscha luckor över så kan de gärna skicka PM Johan
sykes: Hej Jag har ett problem med en diskmaskin! Det är en cylinda dm 31 när man startar den så tömmer den vattnet för att sedan börja pumpa in nytt igen men efter en stund bara avslutar den programmet..... Det pratas om att det kan hjälpa med att nollställa den med ett antalknapptryckningar.. är det någon som vet hur man gör det?? Eller finns det något annat man kan hitta på?? Mvh Jerker
Consensus: [citat] 1. De gick inte att lacka om pga fanérsläpp. 2. Nya luckor skulle kosta lika mycket som att byta ut hela klabbet mot IKEA, och då behåller man gammal sliten skåpinredning och nötta täcksidor. Valet blev lätt för mig.
Danish: Hej Puusteeli kök har et nytt produkt til bänkskiva. Det är gjort av genbruks glas, 20mm tjock, och med "hammrad" yta (dvs ojävn). Den är super heftig och den absolut dyraste dem har. Den är abdyr pr meter (ca. 10.000!!) och dem sälger inte gärna skivor om man inte också köpar köket - och jag är bara interesserad i skivan, men har inte råd med priset - alla vet jo att
tompski: Hej! Jag har en diskmaskin som jag misstänker pumpar torrt, när jag tittar vid filtret i maskinen står där alltid lite vatten och pumpen låter "krasslig" när den pumpar ut vatten. Jag är ingen maskinvetare men har till december på mig att fixa maskinen då vi har sålt vår lägenhet med utflyttning då... några bra tips? Mitt andra problem är att i min iver att se om jag kunde hitta
ikeahantverkaren: Om jag varit dig hade jag tagit in flera ytterligare offerter och bildat mig en uppfattning om tidsåtgång utifrån dem sammantaget.
Hockhult: [citat] När jag väl hittar den där "järnvägars" synk-kabeln kan jag få in bilderna i datorn, så det blir ett långtidsprojekt. Diskbänk var ett stort projekt för mig också och det slutade i en kompromiss jag inte är helt nöjd med.
marre99: Ett annat tips för att få det hela lite snyggare (och tystare) är att bygga in hela minimastern i ett 70-skåp. Blir mycket snyggare än att ha den hängande fritt eller sätta en massa passbitar runt om fläkten. Man ska dock veta om att fläktwoodskåpan sticker ut lite mer än originalkåpan. Men det är nästan till det bättre eftersom man inte behöver haka ner den fula rökplastade
Tocke: [citat] När vi köpte den i April 2008 så fanns det inga recensioner på den, i mitt fall utgick vi som sagt från IKEA:s och tyckte den här vad snyggare. Tyckte väl det vad både skrivet postivt och negativa betyg på tretti.se. Men vi har inte haft problem med den utan har varit nöjda. Klart det brummar på ganska bra på högsta fart men att den skulle suga dåligt vet jag inte om jag
Raceman: Det mesta har redan sagts, men jag skulle rekomendera en ugn som har både pyrolys och ett katalytisk filter. Pyrolysen tar hand om själva rengöringen, vilket du kanske gör ett par tre gånger per år, medan det katalytiska filtret som sitter vid ugnens "utblås" och tar hand om os, fett och odör innan det kommer ut i köket, varje gång du använder ungnen. (Filtret är inte samma sak som
BigGitt: Det ar just darfor jag skrev att det berodde pa hur koket ser ut. Dessutom: Har man bara ett högskåp, är det inga problem med att anpassa höjden mot väggskåpen. Allt handlar om planering. Väggskåpen kan justeras i höjd! T.ex. sänkas 35mm.
thestaar: Det blev inte så värst mkt hål faktiskt, lyckades nog fylla i det mesta. Okey, tack för tips, bra att veta för framtida renoveringar :)
Thomas59: [citat] Hade faktiskt ingen aning om att det fanns sådana stöd men nu då jag såg dem så verkar det ju självklart. Överskåp håller man ju annars lätt med en arm medan man skruvar med den andra men högskåp på vingliga IKEA-plastfötter är en annan sak. Då har jag använt min ultralätta racingdomkraft i aluminium. Vicka på skåpet, in med domkraften, pumpa upp och luta skåpet mot
cullberg: Sen spelar givigtvis materialet stor roll också? Antar att du pratar trä? Skarvar är också en sån sak som kanske kan göras bättre/billigare på fabrik!
Farzan: Klas, på vår häll är det just som du skriver med av/på-knappen - på den ska man hålla kvar fingret någon sekund för att den ska reagera och det är väl avsiktligt gjort så för att den inte ska kunna slås på eller av så lätt av misstag. Höj/sänk- och boosterreglagen är däremot snabbare.
raveper: Man skulle ju lätt kunna lösa problemet 1 stor eller 2 genom att göra 2 hoar med mellanrummet mellan dem lägre så att plåtar och annat stort går ner.
Holpers: [citat] Holy smoke vilket pris.. 3938 kr/kvm det är ju snudd på lika dyrt som stenbänkskivan.. Men fint var det. [citat] Denna skall jag kolla närmare på.. tack.
olleblom: Jag plockade isär våran köksfläkt igår och såg att själva fjäkthjulet har spruckit. Jag kan inte se något märke på den men modellen heter AFG-900GIH. Märket kan vara Appliance efter vad jag har fått fram via google. Finns det reservdelar att köpa till den och i så fall var? Det känns ju dumt att köpa en helt ny när jag vet vad som är felet. //Olle