1 645 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Kostnad hantverkare
Hej!
Ska renovera köket. Skulle vara intressant att höra vad ni har fått betala för hantverkare och vad de har gjort.
Vi ska riva, måla och tapetsera. Resten ska hantverkarna göra.
Ett vanligt L-kök, med hörnlösning (bygge av snedvägg). Modell IKEA.
Räknar med ca 35000 inkl moms och rot för snickare, elektriker och vvs. Vad tror ni?
Som sagt, vore intressant med lite feedback =)
Ska renovera köket. Skulle vara intressant att höra vad ni har fått betala för hantverkare och vad de har gjort.
Vi ska riva, måla och tapetsera. Resten ska hantverkarna göra.
Ett vanligt L-kök, med hörnlösning (bygge av snedvägg). Modell IKEA.
Räknar med ca 35000 inkl moms och rot för snickare, elektriker och vvs. Vad tror ni?
Som sagt, vore intressant med lite feedback =)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Gillar inte att gissa priser men det låter ganska så trovärdigt det du nämner...
Dock är det ganska så avhängt på hur mycket el och vvs-arbete som ska göras och ifall montören ska montera ihop stommar m.m också...
Dock är det ganska så avhängt på hur mycket el och vvs-arbete som ska göras och ifall montören ska montera ihop stommar m.m också...
Är allt på samma ställe som förut? Spis? Diskho? osv.. Finns el-matning till diskmaskin? Traditionell komplett spis/ugn eller häll på ett ställe och inbyggnadsugn på ett annat?
Ska man ha alla elprylar på samma ställe som förut, och att de finns tillräckligt med matningar så kostar inte elen mycket! Det som brukar dra iväg är då man flyttar maskiner, måste dra dit mer ström från centralen, samt om man ska ha spottar överallt.
Dessutom kan du nog spara en bra slant på att ha byggt ihop alla stommar i förväg innan snickaren kommer!
Ska man ha alla elprylar på samma ställe som förut, och att de finns tillräckligt med matningar så kostar inte elen mycket! Det som brukar dra iväg är då man flyttar maskiner, måste dra dit mer ström från centralen, samt om man ska ha spottar överallt.
Dessutom kan du nog spara en bra slant på att ha byggt ihop alla stommar i förväg innan snickaren kommer!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Detta är nog något som bör avgöras med snickaren för personligen gillar jag inte när folk har satt ihop stommar själva om de inte vet hur de ska göra eftersom det försvårar ett snyggt montage.Rrrrr skrev:Är allt på samma ställe som förut? Spis? Diskho? osv.. Finns el-matning till diskmaskin? Traditionell komplett spis/ugn eller häll på ett ställe och inbyggnadsugn på ett annat?
Monterar man inte fast ryggen rätt i Ikeaskåpen så kommer de inte i vinkel och då blir det problem nämligen.
Detta klarar de flesta med lite instruktioner om att tänka på det och då är det tidsbesparande naturligtvis.
Hej!
Tack för svar.
Diskbänk ska flyttas 1-meter.
Häll och ugn ska också flyttas.
Fördelen är väl att el-centralen är på andra sidan väggen.
En del spottar blir det som ska placeras under överskåpen.
Glömde skriva att jag tänkt skruva ihop grejerna själv också.
Tack för svar.
Diskbänk ska flyttas 1-meter.
Häll och ugn ska också flyttas.
Fördelen är väl att el-centralen är på andra sidan väggen.
En del spottar blir det som ska placeras under överskåpen.
Glömde skriva att jag tänkt skruva ihop grejerna själv också.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Självklart förstod jag det men ville ändå poängtera att det är en förutsättning för det är inget kul om de är ihopsatta "ur vinkel"...Rrrrr skrev:
Självklart blir väl de flesta glada för att slippa sätta ihop plockepinnet...
Själv håller jag mig numera ifrån det helt och hållet från början till slut... :blushing:
Klicka här för att svara