Kök
JanneSjo: ska byta kök men har inte råd med stenskiva och skulle vilja ha ek. har sett inlägg om Osmo hårdvaxolja som verkar ge bra vattentålig yta, funderar om det funkar att baka direkt på en ekskiva. Tänkte köpa en färdig skiva på byggmarknaden och såga till använder du din ekskiva och baka direkt på? hur funkar det ?
62_an: Skulle vilja hitta justerbara ben som kan fästas även i golvet till en bardisk. Ikea har dessa: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90128971 Men tycker nog infästningen i golvet är lite rasslig. Dessutom är dom aningens för höga, tänkte ha sockeln/benen lite lägre än 16cm, typ 14,5cm. Skulle också vara bra om man kunde fästa sockeln på "vanligt sätt" mot benen. Typ runda som
alacs: Lådor! Inget tvivel alls. Älskar mina lådor. Och man "lär" sig snabbt i vilken låda man förvarar vad, så det tycker jag inte är något bekymmer. Bra översikt. Bra nyttjande av utrymmet. Ser inte en enda nackdel!!
Henriettae: Kanon, tack för svaren! Ja, vi har en skiva som är grå rakt igenom. Vi har ett löst metallställ för varma kastruller som vi trodde skulle räcka - men det hjälper ju inte hur bra vi själva tar hand om våra grejer, när bekanta är ovaksamma. Så vi kanske skulle fundera på avställningsknoppar i alla fall...
RobbanLT: Har surfat kollat testat och allt jag kan och kommit fram till att 10x30 (höjd, bredd), typ grå matt skulle bli väldigt fint. Bifogar en skiss med grått kakel från ikea (fel storlek på kaklet men ger ett humm om färgen iaf). I fall att någon har idéer / tips :)
JanneSjo: misstänkte passbit funderar på hur snyggt det blir och om andra gjort motsvarande? bilder från någon som gjort så? gissar att det behövs en bit fri yta mellan överkant dörr och taklist så att man inte ser att tak/taklisten inte är helt vågrät.
Paul-Staffanstorp: Dock är det ju inte bara att göra avdrag om ni inte pratat om det när projektet pågick och dealade om att du gjorde en del av jobbet själv istället... Ni borde ju kommit överens då... Om jag lämnar ett pris på ett jobb och sen kunden blandar sig i utan diskussion så kan han ju glömma att göra avdrag på det offererade priset, men å andra sidan drar jag aldrig ut på tiden så det
Crickster: Ok, tack. Hehe, ja, det är 6 dosor nu. 1 brytare, 4 dimmers, 1 serviceuttag. :)
Paul-Staffanstorp: I detta fallet kommer Gasledningen ut ur väggen där vaskskåpet ska stå och sen är det en stor slinga rör fram till spisen... Förnummen kapar röret precis där det kommer in i lägenheten och pluggar de där och när skåpen är på plats ska han sätta ett nytt rör rakt ned genom botten på vaskskåpet och sen lägger han det i sockeln bort till spisens placering...
Petronille: Vi har ett jättefint 50-talskök som en snickare just nu bygger om så att en smaldiskmaskin ska gå in och lite annat. En modern köksfläkt (kolfilter) tillkommer också. Köksskåpen ska målas om med linoljefärg förmodligen då vi orkat skrapa bort alla färglagren. Men vad ska vi göra med betongväggarna? Den föregående ägaren skyndade sig att måla om allting (det var ett dödsbo)
Mig2006: Tack för svaret. Ja, det kanske går.... Jag är bara rädd för att det blir trångt när man ska öppna lådor i bänkskåpen..... jag får försöka ställa upp lite möbkler för att få en uppfattning om hur trångt det blir.
MmeMim: [citat] Jag bor i ett hus med platsbyggt kök. Det suger tycker jag! MAn kan inte köpa till delar utan att ringa på hantverkar, kan inte byta ett skåp själv för allt måste specialbeställas! Vi kan inte byta luckor eftersom inga luckor är lika stora. Det syns dock inte men de diffar på 1-3 cm! Hoppas ni blir nöjdare!
Paul-Staffanstorp: [citat] Sågytan SKA tätas med någon form av värmebeständig limtätmassa eller silicon så jag rekommenderar dig snarast att lyfta upp hällen och göra detta INNAN du får problem med att spånet sväller för det blir betydligt omständigare och kostsammare... ;) Vad gäller TS fråga så lägger man idag bara dit hällarna löst då de ligger stilla av sin egen tyngd. Ibland följer det
Kjellstrand: Någon som har erfarenhet av Kitchens sortiment gällande kök badrum m.m?
bentley: Har handlat damsuggare på kökscentum hade problem den funkade inte som den skulle fel påsar visade det sej inte fel påsar svarade köks enligt servicefirman var det fel Dåligt bemöt nästan oförskämda Kommer ej handla o ej rekomendera kökscentrum Kristianstad
KnockOnWood: Polermedel, eller rättare sagt rubbing kan återställa ytan i nyskick. Men man kan behöva gnugga en hel del för att få resultat. Bättre att ta lite och ofta (två ggr per vecka) än att göra det sällan.
Paul-Staffanstorp: [citat] Både ja och nej beroende på vad som diskuteras... ;) Spirorör är 160 men ofta läggs det bara 125mm också... Anslutningarna på fläktarna brukar vara lite mindre och kallas då för 150mm och man får oftast ha en nippel att trycka upp i husets spirorör för att minska ner lite så man ska kunna få på slangen...
Callahan: Hej jag är ny här på forumet. Varit medlem ett tag men har inte postat förrän nu. Satte in ett Ikea kök i vintras. Och nu har jag köpt Tresboskivor som ska upp istället för kakel. Det är INTE Kitchen Board utan badrumsskivor, eftersom att den hamnar även bakom fläkten och skarvarna syns för väl om man staplar KitchenB. Nån som gjort detta redan och har tips på misstag jag kan
Richard Andreasson: [citat] Tja, jag baserar det uttalandet på erfarenheter från min bekantskapskrets. Jag har aldrig sett ett IKEA-kök som inte varit ganska slitet och kännts slut efter 10-15 år, men det kanske är just mina bekanta som fått måndagsexemplar. Och stommar i massivt trä håller bättre än stommar i fanér, det kan vi inte komma ifrån. Jag får väl be om ursäkt att jag svurit i kyrkan
sockerollon: [citat] Kloss ihop får det bli. Tackar å det ödmjukaste!
Paul-Staffanstorp: [citat] Naturligtvis.... men det skrev jag ju också... :x;) [citat] ...och som sagt... jag jobbar inte med plockepinnkök så ofta heller... ;)
Chepo: Blev ett kök från Kvik! Maunodörrar med frästa handtag. Känns kanon, innan vi fått hem det..
Chrissofsweden: Jag hade gjort som Paul skriver, satt upp en gipsskiva. Spacklat skarven och målat allting. Listen hade nog rykt eller blivit utbytt. Troligtvis utbytt.. /C EDIT: Snyggt kök! Precis sådär jag skulle vilja ha det! d^_^b
eviljava: [citat] Det gör inget om man sätter sockel framför skyddet, så länge det inte är vattentätt. D.v.s. att man har en gummilist eller liknande. Huvudsaken är att vattnet kan rinna ut på golvet så att man uppmärksammar problemet. Jag har en sockel framför diskmaskinen, men jag har tillsett att jag har en springa på någon milimeter för att vattnet skall kunna rinna ut. En annan smart
hundvakten: Hej Jag har precis satt upp upp denna Ikea-kombination längs en vägg Det är inte bakstycket (masonitskivan) du behöver flytta utan de beslag som du använder för att fästa skåpet mot väggen. De skenor som lådan ska löpa i ska fästas i andra hålet uppifrån. Sedan flyttar du ner beslagen till tredje/fjärde hålet och borrar upp nya hål i bakstycket. Benen - jag använde Ikeas