Jag behöver en skiva som är minst 64*235 cm med ca 27mm tjocklek. Massiv bok, men ek eller annat funkar i värsta fall. Tyvärr är dom flesta lite billigare skivor bara 62 cm breda. Det finns måttbeställda skivor i alla möjliga storlekar, men dom är dyra. Ikea har bredare skivor, men dom är fär korta.

Någon som har tips på var man kan köpa, eller märke som man kan be någon att ta hem? Eller tips på hur man fixar själv? Att skarva på längden blir inte bra, men kanske man kan skarva på bredden, "limma på en extra stav" med epoxi?

janwide
Från IKEA kan du köpa bredare skivor upp till 4 m längd.
Jag har själv beställt en som är 400 x 74 cm

Ok, men är inte dom skivorna 38 mm tjocka? Antar att det är från såna skivor som dom sågar ut sina måttbeställda. Jag måste ha tjocklek runt 27 mm för att det ska passa in i resten av köket. Kan ju höra med Ikea, ska dit idag.

janwide
OK Jag förstod inte att 27 mm var avgörande.
Lycka till :o)

Jag byter skivor men inte stommar, spis och diskbänk. Ska jag ha tjock skiva så måste jag montera av stommarna och såga ner socklarna så att diskbänk o skivor blir lika. Därav kravet 27 mm. Jakten går vidare, fler förslag?

Har du kollat på Culimar? Där köper vi, tyckte dom verkade ha bäst priser om man behövde djupare skiva.

Culimar tar 1533:-/löpmeter för stavlimmad bok 30 mm tjock och 900 bred. Inte superbilligt, men inte IKEA pris heller. Men dom har i alla fall.

(För 620 mm tar Culimar 959:-/m. Ikea tar ca 200:- för 606 mm bredd. Synd att man har smak för ordentliga arbetsytor).

Så var det för oss också. Vi har en köksö på 120 cm djup som gjorde att vi var tvungna att se på dyrare alternativ. Av de dyrare så verkade culimar billigast.

vi köpte kök från Sentens via Electrolux home och våra bänkskivor är 70 djupa och jag har för mig att det fanns olika tjocklekar att välja på

Anka, Bauhaus har 27mm-skivor djupare än standard.

Mikael_L
Fler tips på prisvärda (och gärna billiga :)) bänkskivor bredare än 62 cm önskas.

Vi kommer snart behöva en bit som är 60 cm bred och en annan som ska vara 75 eller 80 cm bred.
Tjockleken är inte så jätteviktig, men rostfria diskbänken är 30mm tjock så gärna samma.

Bauhaus har skivor på 27x800x2020 i Ek
Finns även dom som är 900 djupa men då är dom lite kortare
Kommer inte ihåg va dom kostar men dom är inte dyra.

Mikael_L
Ja bauhaus och Rusta har jag nu hittat ganska billiga skivor hos, som är djupare än 60cm.
Men då är dom 26-27mm tjocka. Och nu har jag mätt vår diskbänk, och den är 32mm tjock !

Sen är det ju inte sådär jätteblodigt heller att beställa från IKEA.

Men då är skivorna 38-40mm tjocka.

Varför är vår diskbänk mitt mellan skivtjocklekarna?
Är det standardmått på bänkskivornas tjocklek?

Mikael_L skrev:
Ja bauhaus och Rusta har jag nu hittat ganska billiga skivor hos, som är djupare än 60cm.
Men då är dom 26-27mm tjocka. Och nu har jag mätt vår diskbänk, och den är 32mm tjock !

Sen är det ju inte sådär jätteblodigt heller att beställa från IKEA.

Men då är skivorna 38-40mm tjocka.

Varför är vår diskbänk mitt mellan skivtjocklekarna?
Är det standardmått på bänkskivornas tjocklek?
Ska du ha så pass mycket djupare skivor så kan du enkelt höja upp skivan de få millimeter som behövs för att du ska komma i liv med diskbänken. Lägg tex 8mm smyglister emellan. Kommer inte synas under kanten på skivan.

För övrigt är det ganska enkelt att få ett snygg resultat med skarvning av bänkskivor på bredden..gjorde det i somras för köksön..2 standard ekbänkskivor som sågades på längden för att utgöra totala bredden, sen fräste jag spår längs med och la i masonitremsor plus lim, samt fräste ut hål för beslagsmuttrar undertill som drog ihop det hela. Går inte att se skarven om man inte vet att den är där

Mikael_L
Nu har jag mätt diskbänksplåten noga, den är 29-30mm tjock.

Sen är det kanske bara bra att skivan bredvid diskbänken är 1-3 mm lägre, för att medge en liten kälradie för silikonfogen mellan bänkskiva och diskbänksplåt ...? :x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.