2 931 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Material köksvägg (kortla, plyfa osv?)
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jag har lite huvudbry över hur jag ska göra med väggen till köksskåp som jag ska bygga igen nu och jag hör alla möjliga bud.
1) Det ska vara både bänkskåp och väggskåp fästa mot den
2) Väggen går från kök och in i vardagsrum och ska vara skarvlös, så kör jag dubbelskivor eller liknande så måste jag göra detsamma genom vardagsrummet
3) Jag ska kakla "stänkdelen" på väggen mellan väggskåp/bänkskåp
4) Övriga rummen renoveras kort och gott med enkelgips, enbart
Jag grubblar mellan följande alternativ:
A) Räkna ut på ett ungefär var köksskåpen ska fästas och kortla som en idiot, sedan sätta enkelgips
B) Skita i enkelgips och bara sätta enstaka kortling och därefter sätta upp en enkel plyfa
C) Sätta plyfa + gips utanpå
D) ??
Plyfa eller OSB måste vara skönast o smacka upp som köksvägg, men jag har blivit avrådd från att försöka kakla på det utan kaklet ska helst vara på gips som underlag.
Jag kan iofs köra dubbelt, enda kruxet blir att jag har enkelgipsdosor satta genom hela vardagsrummet så det blir förlängningsringar som kostar fläsk till samtliga (en ring med skruv kostar typ 80 pix). Några synpunkter? Hur har ni andra köksbyggare gjort?
1) Det ska vara både bänkskåp och väggskåp fästa mot den
2) Väggen går från kök och in i vardagsrum och ska vara skarvlös, så kör jag dubbelskivor eller liknande så måste jag göra detsamma genom vardagsrummet
3) Jag ska kakla "stänkdelen" på väggen mellan väggskåp/bänkskåp
4) Övriga rummen renoveras kort och gott med enkelgips, enbart
Jag grubblar mellan följande alternativ:
A) Räkna ut på ett ungefär var köksskåpen ska fästas och kortla som en idiot, sedan sätta enkelgips
B) Skita i enkelgips och bara sätta enstaka kortling och därefter sätta upp en enkel plyfa
C) Sätta plyfa + gips utanpå
D) ??
Plyfa eller OSB måste vara skönast o smacka upp som köksvägg, men jag har blivit avrådd från att försöka kakla på det utan kaklet ska helst vara på gips som underlag.
Jag kan iofs köra dubbelt, enda kruxet blir att jag har enkelgipsdosor satta genom hela vardagsrummet så det blir förlängningsringar som kostar fläsk till samtliga (en ring med skruv kostar typ 80 pix). Några synpunkter? Hur har ni andra köksbyggare gjort?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Var sjutton hittade du den?! Du får hemskt gärna PM'a. Jag kikade så sent som igår på både Hornbach och Bauhaus på ring + förlängningsskruv. Som absolut billigast har jag hittat enbart ringarna utan skruv på jula för 50 kr.raveper skrev:
Det lutar dock åt spån eller OSB efter hela väggen, inkl vardagsrummet och gips utanpå det. Särskilt eftersom jag ska kakla i köket = måste ha gips, annars hade hela väggen kunnat vara trä enbart.
Klicka här för att svara