2 851 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Bänkskivor??
Ska byta ut mina bänkskivor, och priset varierar från någob tusenlapp till15-20 vad ska man välja?
Lamminat, trä, granit eller alla de andra konstmatrial som nu finns på marknaden.
Är det värt så pass mycket mera med granit?
Någon som kan ge tips?
Mvh.
Lamminat, trä, granit eller alla de andra konstmatrial som nu finns på marknaden.
Är det värt så pass mycket mera med granit?
Någon som kan ge tips?
Mvh.
Vi ska beställa kök innan månadens slut. För oss lutar det åt granit som bänkskiva. Snyggt, enkelt att hålla rent, praktiskt att kunna ställa kastruller, ser rejält ut är motiveringen. Har haft trä och laminat i tidigare kök och tycker de känns ofräscha efter ett tag. När det gäller trä så handlar det så klart om hur mycket jobb man är beredd att lägga ner i underhåll.
På köksön lutar det åt att ha ek. Vi kommer även att använda den som matplats och då känns det mysigare med trä än sten.
På köksön lutar det åt att ha ek. Vi kommer även att använda den som matplats och då känns det mysigare med trä än sten.
Vi hade samma funderingar för tio år sedan, efter att läst om olika tester, blev det granit, och det har vi inte ångrat, lättskött, ser lika fin ut idag som för tio år sen. För att inte tala om när man bakar, det är så lätt att kavla på en granit bänk. Så även om priset är dyrare för granit, tror vi att man inte ångrar sig. Lycka till!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tycker inte det skiljer så värst mycket mellan laminat och granit idag om man ska ha underlimmat vask och så...
Massivträ i ett kök anser jag vara totalt opraktiskt och det är snyggt första veckan typ...
Massivträ i ett kök anser jag vara totalt opraktiskt och det är snyggt första veckan typ...
Jag slår ett slag för kompaktlaminat, vi har det i vårt nuvarande kök. Dvs. en skiva med homogent laminat rakt igenom (ingen spånstomme som det är i de vanlinga skivorna). Skivan är mycket hård och tålig mot slitage, samt beständig mot alla kemiska vätskor jag provat hittills. Mycket lättare att hantera och montera än granit. Vi kommer definitivt att ha det även i vårt nästa kök.
Jag hade kviks kompaktlaminat i min förra lägenhet, efter ett års användning var det tråkigt nog en hel del repor i den...
I en kompaktlaminat kan det bli en del repor.
Graniten är helt klart den mest tåliga, men också en av de dyraste.
En laminatskiva är ett billigare och helt klart bra alternativ. Skulle man tröttna på utseendet så kostar det inte en flera tio-tusentals kronor att byta.
Graniten ser självklart lyxigare ut! Och det kostar därefter... Graniten vi säljer landar oftast runt 30.000-60.000 beroende på hur stora skivorna är, kanterna, köksö, granitvask m.m.
Graniten är mer hållbar är laminaten så den kan man ha längre. Jag har dock varit hemma hos en massa människor när jag mäter deras kök och de har haft sina laminatskivor i 20-30 år och de ser väldigt fina ut fortfarande.
Allt handlar om hur man sköter sitt kök. Är man lite "slarvigare" och ställer kastruller direkt på bänkskivan utan att ha ett underlägg eller att man skivar grönsaker m.m direkt på bänkskivan, ja då är nog inte laminat ett bra alternativ.
Något man ska ha i åtanke är att även en granit kan bli missfärgad om man ställer kokheta grytor kontinuerligt på samma ställe.
Så man ska som sagt alltid vårda sin bänkskiva och ha för vana att alltid använda skärbräda och underlägg.
Träbänkskiva är väldigt fint i ett kök. Det gör att köket känns varmare och är mjukare.
Detta materialet måste dock vårdas! Oljas några gånger om året så trät blir mättat. Om man väljer trä rekommenderar jag att man väljer en diskbänksplåt till då kanterna runt vasken brukar bli fula med tiden pga vattnet.
Graniten är helt klart den mest tåliga, men också en av de dyraste.
En laminatskiva är ett billigare och helt klart bra alternativ. Skulle man tröttna på utseendet så kostar det inte en flera tio-tusentals kronor att byta.
Graniten ser självklart lyxigare ut! Och det kostar därefter... Graniten vi säljer landar oftast runt 30.000-60.000 beroende på hur stora skivorna är, kanterna, köksö, granitvask m.m.
Graniten är mer hållbar är laminaten så den kan man ha längre. Jag har dock varit hemma hos en massa människor när jag mäter deras kök och de har haft sina laminatskivor i 20-30 år och de ser väldigt fina ut fortfarande.
Allt handlar om hur man sköter sitt kök. Är man lite "slarvigare" och ställer kastruller direkt på bänkskivan utan att ha ett underlägg eller att man skivar grönsaker m.m direkt på bänkskivan, ja då är nog inte laminat ett bra alternativ.
Något man ska ha i åtanke är att även en granit kan bli missfärgad om man ställer kokheta grytor kontinuerligt på samma ställe.
Så man ska som sagt alltid vårda sin bänkskiva och ha för vana att alltid använda skärbräda och underlägg.
Träbänkskiva är väldigt fint i ett kök. Det gör att köket känns varmare och är mjukare.
Detta materialet måste dock vårdas! Oljas några gånger om året så trät blir mättat. Om man väljer trä rekommenderar jag att man väljer en diskbänksplåt till då kanterna runt vasken brukar bli fula med tiden pga vattnet.
Använde du den som skärbräda.highstream skrev:
Vi har haft vår i 3 år utan minsta repa, (vit från Abet). Du kanske hade en mörk, de ska tydligen vara lite känsligare. Annars kan man ju slipa skivan där det har blivit repor, efter det är den som ny. (förutsätter förstås att det är samma färg rakt igenom).
En mattsvart
Slipa den? Det låter som det kan bli riktigt fult resultat av ett sånt ingrepp
Slipa den? Det låter som det kan bli riktigt fult resultat av ett sånt ingrepp
Kunde tro det. Ska man ha kompaktlaminat skall man tydligen ha en vit. Har ingen aning om varför, men alla jag pratat med säger samma sak.highstream skrev:
Det går alldeles utmärkt, och syns ingenting efteråt om man gör rätt. Jag har provat.highstream skrev:
Ok! Aldrig mer svart kompaktlaminat för mig iaf
Någon skrev att bänkskivor i granit idag inte längre skiljer sig så mycket i pris från vissa laminatskivor. Det stämmer till viss del. Dock är vissa traditioniella stenhuggare fortfarande dyra men det finns uppstickare på marknaden som marknadsför "billiga" bänkskivor i granit, t ex Diapol och Axxent bänkskivor. Antagligen importerar de men priserna är välkomna. Från tusenlappen per meter bänkskiva i granit.
Klicka här för att svara