Har leta efter bilder och tips på att platsgjuta en bänkskiva men inte hittat det jag söker.

Är det någon som har gjort det eller någon som vet var det finns bilder.

Att gjuta den lös uppochned är inget alternativ.
 
Har försökt läst den 2 ggr men hittar bara där dom gjuter mot formplyfa.....
 
Platsgjuta?
Såg ett prgram på discovery där de visade i detalj hur man gör skivor i betong, så det kanske finns på youtube då detta är ganska vanligt i usa. Det såg enkelt ut i programmet, men det var inte vanliga cementsäckar som de använde verkade det som. Tror serien hette dirty jobs...
 
Hur hårt blir egentligen flytspackel?
 
Precis min tanke pbengtsson :) men är det inte svårt att få ytan riktigt slät?
Bra tanke PCLarsson....har snuddat vid den tanken också...blir nog slätt så det räcker men blir det starkt? vill i så fall inte använda fiberförstärkt flytspackel pga ytan....

Sitt inte och håll inne på ideér nu vill höra alla förslag :)
 
Du kommer att få problem med att få en fin slät yta utan porer om du inte gjuter den upp och ner, men omöjligt är det inte. Varför inte gjuta upp och ner? du måste ha en form under som du kommer att behöva ta bort efter gjutning. Flytspackel blir inte lika hållbart som betong.
 
Ska gjuta in ett vinkeljärn som kant på skivan och av den anledningen kommer det inte gå så bra att gjuta upp och ner....att ta bort formen ser jag inget problem med... :)
Hur gör man för att få slät fin yta utan porer då?
 
Enk Projektet skrev:
Ska gjuta in ett vinkeljärn som kant på skivan och av den anledningen kommer det inte gå så bra att gjuta upp och ner.... :)
Varför inte det? Du kan ju ha L:et på ovansidan av bänken, ungefär som en planlimmad ho? Då blir det ännu ballare. :)

Enk Projektet skrev:
Hur gör man för att få slät fin yta utan porer då?
Om du inte vänder den upp och ner får du ta bredspackeln och köra fram och tillbaka, fram och tillbaka tills det torkar. :P

Jag har i och för sig sett gjutna golv som blivit väldigt släta. Man avslutade sedan ytan med en diamantslip och fick en yta lika blank och len som marmor.
 
Ska du vinkeljärnet i över eller underkant på skivan? Ska du ha den i över kant lägger du den bara i formen, i under kant fäster du den i några brädor som du lägger tvärs över formen. Det är mycket lättare att få en fin yta genom att gjuta upp och ner, men vill du gjuta åt andra hållet måste du brädriva ytan för att sen ståla den när den har börjat brinna för att få en snygg porfri yta. Det kräver rätt tajming samt mycket mer jobb men det går.
 
Hade tänkt ha den i underkant men nu kanske jag ändrar mej :)

Får nog fundera lite på detta......
 
En blankslipad skiva vore ballt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.