7 824 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
IKEAs luckdämpare till Ballingslöv kök
Hej
Vi har precis installerat ett Ballingslövkök och funderar på att montera luckdämpare. Passar Ikeas?
Hittade bara gamla trådar när jag sökte.
Vi har precis installerat ett Ballingslövkök och funderar på att montera luckdämpare. Passar Ikeas?
Hittade bara gamla trådar när jag sökte.
Det finns ju två typer av luckdämpare, dels sådana som man skruvar fast i stommen och dels sådana man sätter på gångjärnet.
Om du har tänkt dig den första varianten kan du köpa vad som helst, men om du hade tänkt dig gångjärnsvarianten blir det nog problem. Ballingslöf använder Blums gångjärn medans Ikea använder Hettich.
Om du har tänkt dig den första varianten kan du köpa vad som helst, men om du hade tänkt dig gångjärnsvarianten blir det nog problem. Ballingslöf använder Blums gångjärn medans Ikea använder Hettich.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Har Ikea nyligen bytt gångjärn Raceman? Jag har köpt Blumdämpare till mitt Myresjökök från Ikea så sent som i våras i alla fall.
Ikea bytte sitt lådsystem från Blum till "Ikea special Hettich" 2009. Konstigt om de inte bytte gångjärnen samtidigt, men om det är som du säger verkar de ha kvar Blum till gångjärnen.Schlbuditz skrev:
Kom på att syrran har ett relativt nytt ikeakök. Jag åker dit och lånar en luckdämpare för att prova.
Tack
Tack
Det var bara lådinsatserna de bytte till Hettich. Gångjärnen är fortfarande från Blum. Sen finns det ju en uppsjö av gångjärn från Blum. Bla vissa med dämpare inbyggt.
Men på bilden visas ju gångjärn som inte luckdämparna passar på. Kan dock vara så att bilden är gammal. Dämparna passar på BLUM Clip Top och känns igen på att hålet som dämparen ska klickas fast på är rektangulärt.erk skrev:
Klicka här för att svara