Vi bor i en bostadsättsförening där det finns gas indraget i huset men inte upp till lägenheten. Vana vid gasspis vill vi fortsätta använda gasspis. Nu har vi provat induktionshäll ett tag och det håller inte.

Och eftersom bostadsrättföreningen är tjurig och inte tillåter att vi gör en genomföring i fönster/vägg för att kunna ha en gasolflaska av storlek P11 på balkongen så har vi bara alternativet en liten blå gasolflaska (5 liter/2 kg) inne i köket kvar.

Men det kanske är helt orimligt att köra en gashäll med en så liten flaska? Vi kan i och för sig ha 5-6 reservflaskor på balkongen och fylla 5 flaskor per gång.

Någon som har erfarenhet av detta?

Eller någon som har erfarenhet av hur man övertalar en tjurig styrelse?

Varför är gasen indragen till huset men inte till lägenheten!?

Marklund skrev:
Varför är gasen indragen till huset men inte till lägenheten!?
Tidigare var gas indraget till alla lägenheter, men i samband med en renovering (förmodligen på 80-talet) togs gasen bort från lägenheterna. Nu är det bara en restaurang i huset som har gasen kvar.

B
förmodlingen kör restaurangen me stor tuber. har dina grannar i husen bredvid gas? är nyfiken bara.

byggare henke skrev:
förmodlingen kör restaurangen me stor tuber. har dina grannar i husen bredvid gas? är nyfiken bara.
Nix, restaurangen kör med stadsgas. Det har föreningen bekräftat.

Efter att ha haft P11:or till vår gasspis tycker jag femliterstuber verkar lite smått. Det blir en himla massa byten som kanske leder till irritation. Det är givetvis en smaksak, och ni verkar vara bestämda på att att ha gasspis.

P
arc skrev:
Eller någon som har erfarenhet av hur man övertalar en tjurig styrelse?
Förutsätt inte att styrelsen/ föreningen är tjurig utan orsak. Prata med dem, det finns förmodligen en orsak till att de inte vill ha hål i väggarna. Det behöver naturligtvis inte vara en orsak som ni tycker är giltig, men...

I de flesta fall så fattar inte styrelsen i en Brf beslut bara för att djävlas. Själv skulle jag vara direkt orolig om vissa av mina grannar hade gashäll, medan andra skulle få göra vad som helst. Problemet är att om styrelsen tillåter en av de sistnämnda att göra något måste den även tillåta de förstnämnda att göra samma sak. :@

Finns det inga bra orsaker så handlar det om att vara saklig själv och komma med goda argument för varför man ska få göra saker. De som sitter i styrelsen är lekmän och kan inte allt. Ofta är det dock hyfsat intelligenta personer som går att övertala med hjälp av information och goda argument.

Hoppas det löser sig för er.

p.lundgren skrev:
Förutsätt inte att styrelsen/ föreningen är tjurig utan orsak.
...

De som sitter i styrelsen är lekmän och kan inte allt. Ofta är det dock hyfsat intelligenta personer som går att övertala med hjälp av information och goda argument.
Jag har ju själv suttit i ett par brf-styrelser och vet att det är så otroligt mycket enklare för en styrelse att säga nej utan att fundera än tvärtom. Att säga ja, betyder att man måste ta reda på konsekvenser mm och ta ansvar för beslutet.

Så du har ju helt rätt i att jag bör göra mer förarbete. Jag ska ta reda på allt om hur man skulle kunna gå tillväga med att ha en gasoltub på balkongen och göra en genomföring. Kolla om bygglov behövs, prata med fackman om hur underhållsbehovet för genomföringen ser ut mm.

Har ni gasmätaren / klockan kvar i huset?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.