Ska till helgen frakta hem vår bänkskiva till köket, skivan är av kompaktlaminat och ca 4m lång.. Är lite orolig att jag knäcker den på vägen hem med för mycket överhäng på släpet! Hittar inga uthyrningsfirmor med 4m släp.

Hur hade ni fraktat hem den?

Kan du inte lägga några rejäla reglar under?

Eller frakta den stående på bakkanten, tillverka en enkel ställning. Det är så de fraktar stenskivor.

Hyr en biltranport hos närmsta mack. De brukar vara rätt så långa...

Om den är ny är den säkert emballerad med brädor under för att förstärka!

Paul-Staffanstorp
cullberg skrev:
Om den är ny är den säkert emballerad med brädor under för att förstärka!

Med tanke på att han skulle hämta hem den förra helgen så antar jag att problemet redan är löst, men det kunde ju vara intressant att höra hur det gick... ;)

Säkerligen inga brädor under då det var en kompaktlaminat... men på vanliga laminatskivor samt massiva med underlimmad vask så brukar det förstärkas med läkten som styvar upp skivan.

Hehe, Då får vi hoppas att det löste sig =) Vi fick en 10mm kompaktlaminat till jobbet för någon vecka sedan, med monterad vask. Då satt det brädor under för att förstärka!

Paul-Staffanstorp
Ok... men hur hade de satt fast dem då...

Jag har aldrig råkat ut för detta nämligen och det går ju inte att skruva fast brädorna syftade jag på...

Tänkte jag inte på, Dom kan ha varit inplastade!

Den var som sagt inplastad och förstärkt på långsidorna med skårade reglar samt frigolit på kortändarna, trots det så var den ändå läskigt svajig!

Körde neröst hem den på ett vanligt gallersläp och lät den sticka ut ca en halvmeter på vardera sida, krävdes en del spännband samt reglar för att stabilisera upp ekipaget men det gick.. d^_^b
Blev varnad och inte köra allt för fort då den ganska lätt knäcktes i och med urtaget för hällen (3 cm tillgodo på vardera sida). Dock var det inga problem eftersom det var kö hela vägen hem och mätaren översteg aldrig 50km/h.

För övrigt är den nu på plats och ser kanon ut!

Paul-Staffanstorp
Ok, så de kör med spårade reglar som förstärkning... intressant för jag undrade ju på lösningen. :)

Skönt det löste sig för er då. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.