läste Epoq monteringsanvisning och ser att man skruvar ihop stommarna med skruv.

IKEA har ju metallskruv och en mutter man dra åt 3/4 varv.

blir Epoq skåpen lika stabila?

Du menar när man kopplar ihop skåpen? Proffsen använder sällan kopplingskruven utan drar ihop dem med en skruv. Placeras ofta bakom gångjärnet. Ja det blir lika stabilt.

Nej jag menar hur man skruvar ihop själva stommens delar - skåpgolv med skåpväggar på ett bänkskåp t ex

i IKEAs använder man mutter med skruv och spänner fast delarna i varandra se ikeaskruv.PDF medan man i EPOQ skruvar ihop skåpets väggar med skåpgolvet se EPOQskruv.PDF.

Vi håller på med ett Epoq-kök, Gloss Vit. Köket är uppsatt nu, så jag skall höra med montörerna (ej kopplade till Epoq) vad de tycker. Det känns stabilt, och luckorna upplevs tåligare än motsvarande högblanka jag sett i IKEA och HTH (gör-det-själv), men det får tiden utvisa.

JanneSjo skrev:
Nej jag menar hur man skruvar ihop själva stommens delar - skåpgolv med skåpväggar på ett bänkskåp t ex

i IKEAs använder man mutter med skruv och spänner fast delarna i varandra se ikeaskruv.PDF medan man i EPOQ skruvar ihop skåpets väggar med skåpgolvet se EPOQskruv.PDF.
Jaha ! Så länge det är så grova skruv som till epoq så håller det minst lika bra om inte bättre.
Det är bakstycket på skåpen som gör det stabilt i sidled.

Vi väntar fortfarande på att kunna montera vårat kök ifrån Epoq. När vi skulle montera ihop stommarna, som är beställda i 'trä', så var vissa kanter i träfärgad plast istället.
Efter kontakt med kundservice, så kom nya stommar. Likadana...
Så nu väntar vi på tredje omgången stommar.
Visst är kundservice personalen trevliga, men dom har nog inte så stor koll på vad dom säljer. På de stommarna vi fick fel, så var det en * i deras NAS nummer. Men det visste dom ingenting om.
Av första leveransen, var 4 stommar rätt, 9 fel och alla hyllplan fel.
Så nu sitter vi med 8 st 60 underskåp 4 st 80 underskåp och 8 st 60 överskåp.

Fast har de stommar i trä? Jag trodde alla stommar var vita. Stommen syns ju bara när man öppnat en låda eller lucka, och finns det en fri sida sätter man ju en täcksida, eller?
Vårt kök är nu i stort sett klart. Återstår några av vitvarorna samt inkoppling vatten och bänkbelysning.
Allt vi beställde kom. Jag fick det ritat av säljare på Elgiganten då jag inte hade någon dator som fixade deras Ritprogram.
En miss var att vi fick två överskåp kyl/frys som vi inte behöver, men de var faktiskt med i offerten. Antagligen kvarglömda i ritprogrammet utanför rumsytan, missade själv när jag kollade offerten.
Bänkskivan borde ha varit 15 mm längre, men det är vårt mätfel pga extra kakellager och ett gammalt högskåp.
Montörerna som mest kört IKEA tyckte det var som IKEA, kanske lite rejälare, lite mer skruvande. Resultatet både ser ut och känns bra.

Hej!

Bumpar denhär tråden lite då man själv funderar på Epoq kök då man fastnat för gloss vit köket där med mörk bänkskiva & leonardo handtag.Ser riktigt cleant ut :)

Skulle dock va kul med lite flera med erfarenhet av Epoq kök & elgigantens vitvaror (då det brukar va kampanj om man köper alla vitvaror från elgiganten) som har haft ett kök från Epoq en längre tid

Skall även på Hem & villa mässan nu & kika på Epoq köken..så får man se vad det blir..

Mvh Roger

Vi satte upp ett Epoq-kök (Gloss vit med vit kompaktlaminat) i somras och tycker det blev bra. Har inte fått några tråkiga slitage ännu i alla fall.
När vi köpte var det kampanj 15% på kök och vitvaror. På vitvarorna räknas rabatten på butikernas priser som ofta är höga om det inte är kampanjvaror. Det du bör kunna räkna med att få är webbpriset, som ofta är lägre än butikspris - 15%.
Leverans av kök kom i tid, men var så där, fast det berodde nog mest på Posten. Köket var packat på 2 dubbelpallar, som man hade lastat rakt in på längden i lastbilen. Inga problem att lasta in när man kör med en truck rakt in på lastbryggan, men värre när det skall lastas av via en ramp som är kortare än en dubbelpall. Vi fick stå och packa upp hela köket på flaket och lyfta ner på gården bit för bit. Som tur var hade jag mina 2 hantverkare där och vädret var fint. Vet inte om det brukar funka så här.
Leverans av vitvaror var katastrof. Epoq höll sin leveranstid (4 veckor), och mina hantverkare var på plats när de skulle och hade rivt. Med den här framförhållningen, hur svårt kan det då vara att få fram vitvarorna (side-by-side, häll och ugn) när man sålt allt? Ingenting hade reserverats, så side-by-siden fick bytas ut till annan, och ugnen var restad. Vitvarorna försenade köket mer än 2 veckor, det hade jag inte trott när Epoq levererade i tid och hantverkarna gjorde det de skulle i tid.

mitt kök var på en pall + en dubbelpall - men det funkade bra - de var 2 st från posten som drog in det i garaget.

just nu tror jag man får 20%.

Jag köpte vitvaror från elgiganten också men då fick de matcha priser på tretti.se plus lite till - helt nöjd med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.