C
cem77: När man gör badrum i ett timmerhus så fäster man reglar som kan röra sig. Finns antingen speciella metallhållare som kan glida i varandra eller så har jag gjort ett avlångt hål i regeln och satt fast lagom löst med skruv och bricka. Sen vanliga skivor ovanpå det. Sätter du dit en skiva på väggen så se till att den bara är fäst i en stock och inte flera. Ett visst rörelseutrymme
2 svar · 2,4k läst
M
MUSS: Jag är i stort sett klar med min badrumsrenovering, dock återstår vissa väsentliga detaljer. Den största av dem är att jag inte vet hurdan duschvägg/dörr/hörn jag ska använda mig av. För att ge en bättre uppfattning kan jag ladda upp en bild [bild] http://www.ladda-upp.com/bilder/56400/dusch-C3-B6rn Har ca 105cm mellan väggarna, Duschen ska som ni säkert förstår stå i hörnet
7 svar · 7,8k läst
C
coss: tänk på att ha en arbetsbänk som inte ligger i solen.
9 svar · 5,2k läst
C
coss: missade de i mässing när jag var på deras sida i går. men de funkar inte färgmässigt. mattvita luckor, svart kakel golvabia uniqe http://www.room328.se/material/kakel-klinker/golv-och-vaggkakel/golvabia-uniquesvart-45x45/354911) hel rostfridiskbänk notat ljust oljat bambugolv ska fundera på det där med träklossar, kan bli läckert men samtidigt helt fel.
4 svar · 4,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Kan inte se att det är några problem att låta dem komma upp ur golvet om du drar upp dem ca. 30-40cm... och avloppet ca. 25cm... Sedan mäter du in detta noga och gör exakta hål i botten på vaskskåpet och trär på detta över rören och avslutar med tätningar inuti vaskskåpet runt genomföringarna...
2 svar · 3,2k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: Har ingen aning om hur kombinationen fungerar. Men vad gäller ljudnivån kan jag rekommendera Fresh Intellivent, funkar som en Paxfläkt men har väldigt mycket lägre ljudnivå.
1 svar · 3,1k läst
B
byggankan: Det du kan göra på höjden är att du först har vanliga överskåp och ovanpå det så kan man ha djupare skåp (sådana som man brukar ha ovanpå kylskåp). Det blir ju såklart högt till de övre skåpen men de kan svälja en massa saker man inte använder så mycket.
5 svar · 1,5k läst
kysan
kysan: Här är den gamla... http://www.ikea.com/ms/sv_SE/customer_service/kitchen_faq_2011.html?icid=se%3Eic%3Eforstasidan%3Em1_chatt_kitchen
8 svar · 1,9k läst
T
The Stray Parade: Hej! Vi är också intresserade av Twinflex och jättenyfikna på hur det gick för er. Är ni nöjda? Hur fungerar blandaren? Var köpte ni den ifrån? Fungerar alla mått osv? Tack på förhand, Niklas
2 svar · 1,6k läst
F
frankeman90: Förutom att det nog kommer se knepigt ut med lösningen vit skiva + svart kompaktlaminat försvinner ju poängen med den smäckra kompaktlaminaten (för att inte tala om att det blir dyrt med dubbla skivor). Jag skulle vilja ha konsoler som fixar att bära upp skivan - men som inte syns. Men hur tusan löser man det?
6 svar · 7,9k läst
C
CraneIsland: Är lite osäker på om den här frågan landar rätt eller ej. Jag har en extra frys som just nu står i vår uppvärmda del i källaren. Jag funderade på att placera den i kallkällarn istället. Men hur blir det egentligen med driftkostnaden för en frys som står svalt placerad? Behöver den inte jobba lika hårt då? Eller blir det kanske brakeeven om man ser till den värme man vill ha
0 svar · 1,5k läst
N
Niklas_x: Ska sätta in en köksfläkt. Själva hålet från det centrala ventilationssystemet kommer ut överst i bakstycket av ett köksskåp. Där ska det först sitta ett "reglerspjäll", och sen till höger om skåpet ska själva fläkten sitta. Där fläkten ska sitta är det just nu en kal kaklad vägg. Vi har tänkt att ha en spiskåpa, och har kollat lite bl a på Thermex. Det vi skulle behöva
0 svar · 1,2k läst
L
Lilla jag: Vi har ett gammalt ballinglövskök från -78 där ett par kökslådor nu gått sönder. Någon som vet vart man kan köpa nya sådana? Bara själva lådan utan front. Hittade något på den här sidan: http://fixline.se/index.php?route=product/category&path=39 . Men dem är i trä och våra befintliga är i plast. Ser nog lustigt ut om man bara byter ut två i så fall.
0 svar · 6,0k läst
C
coss: Men om den är fasettslipad så har den ju ingen skarp kant så då borde det väl funka?
5 svar · 10,9k läst
K
Kim_B: Absolut! 500 kr ungefär. Var egentligen ute efter gipsputs, som var sjukt mycket billigare, men den var slut på K-rauta. Jag ser hur mina porösa lättbetongväggar pulvriseras framför mina ögon när jag river så jag har insett att merparten av 25 kilos-säcken kommer att gå åt :-) Vad menar du med "för tjockt"? Riskerar tyngden av det nya kaklet dra ner det gamla fixet, tror du?
2 svar · 6,4k läst
J
Janneman: Tack för tipsen skall testa dem och se vilket som blir bäst.
5 svar · 3,1k läst
K
Kim_B: Det blev en 25 kilos säck Husfix, vilket fungerade alldeles utmärkt (än så länge) för ändamålet! Tack för hjälpen!!!
5 svar · 5,8k läst
J
Jojken1: Hej, Söker en bänkskiva i vitt laminat. Den skall vara riktigt vit och ej ha en blank yta. Ikeas vita bänkskiva var tyvärr lite för gulaktig i färgtonen. 250cm lång och ca 4cm hög skall den vara och gärna prisvärd! Vart hittar man en sån? Standardvit ncs 502 är ej tillräckligt vit då den drar mot gult. Mvh
0 svar · 1,1k läst
A
agaton sax: Jag skulle säga att det funkar att lacka. Jag hade det i min förra lägenhet. Den panelen betsade jag 2 - 3 gånger och sedan lackades den 3 gånger innan den sattes up. Efter uppsättning lackades hela väggen ytterliggare 2 - 3 gånger. Panelen ställdes på bänkskivan i en U-profil av stål som också den lackades och sedan silikon under profilen. Fungerade hur bra som helst, men panelen
12 svar · 4,5k läst
G
gaia: Tack för tipset! gaia
1 svar · 4,9k läst
S
steve5432: Hej! Stort tack samtliga för alla tips och ideér. Har testat varianten med 60-skåp men det blev inget bra då hällen kom för långt åt höger, vi fick ingen bra plats med fläkt och överskåp. Det får nog bli en lösning med 80 80 och 40. Just det jo, jag hittade det 30-skåpet med utdragningsfunktion. Det verkar smart, men är det bättre än lådor? Hmm är tveksam. Fördel att det är
53 svar · 13,5k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Supersnyggt! Det kan inte bli för mycket vitt, tycker jag, så kör hårt med luckorna också.
26 svar · 9,0k läst
·
C
coss: handlade från bobs electro i Hamburg fast det är bara ett år färskare än de andra.
6 svar · 13,2k läst
C
coss: har 2,7 meter ledstrip, dimtrafo och monteringsclips på väg hem från hide a light. tänkte bara sätta fast den under väggskåpen och inte ha ngn list i framkant. borde väl funka?
8 svar · 6,0k läst
J
JanneSjo: någon som vet om man kan köpa en vägghylla i ek 30 cm bred 92 hög? typ 37 cm djup eller mindra avser att sätta i köket hittar bara 20 cm hyllor på IKEA och på EPOQ
0 svar · 2,1k läst
claschristensson
claschristensson: Hej, Undrar också vilka kablar jag ska sammanföra. Har lagt en bild som profilbild. Strömkabeln är till höger, mitten går till säkring(?) och den vänstra går upp och in i skåpet (termostat och lampa?). Skåpet är ett 8 år gammalt Elvita som jag gärna behåller ett tag till :)
9 svar · 3,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Ja, på en anslutningskabel så är det okej. I den fasta installationen stämmer det mycket riktigt att det krävs 2.5 mm2 om det är avsäkrat 16 A. Det beror på att en typ 1.5 m lång, hängande gummikabel har bättre kylning än trådar i väggen alt. en utanpåliggande kabel. Det är praxis att gå ner en area på anslutningskablar, så vida det inte ska pressas 16 A kontinuerligt
4 svar · 4,6k läst
Perk
Perk: Min bror byggde ett liknande skåp och satte hyllorna omlott. Alla hyllorna utgick alltså från innerhörnet och då får man låga hyllor i mitten och högre hyllor på båda sidorna. Det blir otroligit många hyllmeter med en sådan inredning. Marbodal har den lösningen i sitt hörnskafferi. Se:*http://www.marbodal.se/sv/Kok/Skap-och-tillbehor/Skapsinredningar/Hogskap/
3 svar · 16,1k läst
V
Vonz: Jag har själv ritat min köksö som kommer att ha storleken 2,20m x 1,00m, med 4 st underskåp med måtten 50, 30, 80 o 60 utefter ena långsidan o bakom 60 skåpet ska jag ha en 40 cm lådsats på kortsidan. Detta ger mig ett överhäng på 1,80 x 40 som borde räcka till 3 sitt/häng platser. Jag har tänkt att både ha plats för en induktionshäll (70-80) och en liten rund ho (40) men vet nu
0 svar · 2,9k läst
Evil Presley
Evil Presley: Ska montera 5 IKEA underskåpsstommar (60) mot en tegelvägg. Har under skåpen en regel fäst med rejäla spikplugg och den sitter som berget. Skåpen fästs sedan med lämplig skruv/plugg och på detta kommer en 40mm ekskiva. Beställaren vill att de kommer upp en bit och vill inte ha några ben/sockel. Ett av skåpen kommer gå åt till häll/ugn, ett med utdrag, ett med trådbackar och två
0 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.