C
Cheerio: Visste jag inte om faktiskt, kollade nu och det stämmer ju 56cm på 60breda hällar men den som är på 61,6cm är 60cm bred på inbyggnaden också så antar att den kan skapa problem.
2 svar · 1,9k läst
E
esox: Har du nyligen anlitat en glasmästare för att sätta stänkskydd i glas i ditt kök? Jag behöver snabbt tips på bra och prisvärda glasmästare som kan ta fram och montera ett stänkskydd i glas i vårt nyrenoverade kök. Helst i södra delen av Stockholm eller någon söderförort.
0 svar · 1,5k läst
H
Husbock: Bah verkar som om SweNova inte finns som självständigt märke längr eoch har gått tillbaka in i mamma Ballingslöv. Synd, jag som hade hoppats att få samma kök som Ballingslöv fast för mindre pengar
1 svar · 7,4k läst
C
Cheerio: Är det onödigt att köpa själva bänkskivan i ek av IKEA?
11 svar · 4,7k läst
S
sofftis: Ställ spisen bakom den öppna spisen och diskbänken under fönstret. Då hamnar diskmaskinen mellan kyl och diskbänk men nånstans får man kompromissa. Du kan göra en köksö med arbetsyta och bardisk på andra sidan, ångrar du dig så tar du bara bort den och ställer ett bord där istället. Det blir jättebra, en familjemedlem som älskar att laga mat hade det så och hon var
1 svar · 1,2k läst
Nimajneb
Nimajneb: Normalt sett så skruvar man dit täcksidorna från insidan av skåpen och har inte förre ägaren jävlats med att limma så borde du kunna ganska enkelt byta ut täcksidorna. När det gäller luckorna så kolla först med Ikea så att gångjärnsinfästningarna idag är lika som 2004. Skulle vara förvånad om dom inte är det, dock är dom nya gångjärnen mycket enklare att fästa än dom
1 svar · 4,5k läst
S
scm: Har en fundering över det här med laminerade skivor som finns bl a på K-rauta och IKEA, varför inte använda vanligt laminerade golvskivor? Är de första special-behandlade eller är det sak samma?
0 svar · 5,2k läst
B
Bygproj: okeyd^_^b Om jag bara får frångå ämnet lite så tycker jag att bad/Wc är på tok för liten (tänk på handikappkrav osv ) samt att man förstör tvättstugan med en så stor dörr där , skulle personligen placera den dörren i v- rummet. Du ska ha plats för vv beredare fläkt aggregat osv någonstans. Jag skulle försöka att placera tvätt bad och bastu i närheten av varandra.
3 svar · 1,3k läst
pinebar
pinebar: Jag hade en vinglig förut och då limmade jag fast ett vinkeljärn på översidan, som jag sedan skruvade fast i väggen bredvid. Sedan stod den still. Det var speciellt problem när jag öppnade frysen innan.
5 svar · 13,5k läst
D
dfallman: Tackar!
2 svar · 4,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det hjälper inte mycket på en kökssockel där du ändå bara ser snittet framifrån... ;)
8 svar · 1,7k läst
R
robbansson: Nån som vet vad t.ex en al-lamell skiva kostar? har sökt på nätet men inte hittat nåt.
0 svar · 1,2k läst
T
tomlan: [citat] Vi köpte dem från andrewsgranite.com de var väldigt proffsiga, kom ut o mätte först sen levererades/monterades skivorna ca 14dgr senare
7 svar · 3,9k läst
H
Husbock: Vet ni ifall det är tillverkaren (tex HTH, Ballingslöv etc för att ta några av de som har kanpanj just nu) som ger rabatten eller är det återförsäljaren som ger rabatten? Det är ju rätt väsentligt att veta när man skall förhandla rabatter för om återförsäljaren har 20% på sina inpriser och har bevarad återförsäljarabatt så har man ju avsevärt större utrymme att förhandla
0 svar · 886 läst
A
Arbottna: Jag är också intresserad ;) Snälla meddela mig om du vet hur man tjuvkopplar denna!
1 svar · 3,0k läst
L
lordmetroid: Spisen i mitt L-formade kök står i hörnet, är det någon leverantör av rostfria diskbänkar som har sådana som standard eller måste man få dem specialgjorda?
0 svar · 1,2k läst
B
BennyA: Vissa tvättmedel luktar mögel :) Använder skona parfymfritt och mitt problem är löst. Oavsett temperatur.
13 svar · 39,4k läst
9
9-5: Hej, HTH och Sentens kommer från samma tillverkare, sortimentet av luckor skiljer dem åt. Fördelen med Ballingslöv är den stora bredden av luckor och utbudet av krönlister och liknande som gör att man kan få ett mer personligt utseende på köket. De har även en del smarta inredningar som jag inte sett hos någon annan.
1 svar · 6,4k läst
H
Hampus_Lind: Hej, Vi har nyligen köpt en Gram EFS 9 TGX spisfläkt. http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/gram-efs9tgx . Enligt tretti.se och gram.se så skall ljudnivån på denna fläkt ligga mellan 47-52 dba men jag tycker den låter hemskt mycket mer och har mätt upp 64-71 dba med arbetsmiljöverkets buller-app. Alltså ganska ordentligt över utlovad ljudnivå.. Nu kan man förmodligen
0 svar · 1,8k läst
T
triangulo: tack! har även fått hjälp på annat håll. det blir en 90 cm horisontellt liggande fläkt. Sneda fläktar verkar trotsa naturlagarna, i den bemärkelsen att de inte är rakt ovanför ångan.
2 svar · 1,4k läst
sy97jgu
sy97jgu: Update! Jag fick hjälp av Kökshuset på Enebybergsvägen i Danderyd, min ritning skickades till FRANKE där den skulle ha kostat ca 22 tusen, lite dyrt sa jag... då ringde de till några kontakter på DecoSteel (utbrytarftg från Franke) som fick ned priset till 13 tusen. Så det blir beställning från dom vid nästa bänk =)
2 svar · 1,4k läst
S
SwissCottage: förresten, vad säger ni om handtagen på luckorna ???
14 svar · 2,5k läst
·
L
largab: Var finn separat kylt kolsyrat vatten aggregat ? Om man ska ha is o kylt vatten så är det väl bäst att ha det i kyl o frys som redan har rätt temp !!!
10 svar · 11,0k läst
M
Monterat: Läste inte ordentligt, såg att du hittat en horisontell träregel, problem solved. I gamla kök ser man ofta att skåpen har den horisontella regel i mitten eller något över och det verkar ju ha funkat.
14 svar · 4,3k läst
X
Xixi: Ja precis, jag har heller inte upplevt att varma grytor som ställs på en diskbänk innebär permanenta bucklor eller missfärgningar.
8 svar · 7,8k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Beror ju på lite vad man ska förvara i lådorna... Förvarar man mycket småsaker så är sidorna nödvändiga men oftast inte för att kunna ha kastruller och liknande där.
1 svar · 1,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det är det mest troligt eller så är det någon som gjort så utan att tänka på det jag skrev om...
3 svar · 1,4k läst
B
BigGitt: Jag tror att man kan leda ner blixten in i marken. Mao man jordar skorstenen dock med egen jordanslutning. Typ 30kvmm kabel som fästes längst taket och sen ner i marken till ett t.ex. 2m långt rör som slås ner. Jag har för mig det går att anlita experter i fall man vill vara 100% säker.
1 svar · 2,6k läst
pelpet
pelpet: Ta gärna en titt i tråden De bästa idéerna för ett vardagskök.
22 svar · 9,1k läst
T
tothod: Har du ställt klockan på spisen efter du kopplat in den? Hade detta intressanta problem på min spis att en del av hällarna inte fungerade innan jag ställt klockan. Detta finns visst på flera märken då jag hittade detta som svar i någon annan gammal tråd som gällde någon annan spis än den jag hade.
14 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.