18 455 läst ·
82 svar
18k läst
82 svar
Avfallskvarn och hur mycket mer avfall
Sida 1 av 6
Inne på detta med avfallskvarn MEN har ringt runt och ingen som kan svara på min fråga:
Vi bor i villa med egen trekammarbrun och intresserad av att veta hur mycket mer den kommer att fyllas för ett hushåll på fyra personer om en avfallskvarn installeras?
Vill inte förlora på fler tömningar av brunnen på de man tjänar på mindre soper....
Vi bor i villa med egen trekammarbrun och intresserad av att veta hur mycket mer den kommer att fyllas för ett hushåll på fyra personer om en avfallskvarn installeras?
Vill inte förlora på fler tömningar av brunnen på de man tjänar på mindre soper....
Jag hade avstått i vilket fall somhelst..
Har idag en installerad och jag ångrar det grymt, kommer plocka bort den nu när jag renoverar.
I första hand så tycker jag inte att den används så mkt som tänkt, för det andra så upplever jag att det är svårt att hålla det hygieniskt oavsett hur mycket vatten man spolar i kvarnen efter körning, dvs det drar till sig flugor etc i mycket större utsträckning än en vanlig sil.
Den har även löst ut ett par ggr för att saker fastnat och det har vart ett H*lvete att plocka ner och få ut grejorna när väl kvarnen är monterad, med en massa vattenkladd i skåpet som följd.
Har idag en installerad och jag ångrar det grymt, kommer plocka bort den nu när jag renoverar.
I första hand så tycker jag inte att den används så mkt som tänkt, för det andra så upplever jag att det är svårt att hålla det hygieniskt oavsett hur mycket vatten man spolar i kvarnen efter körning, dvs det drar till sig flugor etc i mycket större utsträckning än en vanlig sil.
Den har även löst ut ett par ggr för att saker fastnat och det har vart ett H*lvete att plocka ner och få ut grejorna när väl kvarnen är monterad, med en massa vattenkladd i skåpet som följd.
Jag har avfallskvarn och trekammarbrunn. Är nu efter ca fyra år mycket nöjd med kvarnen. Om jag flyttar monterar jag definitivt en avfallskvarn där också. Särskilt är det skönt att omedelbart bli av med matresterna, så man slipper alla flugor.
Det har inte varit några problem alls med trekammarbrunnen. Jag tror inte att köksavfallet påverkar nedbrytningen på något sätt.
Det har inte varit några problem alls med trekammarbrunnen. Jag tror inte att köksavfallet påverkar nedbrytningen på något sätt.
Du har inga problem med lukt/flugor etc?andersmc skrev:Jag har avfallskvarn och trekammarbrunn. Är nu efter ca fyra år mycket nöjd med kvarnen. Om jag flyttar monterar jag definitivt en avfallskvarn där också. Särskilt är det skönt att omedelbart bli av med matresterna, så man slipper alla flugor.
Det har inte varit några problem alls med trekammarbrunnen. Jag tror inte att köksavfallet påverkar nedbrytningen på något sätt.
(bor bredvid en hage, så flugorna finns "runt krokarna" kanske inte blir bättre av att ta bort den..)
Det finns avfallskvarnar och så finns det avfallskvarnar.
Det är stor skillnad på en budgetvariant och en rejäl maskin. Som svart o vitt.
Har man en budget blir man bara heligt förb_nnad varje gång man skall mala ner något.
Har man bestämt sig för att skaffa avfallskvarn är det bara en ordentlig sådan eller låta bli. De kraftigaste tar till och med kotlettben. De har blivit tystare också.
För att hålla ren avfallskvarnen skall diskmaskinens utlopp gå genom avfallskvarnen så håller den sig ren och luktfri.
Blanco säljer några olika varianter och här är deras bästa. De finns i Sverige också men jag hittar inte länken dit.
http://www.insinkerator.dk/Evolution_200-603.aspx
Det är stor skillnad på en budgetvariant och en rejäl maskin. Som svart o vitt.
Har man en budget blir man bara heligt förb_nnad varje gång man skall mala ner något.
Har man bestämt sig för att skaffa avfallskvarn är det bara en ordentlig sådan eller låta bli. De kraftigaste tar till och med kotlettben. De har blivit tystare också.
För att hålla ren avfallskvarnen skall diskmaskinens utlopp gå genom avfallskvarnen så håller den sig ren och luktfri.
Blanco säljer några olika varianter och här är deras bästa. De finns i Sverige också men jag hittar inte länken dit.
http://www.insinkerator.dk/Evolution_200-603.aspx
Intressant att höra den sidan också.andersmc skrev:Jag har avfallskvarn och trekammarbrunn. Är nu efter ca fyra år mycket nöjd med kvarnen. Om jag flyttar monterar jag definitivt en avfallskvarn där också. Särskilt är det skönt att omedelbart bli av med matresterna, så man slipper alla flugor.
Det har inte varit några problem alls med trekammarbrunnen. Jag tror inte att köksavfallet påverkar nedbrytningen på något sätt.
Läst så mycket är på Byggahus att det absolut inte ska vara avfallskvarn när man har eget avlopp.
Denna fantstiska maskin borde alla ha.
Bor i villa och mängden spopor till soptunnan halverades när kvarnen monterades.
påverkar inte 3-kammarbrunnen negativt, vad jag vet. slamsugningfolket tyckt att "skiten sett bra ut brunnen", markbädden har inte påverkats alls det vet jag för jag var lite nojig när jag satte in den så det blev en extra sjunkbrunn imellan och den har alldrig funnits sedimendt i. på nu 5 år i drift.
Bor i villa och mängden spopor till soptunnan halverades när kvarnen monterades.
påverkar inte 3-kammarbrunnen negativt, vad jag vet. slamsugningfolket tyckt att "skiten sett bra ut brunnen", markbädden har inte påverkats alls det vet jag för jag var lite nojig när jag satte in den så det blev en extra sjunkbrunn imellan och den har alldrig funnits sedimendt i. på nu 5 år i drift.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
De har fått den betydligt tystare än de tidigare modellerna.Fredrics skrev:
Prestandan är den samma i stort sett.
Men tyst är bra.
Tänkte bara upplysa om att dessa är mycket billigare utomlands. Köpte själv precis en in-sink-erator Evolution 200 från England och betalade totalt sett (ink. frakt) ~3800,-. Jämfört med f.ex. Tretti.se (där den kostar 10090,- ink frakt) sparade jag alltså 6300,-.