Hej allihopa.

VI har precis installerat vårt nya kök blev klara idag på julafton. Alltså nytt allt. Ivriga som vi var at bli färdiga för att kunna laga efterlängtad mat så satt vi igång och efter en liten stund med diskande så uppstod det en bubbla i laminatdiskbänken vid kanten av vår nya fina diskho. Detta är extremt tråkigt då vi har jobbat och slitit ihjäl oss senaste tiden för att kunna fira en normal jul. Jag gissar att det beror på att vi använde för lite silikon runt kanterna.

Min fråga är då vad vi kan göra? Det är inte aktuellt att köpa en ny.. Kanske finns det någon slags fix? Eller finns det något fin list man sätta runt diskhon för att göra den lite bredare för att dölja bubblan? Kom gärna med olika förslag om ni har :)

En annan fråga är om bubblan kan bli värre nu? Kan den spricka och förstöra ännu mer? Och vad kan vi göra för att stoppa det?

Jag är tacksam för alla tips jag kan få!

SJL

Hur har hon monterats? Det är viktigt att veta detta innan några mer konkreta tips kan ges.
Ligger hokanten ovanpå laminatet, eller har du först fräst ur en skåra i laminatet som hokanten passar i?
En bild skulle också underlätta.

Mycke snygg ho har själv använt samma. Du får lossa hoen igen (skär loss silikonen med rakblad sen skall du lägga hoen i silikon ( då kan det inte komma in vatten ) ,det räcker inte med att ta på silikon iefterhand. Innan du tar loss hoen så sätt på tejp 3mm ut i dubbel bredd för att slippa klet på skivan ) Passa på att smeta på silikon på den sågade yttan så säkrar du upp det ytterligare ( smeta på med förstånd jag menar mätta spånplattan och torka av överflöd )

Ok, men kan vi göra något åt bubblan? Den syns ganska väl och sticker väl ut 1.5cm ca utanför kanten på hoen.

Om bänkskivan fortfarande är fuktig, plocka bort diskhon och lägg på en jämn och slät träbit på ovansidan dra sedan fast den med flera rejäla tvingar och låt dem sitta tills skivan torkat ut helt. Behandla sedan den ytan som suger vatten på lämpligt sätt och använd endast den tätning som tillhör hon och dra festskruvarna växelvis så skall du nog få en fin bänkskiva igen

Bänkskivan är i brunsvart laminat så jag gissar på att det blir svårt att "göra" bubblan fin igen. Därför tänkte jag att vi måste dölja det istället antingen med en nu diskho som har bredare kanter eller någon slags list som man kan fästa på den nuvarande diskhon.

Kan det vara en idé tror ni?

Det var väl ändå bubblan som skulle "göras" fin igen?? Prova det jag skrev här ovan om bänkskivan fortfarande är fuktig för det fungerar men kan ta några dagar för skivan att torka ut.Lägg träbiten över bubblan och dra tvingarna utav bara h..vete och vänta tills det är torrt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.