Nanny Fine
Är på gång med en köksrenovering o funderar på var man ska placera eluttagen nånstans. Kommer att ha bänkytor på tre ställen, men planerar grantibänkar o vill inte göra för mycket hål i dem. Ska man ha ett uttag under ett överskåp? I väggen ovanför diskbänken? Ska man placera uttag inuti skåpen? Ge mig lite råd, ni som vet...:O
 
Tänk igenom var du vill arbeta med elvisp, matberedare och annat som du "tillfälligt" sätter i kontakten. Huruvida de placeras på vägg, infällt i skåp etc är en smaksak. Infällt i golvsockel är också en möjlighet, men då gäller det att de prylar su ska ansluta och använda uppe på bänken har tillräckligt lång sladd.

Tänk sedan också igenom var du vill ha utrustning som mer eller mindre alltid står på samma plats; kaffekokare, vattenkokare, brödrost etc. Här kan man med fördel borra bara ett pyttelitet hål för sladden i bänkskivan (det fixar stenfirman, bara du talar om var hålen ska finnas), och sedan ansluta till en väggkontakt inuti bänkskåpet. På detta sätt slipper man inte bara se uttagen, utan även överflödig sladdlängd. Nackdelen är att man verkligen måste bestämma sig var prylarna ska stå (detta gjorde att jag själv fegade ur och satte uttag till dessa prylar synligt i en dold vrå av arbetsytan istället, men ibland ångrar jag det).
 
Jag brukar oftast köra med hörnboxar i vinkeln mellan överskåp/vägg. Dock är det svårt att säga placeringar utan att se köket. Det kan skilja sig väldigt från kök till kök. Sedan finns det ju pop-up uttag också, dock aldrig något jag installerat.

Här kan du se ett exempel på hur det kan se ut med hörnboxar i ett kök.

//Patrik
 
StockholmM skrev:
...Här kan man med fördel borra bara ett pyttelitet hål för sladden i bänkskivan (det fixar stenfirman, bara du talar om var hålen ska finnas), och sedan ansluta till en väggkontakt inuti bänkskåpet..
Jag undrar om det verkligen är tillåtet att förlägga apparatsladdarna så.

Vad säger elektrikern?

Sätt uttagen uppe på väggen i stället.
Enkelt och bra!
Det är ju ett kök, inte ett konstverk, eller hur?
 
StockholmM skrev:
Tänk igenom var du vill arbeta med elvisp, matberedare och annat som du "tillfälligt" sätter i kontakten. Huruvida de placeras på vägg, infällt i skåp etc är en smaksak. Infällt i golvsockel är också en möjlighet, men då gäller det att de prylar su ska ansluta och använda uppe på bänken har tillräckligt lång sladd.
Alltså va'? I golvsockeln? Varför i skjutton skulle man vilja ha uttaget i golvsockeln?

//Patrik
 
Blir väsentligen osynligt. Praktiskt till dammsugaren om inte annat, och så får man gymnastik när man ska böja sig :)
 
KnockOnWood skrev:
Det är ju ett kök, inte ett konstverk, eller hur?
Detta förstår jag inte alls - klart att mitt kök är ett konstverk :D
 
Hej!

Jag håller på att bygga en köksö av 3 st 60-skåp. Det är ju väldigt smidigt att ha eluttag någonstans på denna. Hur hade ni satt vägguttag? En sak jag tänkt är att sätta rot-dosor på vardera gavel och sätta ett tvåvägsuttag där, matad med ekk från insidan av stommen. Vill inte använd utanpåliggande uttag då de är ganska fula och bygger för mycket. Men det enda jag är rädd för är att lådan skall ta emot.

Popup har jag kikat på men åter igen finns ingen plats pga lådorna.

Nån so har ideér? kan rekommendera hörnboxar sompatrik tipsade om ovan, det har jag satt dit ett i vårat kök och det är suveränt...

/S
 
Tycker din tanke med infällda uttag på gavlarna låter bra. Antar att du då sätter dem högst upp på gavlarna. Välj en 5 cm grundare låda överst i gavelskåpen om standardlådorna krockar med dosan. Om det är Ikea du bygger med har de grundare lådor i vissa mått, tänkta att dra avlopp bakom, så det är inte omöjligt att det finns sådan låda i deras sortiment. Annars är det ju bara att du köper separata Blumlådor från en beslagsbutik just för de två översta gavelpositionerna.

Tänk på att låta bänkskivan gå ut ordentligt på sidorna; snyggare om den utgör ytterkant på konstruktionen, snarare än uttagens plasthölje.
 
KnockOnWood skrev:
Jag undrar om det verkligen är tillåtet att förlägga apparatsladdarna så.

Vad säger elektrikern?

Sätt uttagen uppe på väggen i stället.
Enkelt och bra!
Det är ju ett kök, inte ett konstverk, eller hur?
Eluttag på väggen i köket - är du från vettet? Behöver du el går du ut till garaget. Det är ju ett kök, inte Elgiganten där man ska visa upp massa elprylar för kunder, eller hur?
 
jaso skrev:
Eluttag på väggen i köket - är du från vettet? Behöver du el går du ut till garaget. Det är ju ett kök, inte Elgiganten där man ska visa upp massa elprylar för kunder, eller hur?
Hur vispar du grädden?

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Helt ärligt vispar jag grädden för hand. Blir bättre resultat (dvs långsammare vispning ger större volym på grädden) och man slipper släpa fram elvispen.
 
Jag går ut i garaget och sätter vispen i pelarborren. ;)
 
Skaffa så många eluttag du behöver och gärna några fler på det. Jag har 5 eluttag vid maskinbänken och det är för lite. Jag hade behövt minst ett till. Mina maskiner står alltid framme och är alltid inkopplade.

Jag hade också övervägt att sätta upp några uttag kopplade till en timer så att man inte glömmer kaffebryggaren eller något annat på.
 
jaso skrev:
Eluttag på väggen i köket - är du från vettet? Behöver du el går du ut till garaget. Det är ju ett kök, inte Elgiganten där man ska visa upp massa elprylar för kunder, eller hur?
Ett kök ska inte bara vara snyggt, det ska vara funktionellt också!

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.