Kök
pelpet: Ta gärna en titt i tråden De bästa idéerna för ett vardagskök.
tothod: Har du ställt klockan på spisen efter du kopplat in den? Hade detta intressanta problem på min spis att en del av hällarna inte fungerade innan jag ställt klockan. Detta finns visst på flera märken då jag hittade detta som svar i någon annan gammal tråd som gällde någon annan spis än den jag hade.
Renas: Vi har tänkt och bygga med Myresjöhus - Mästergården. Är det någon/några som har byggt med Myresjö och kan ge tips och råd. Hur är det med deras huskvalité? pris/kvm och professionalitet? tacksam för kloka råd.
Segge: Sätt en täcksida bredvid diskbäbänken, alltså mellan diskbänken och kylskåpet. Det förutsätter att kylskåpet går att flytta 16mm. Sen kan du förankra diskbänken i täcksidan på valfritt sätt.
coss: Tanke ang tjocklek. Vi har en 6 cm tjock diskbänk, den har 6 cm uppvik i bakkant. Det var efter tips från Prus och det vart kanonbra. just att man får tjockleken och uppviket lika höga. Sedan var det bra att vi gick upp till 6 cm då vi har 1 cm nedbockning i framkant. Hällen kräver 49 mm och ngn cm under för att luften ska få cirkulera. Använder översta lådan till kryddor och har satt
agaton sax: Om skivorna är 30mm tjocka så kan det nog stämma att de inte klarar det. Limytan blir för lirten och kanten släpper. Är det 40mm tjocklek på skivan så får du tillräckligt med kontaktyta för limmet och då bör de klara av det. Men som du säger, 30 blir nog precis lika bra.
Cabron: För att avsluta tråden ifall någon skulle råka hitta den i framtiden: -Det var fullt möjligt att byta ut den vanliga Tandemboxen mot Tandembox Intivo. -Merkostnaden blev ca 500 SEK per låda. Dessutom tillkommer lite extra arbete vid montering då ett extra hål måste borras i lådfronten och lådorna monteras på plats. -Säljaren på HTH fick en hel del merjobb då deras system genererar
mozart: Hej Har en diskmaskin Cylinda DM55 som fått spelet litegrann. Den tar in för lite vatten i början. Tar bara in minimalt och låter konstigt vid första sköljning. Vidare funkar inte displayen som den ska. Ibland står det "End" när den är klar, ibland ingenting. Är det någon som haft samma problem eller vet vad felet kan vara? Kanske nåt programfel el dyl?
thebear: Beställde en Grohe från reuter-badshop.de. Men jag testade lite mer och det var nog inte så stor skillnad i tröghet som jag trodde från början. Dock hade de inte hemma den Mattssons jag isåfall var intresserad av här lokalt så jag var ändå tvungen att beställa på nätet. Återstår att se när den dyker upp dock, börjar bli lite jobbigt att inte ha vatten i köket :)
Skumpen: Jag är ej någon reperatör på diskmaskiner så jag kan inte hjälpa dej så mycke, men det troliga är väl att det är bara en ventil som öppnar och stänger tillförsel av vattent i tre läge upp,nere eller båda, så ventilen kärvar eller smuts i käglan när den ska öppna den undre.
Rappen: Hejsan, Någon som har tips på vart man kan få tag i en bänkskiva i massiv ek 40 mm tjock i dalarna, Har varit i kontakt med marbodahl och dom hade leveranstid på 6 veckor och skulle helst slippa vänta så länge.. Tack på förhand..:)
JanneSjo: ingen som har denna? någon som har annan Cylnda induktionshäll? är ni nöjda med ljud och funktion?
docydry: Låter vettigt. En snabbmätning ger att jag i en kanten får kapa bort en liten bit av sista plattan och då blir det snyggaste nog att inte fortsätta efter hörnet med överskottet utan i stället börja med nya plattor. Tack för kommentaren!
agaton sax: Lämnar du in det på ett snickeri så bör det inte vara några som helst problem att få till det snyggt.
Patrik_Hed: Ja, jag måste hålla med Anne där. Att det ska vara ute kvittar väl, man sätter väl det man tycker är snyggt och praktiskt. :) //Patrik
Mugmaz: [citat] Jag har inga problem med mina. Ställer tom heta kastruller direkt på skivan. Inte ett enda märke. Jag har svart stenmönstrad prägel. Den är billigare än din.
JanneSjo: är det bra utsug i utdragbar fläkt? har kollat på några och fått känslan av att filtret blir mindra och mindre utsug - men det kanske inte är så i verkligheten? en annan fundering kring utdragbar är om det finns mer ställen fett och sådant kladdar fast - typ i glidskenorna - eller om det inte är ett problem? vilken utdragbar fläkt har ni?
Chrissofsweden: Vi vill gärna byta kakel i vårat kök. Jag kan riva bort det gamla, gipsa upp en nytt bakom men jag vill inte kakla. Det är alltså ett ganska enkelt jobb. Väggens längd är 3m. Ett hörn. Överskåp på standardmått. Två eldosor som sitter i trekantsdosor mot överskåpen. En lampknapp. Kaklet skall vara vitt och rektangulärt. Inga konstigheter. Köket är helt nybyggt = oanvänt. Men
Raceman: Inte testat, men om den medför minskad kondens som det sägs kan det vara värt 126 kr.
Roofy: Det går nog bra att täta mellan vägg å diskbänksskiva,så jag kör på det
thommaz: Hej! Jag vet att frågan om köksfläkt diskuterats tidigare, har läst igenom många inlägg i forumet. Jag skulle dock gärna vilja ha ett konkret svar på om jag kan byta ut min nuvarande köksfläkt som även styr ventilation av badrum och klädkammare. Den jag har nu är denna: http://www.crenna.se/pdf/produkter/sk/PM90.pdf Och jag är då intresserad av en frihängande fläkt, har kollat
WaldenWoods: Om fötterna kan skruvas upp tillräckligt för en regelbit eller liknande som är tillräckligt tjock för att fördela vikten (min gissning är att du bör ha minst 12mm tjocklek för att bli av med nedtryckningseffekten på golvet, ju mer desto bättre) så är ju Segges lösning perfekt!
Doldskada: Jag är lite osäker på att det är så mycket enklare att slipa om än att lägga nytt, tyckte det var en massa slit med omslipning men framför allt väldigt stökigt. Lägga ett klick är i det närmaste laget kliniskt rent om kap sågen står utomhus och väljer man samma tjocklek på ersättnings golvet behöver man inte ens lossa alla lister. Vi har vit ek matt från tarkett - den är
Klockan: Förstår din vilja att diskhon centrerad vid ett fönster. Men jag skulle verkligen råda dig till till att ha längre arbetsyta mellan vask och spis. Det är den yta som används mest i ett kök. Helst upp mot 120cm. Bänkytan på samma vägg som vedspisen bredvid hörnskåpet kommer aldrig användas till något än till avställning och prydnadsföremål (och annat bråte). Men jag förstår
Raceman: Vitt mot vitt, (eller svart mot svart också för den delen) är ett stort problem när det gäller att få tag i matchande nyanser, (jag vet). :) Själv gjorde jag som så, att jag tog bort en lådfront och åkte runt till olika kakelaffärer och jämförde på plats. Enklare än att ta hem en massa prover.
Anna A: Tack för första inlägget - toppen. Ännu inget negativt i alla fall. Det känns bra. Hoppas att det är någon mer här inne som har erfarenhet av alsikekök...
Klockan: [citat] Nope, när jag har varit och rivit i IKEA kök som är mellan 4-1 år (dvs både med deras nya och gamla lådleverantör) så är jag så glad att komma hem till mina Blum invivo tandemboxlådor som tar mer vikt i ALLA positioner än IKEA. Dessutom är de djupare. Har ett lådavdelningsystem som inte är skevt (ok, snordyrt om man jämför med IKEA, det medger jag). Vi har även