Det var ungefär så jag formulerade mitt svar till tjänstemannnen på Umeva, jag har inte fått svar ännu men jag återkommer när jag fått det.

Inte dimensionerat för ökad mängd slam ... så man har räknat med att folk slänger mat i sin vanliga soptunna och att de inte äter upp det och gör "mera nummer 2" - eller ?

Streber skrev:
Mkt bra priser här också... www.insinkerator.nu

Insinkerator är störst i världen på detta, är mkt nöjd med min! Ingen lukt, inga småflugor och ingen stinkande tunna på sommaren :-))
Fortfarande dubbelt så dyrt som ute i Europa, men bra är dem.

Blev sugen på att installera en avfallskvarn när jag ska byta ut köket i höst men tyvärr... :(

Representant från Solna Vatten AB skrev:
Det är inte tillåtet att koppla avfallskvarnar till Solna Vattens avloppsledningsnät.

Dels är vi oroliga för om ledningsnätet klarar belastningen från avfallskvarnar och dels så har Käppalaförbundet och SÖRAB gjort en rapport som visar att avfallskvarnar inte är det mest energieffektiva sättet att samla in matavfall på.

Och vem vet att man har en Avfallskvarn?
Skickar dom en robot in i rören som fotar?
/menar Kommunen

Tuxie skrev:
Blev sugen på att installera en avfallskvarn när jag ska byta ut köket i höst men tyvärr... :(
Representant från Solna Vatten AB skrev: Det är inte tillåtet att koppla avfallskvarnar till Solna Vattens avloppsledningsnät.

Dels är vi oroliga för om ledningsnätet klarar belastningen från avfallskvarnar och dels så har Käppalaförbundet och SÖRAB gjort en rapport som visar att avfallskvarnar inte är det mest energieffektiva sättet att samla in matavfall på.

Åtminstone SÖRAB har ekonomiska intressen av att förbjuda avfallskvarnar. De vill nog slå vakt om sina intressen och fortsätta transportera avfallet med sina bilar.
Det finns också en försiktighet från kommunerna att satsa på att uppdatera sina reningsverk för att ta hand om rötan och plocka ur energin ur det organiska avfallet.
Det är som alltid pengar det handlar om.

Käppalaverken på Lidingö har nu tillåtit avfallskvarnar för Lidingö och delar av Nacka.
Det sitter nog många likt SÖRAB runt om i landet som bevakar sina egna ekonomiska intressen i form s.k. experter i sophantering.
Men det är nog säkrast att kolla med sin kommun och utöva lite medborgarmakt.

Ytterligare en återförsäljare för prisjämförelse http://www.greenloop.se

Ballooo skrev:
Köpte en bra kvarn hos xxxxxx, fan va skönt, nu sköljer jag bara av barnens tallrikar eftersom dom ALDRIG äter upp :D
Mindre portioner från början, kanske?;)

Redigerat av moderator:
Och det råkar inte vara så att det är du som är Niklas Nilsson, ägare av företaget i fråga?

Visst är han det! Så nu åker han ut /morsan, moderator

Har installerat en kvarn och kan hålla med om att det är klart värt pengarna. Tyvärr så fick jag installera den i lönndom i min bostadsrättsförening. Men när skulle de kika under min diskbänk, den chansen tar jag gärna. Men det verkar finns lika många åsikter som kommuner och tyvärr verkar det finnas bakomliggande ekonomiska intressen för eller emot. I västerås till exempel så har kommunen investerat massor i bruna sopconainrar och vill således fylla dem med avfall för att röta.
Min rekomendation är lite civil olydnad. För min innemiljö är galet mycket mer viktig än någon enstaka kommunpamps åsikt och inmutade plånbok.
SÅ alla där ute Installera och njut, det är min uppmaning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.