Vi ska bygga ett kylt skafferi i hörnet på vårt kök.
Utrymmet är ca 120x120cm så det kommer inte att bli världens största skafferi. Vi hade tänkt att hålla 10-12°C i utrymmet.

Ett alternativ är att använda Norcools kylaggregat och bygga en isolerad vägg med cellplast eller minerall eller glasull.

Ett annat alternativ är att bygga in ett hörnkylskåp och hålla lite högre temperatur i det.

Är det någon som har några tips eller andra idéer så är ni välkomna
 
Electrolux sentens har ett hörnskåp/skafferi som är 105x105. Det är iofs oisolerat men det kan man kanske fixa själv. Bra inredning med hyllor omlott.
 
Hörde om en kille som grävde ner ett långt rör / slang och drog upp i skafferiet, satte dit en fläkt och sen hade han ett eget kylskåp, kylan i marken kylde luften som gick genom röret...
 
Jag har funderat på att kyla tilluften via rör i marken, men jag är lite fundersam på mögelsporer och annan skit som finns i backen. Jag tänker ju ha mat därinne
 
Förr skippade man väl isoleringen i ytterväggen i den bit som var skafferi?
 
Ytterväggen är gjord i 350mm ISOblock. Kanske inte optimalt på vinterhalvåret, men med tanke på att det är en södervägg så är det nog bra resten av året.

Tänkte sätta en ventil i väggen som jag kan ha öppen under vintern.
 
Hörde om en kille som grävde ner ett långt rör / slang och drog upp i skafferiet, satte dit en fläkt och sen hade han ett eget kylskåp, kylan i marken kylde luften som gick genom röret...
Jag hörde om något liknande idag. En kille som drog ett alurör 30m i marken upp genom skafferiet och lät skorstenseffekten dra luften igenom. Okänt hur bra det fungerade, men det känns smart.
Fungerar dock inte för oss då vårt sovrum ligger över skafferiet.
 
Upp genom golvet och ut genom väggen vid taket i skafferiet borde väl fungera?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.