zeus_axel skrev:
Ändrats mycket de senaste åren, fler och fler fattar att det är vettigt.
Blir fin biogas. :)
Biogasen som skapas av att man komposterar och hämtar med bil blir bättre.

AXS
Inte sett, men det kan absolut stämma!
Tycker ändå avfallskvarn är mycket bra
och hos oss är det absolut bättre då vi har
sopnedkast för allt utom glas och metall.

Efter att ha renoverat flera kök skulle jag säga följande:

- Stora och fria arbetsytor som har ett naturligt förhållande till spis, diskho och kyl. Du ska vara i centrum och allt det andra inom något stegs avstånd.
- En spis där plattorna sitter tillräckligt långt ifrån varandra.
- Ugn i ögonhöjd.
- En stooor diskho. Man fattar inte hur bra det är förrän man har den.
- En kort blandare. Blandararmen är alltid i vägen.
- Kakel med mörka fogar, speciellt vid spisen. Ta inte mosaik om du tänker laga mat i köket.
- Elkontakter på rätt ställe och många elkontakter.
- Så få skåp som möjligt under naveln, så många lådor som det bara går. Grunda skåp över naveln, aldrig 60 cm djupa. Man hittar aldrig i djupa skåp och det är svårt att få ut saker.
- Rätt typ av bänkskiva. Jag har haft ek en gång, det sämsta jag någonsin har haft.
- En bra fläkt med en stor kåpa och som går lätt att göra rent.
- Aldrig någonsin öppna hyllor. Det spelar ingen roll var du har dem, allt som står på dem blir flottigt och dammigt.
- Se till att avfallskorgen står på något som går att stoppa i diskmaskinen.
- Ha aldrig parkett i köket. Du tappar saker, du kladdar, parketten blir snabbt ful. Trägolv är okej, men se till att skarvarna är täta, annars kan du snart göra pyttipanna på allt som hamnar i skarvarna.

Redigerat:
Många sockellådor, utdragbara skärbrädor likaså. Skåp som går upp till tak, så man slipper geggiga tomytor. 2-3 ggr så många eluttag som du tror behövs!

Induktionsspis, inte häll. Voffo? Jo, jag hatar de där tramsiga touchpanelerna man ska dutta på. När jag lagar mat ska jag kunna se och reglera plattorna med hjälp av reptilhjärnan. Riktiga vred är gudomligt! Dessutom, när jag öppnar min ugnslucka sugs oset upp av min fläkt! Vart tar det vägen med upphöjd separat ugn?

Stor bred fläkt! Min enmeters automatiska Siemens har jag hängt upp betydligt högre än vad standarden säger, men den tar allt os ändå, från 70-centimetersspisen.

Assistentskåp, om du bakar mycket. Den stora Kenwooden som körs tämligen ofta skulle vara ett as att baxa in o ut o upp o ner ur skåpet den annars skulle parkeras i. Med assistentskåpet svänger man behändigt ut maskinen när den behövs.

Rostfri heldiskbänk, som nån skrev innan. Limmade småpottor är jättefräckt på bild, värdelöst i verkligheten.

Eftersom både madame och jag är långa och ståtliga personer, har vi inte bara extra djupa bänkytor, utan oxå extra höga. 5 cm över standard. Ger bra volym i sockellådorna också.

Alla underskåp består av utdragbara lådor. Lysande påhitt!

Som golv har jag Mörkaskogs/Rappgos ektiljor, hårdvaxoljade med Osmo. Underbart! Osmos hårdvaxolja är inte billig, men fantastisk! Det står att man ska räkna med att behandla golvet varje eller vartannat år, men jag har inte behövt göra något sedan jag la på första omgången, 2007. Jag njuter både av att se och gå på det.

Det jag ångrar, är att jag snikade med bänkskivorna. Visserligen är de tåliga och ganska snygga, men eftersom jag bakar ganska mycket hade riktiga stenskivor varit bättre. Javisst kosta pengar, men jag är inte en sån som byter kök hela tiden, utan jag var ute efter ett tidlöst, hållbart, bekvämt och vackert kök. Det tycker jag mig i stort sett ha lyckats med.

Jag ångrar också att jag trodde att elektriker, rörmokare och byggfirma skulle fatta mina anvisningar, och att jag inte begrep själv att jag borde ha gått som en plantageägare med pekpinne och piska. Det hade sparat många nerver, timmar, telefonsamtal och brevväxlingar.

När vi byggde kök senast så valde vi att ha både en diskho i plåt med två stora hoar och en separat skölj-ho på andra sidan spisen. Det är suveränt. En person kan diska och en annan skala potatis eller skölja grönsaker. Eller diska plus hälla ut potatisvatten utan att riskera att skålla någon.

Vi är ofta många i köket (5 i familjen plus ofta många kompisar) och detta är den sak jag enskilt gillar bäst.

En annan sak vi gjorde som jag gillar mycket är att istället för att ha en kyl + en frys så köpte vi 2 stycken höga (200 cm) kyl/frysar (kyl ovantill och frys nedantill). Kyldelarna är var för sig nästan lika stora som en separat kyl och frysdelarna är tillsammans nästan lika stora som en separat frys. Man vinner väldigt mycket kyl/frysutrymme på så vis. Vi har valt att ha en av kylarna kallare för mejeri och kött och en varmare för grönsaker.

Jag håller också med om att en köksö som bara är arbetsyta är jättebra.

Att ha jättemånga eluttag är en bra idé. Tänk på att sätta dem på en separat säkring när du ändå har en elektriker på plats. Vi har 6 dubbeluttag över bänkarna och vi skulle inte kunna ta bort något. Bara när alla mobiltelefoner skall laddas...

Redigerat:
Tristast av alla kommentarer kanske - men tänkt dig köket om du skulle bli handikappad och rullstolsburen hur du hade klarat av ditt nuvarande eller tilltänkta kök. Måhända kommer kommuen din ge dig hjälp vid hjälp men precis som med badrum är det mest ekologiskt om du har plats att göra köket anpassat för ALLA.

Diskmaskinen i höghöjd är den ens tänkbar?

Spis däremot ska vara med ungluckan dörrsvängd höger/vänster med en utskjutande bräda för att lättare kunna utföra arbetet.

Ytan som nås i sidled och som arbetsställning är max 20-30 cm i bland för en person med svaga handleder dessutom som bör beaktas.

Om rören från kök kan kombineras med badrummets så är risken inte lika stor för att stammarnas livslängd förkortas med en avfallsmaskin..men jag är klumpig av naturen och hade aldrig vågat ägt en sådan. Risker för små som stora ska beaktas.

En sak ingen nämner, men som jag blir galen av att se och höra om, är mikrovågsugn placerad i överskåp = ansiktshöjd ungefär. Det innebär en fruktansvärd skållningsrisk när man värmer en tallrik soppa eller mugg kaffeoch annat också till minst 70 grader ! Det är ju lätt att fumla till och skvimpa ut - i synnerhet om man är lite darrhänt eller på annat vis rörelsehindrad.

Har annars med fröjd läst alla tipsen om praktiska saker. Bra att ha om jag någon gång skulle få ett nytt kök. Ett par av mina käpphästar är hel diskbänk, och dörr att stänga till köket. Hade tidigare en dvärgpapegoja, som när hon var ute och flög alltid följde efter mig. Hade jag då något farligt på gång i köket kunde jag stänga dörren. Det fungerade också bra att släcka ljuset - hon flög inte in i mörka rum. Elbesparande.

Efter att nyss blivit klar med köket så kan jag konstatera att det är 2 saker jag gillar:

Rätt mycket bänkyta om man ser till storleken på själva köket
Matberedaren är latmaskens bästa vän, man kan trycka ner vad f-n som helst i den och den gör det till något som går att steka eller på annat sätt tillaga enkelt.

Nä, jag är ingen mästerkock. :)

kinglolle skrev:
En sak vi är nöjda med är att vi gjorde en hel vägg med bänkskåp utan dörraroch öppna hyllor ända upp till tak.
AndreasElin skrev:
Efter att ha renoverat flera kök skulle jag säga följande:
- Aldrig någonsin öppna hyllor. Det spelar ingen roll var du har dem, allt som står på dem blir flottigt och dammigt.
Jag är lite ambivalent till öppna hyllor, och porslin som står framme. Snabbt och lätt att ta, men blir det inteväldigt flottigt och dammigt som AndreasElin säger?

Ni som har, och är nöjda, ni som har och inte är nöjda: Vad säger ni?

Jag funderar på något liknande små jalusiskåp ovanför vasken. Men det kommer väl sluta med att jalusierna alltid står öppna. ;)

-MH- skrev:
Jag är lite ambivalent till öppna hyllor, och porslin som står framme. Snabbt och lätt att ta, men blir det inteväldigt flottigt och dammigt som AndreasElin säger?

Ni som har, och är nöjda, ni som har och inte är nöjda: Vad säger ni?

Jag funderar på något liknande små jalusiskåp ovanför vasken. Men det kommer väl sluta med att jalusierna alltid står öppna. ;)
Jag hade personligen inte valt att ha öppna hyllor pga just damm, flott mm. Detjag skrev kanske missuppfattades.

Vi hade alltså hyllplan över vanliga bänkskåp med bänkskiva men utan dörrar. Allt detta hade vanliga täcksidor och skjutdörrar framför då man ändå aldrig kör alla hushållsmaskiner samtidigt.

Skjutdörrar, användes de? Eller lämnades de öppna allt som oftast?

-MH- skrev:
Skjutdörrar, användes de? Eller lämnades de öppna allt som oftast?
Användes definitivt men då är vi enorma pedanter både jag och frun (faktiskt även barnen). De flesta i vår bekantskapskrets tycker att vi är på gränsen till någon störning ;)

Då valde vi dock att ha saker som blender/mixer, brödrost, baktillbehör inkl kitchen aid assistenten mm - alltså saker som inte används flera ggr/dag

Öppna hyllor är inget problem om det används för vardagsporslinet. När allt är inne i maskinen så torkar man av bänkskivan. Det bör dock vara målat massivt trä, norrgavels björkskivor är riktigt bra och täta. Sen påverkar det säkert vilken fläkt man har om oset sugs ut eller lägger sig på ytorna.

Och att förvara finsaker som sällan används, då får man nog skölja av dessa innan de går att använda...

Mycket tänkvärda svar. Själv renoverade vi i våras, planerandet tog ca 6 mån, men bra blev det. Våran önskelista.
-Gasspis, flaskan bredvid i ett 40-skåp.
-"Sned fläkt", ger fri sikt, inget att slå huvet i.
-Oömma bänkskivor på båda sidor spis, alltså i sten, vi valde marmor.
-Lådor istället för dörrar i underskpen, stora sådana, vi har tre i höjd.
-Många elutag, många dimbara lampor, vi har 7 över bänkskivorna, 8 i taket.
-Så få överskåp som möjligt, framförallt över spisdelen, vi har inga alls, skapar öppenhet. De reskap och kokkärl som används ofta, dagligen, kan stå framme på en hylla bredvid fläkten.
-Tyst diskmaskin
-Stor diskbänk i rostfritt, med kant,NB!
-Rymliga kyl/frysar, två separata eller en sid-by-side (90 cm bred, rymmer som två sepatata enheter ca.
-Bra vassa köksknivar, STOR stabil skärbräda( helst i karpatisk bok;))

OCH, passa på att kasta en massa vid renoverandet. Prylar ma ej använt det senaste året kan man hysta, typ udda-grytor, maskiner, ärveporslin från "fabror Gösta" som aldrig används mm mm.
Så blev det hos oss, ångrar inget (jo, att vi inte skaffade gasspis innan).
Salve

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.