Hade det i alla lägenheter jag hann avverka under tiden jag bodde i USA. Det är en väldigt bra uppfinning. Svårt att tänka mig att det ska vara speciellt svårt att montera, kruxet är väl bara att få fram el under diskbänken.Mandala1 skrev:
Har för mig att det har varit uppe till diskussion här tidigare. Prova att söka och se om du hittar nåt.
Inte alla reningsverk som är tillåter användande av avloppskvarnar dock. Så det kan ju vara bäst att ringa och fråga först.
Ytterligt bekvämt och klart värt pengarna.
Den låter väldigt mycket, men det handlar bara om några sekunder i taget.
Den installerar sig inte själv, men det är inte svårare att få dit den än något annat som ska kopplas in på avloppet. Den ska ju anslutas till elen också (via stick-kontakt) så det är bra om man kan förbereda med ett lämpligt uttag och en strömbrytare i närheten av slasken.
Kommunen kan ha synpunkter på installationen och ibland vill de ha betalt.
Leverantörer? Jag vet ingen mer än avfallskvarn.nu / avfallskvarn.com
Den låter väldigt mycket, men det handlar bara om några sekunder i taget.
Den installerar sig inte själv, men det är inte svårare att få dit den än något annat som ska kopplas in på avloppet. Den ska ju anslutas till elen också (via stick-kontakt) så det är bra om man kan förbereda med ett lämpligt uttag och en strömbrytare i närheten av slasken.
Kommunen kan ha synpunkter på installationen och ibland vill de ha betalt.
Leverantörer? Jag vet ingen mer än avfallskvarn.nu / avfallskvarn.com
Det absolut bästa sättet att hantera matrester
Jag frågade kommunen om det var OK att installera en avfallskvarn men på miljökontoret svarade de att det var inte tillåtet.
Jag bad dem att skicka mig beslutet på papper via brev men de svarade att något formellt beslut fanns inte.
Då svarade jag att då monterar jag in min avfallskvarn.
Argumenten på Välkommen till Avfallskvarn AB övertygade mig
Om jag äter min mat och sedan går på toaletten måste bli sak samma.
Kvarnen är så effektiv att det blir som ett vattenslam.
Blanco har flera varianter. Jag valde den kraftigaste och den tar till och med kotlettben.
Det bästa vi har i köket
http://www.blancosverige.com
Jag frågade kommunen om det var OK att installera en avfallskvarn men på miljökontoret svarade de att det var inte tillåtet.
Jag bad dem att skicka mig beslutet på papper via brev men de svarade att något formellt beslut fanns inte.
Då svarade jag att då monterar jag in min avfallskvarn.
Argumenten på Välkommen till Avfallskvarn AB övertygade mig
Om jag äter min mat och sedan går på toaletten måste bli sak samma.
Kvarnen är så effektiv att det blir som ett vattenslam.
Blanco har flera varianter. Jag valde den kraftigaste och den tar till och med kotlettben.
Det bästa vi har i köket
http://www.blancosverige.com
Franke har också avfallskvarnar. Kolla i deras fullsortiments-pdf från deras hemsida Franke: Köksfläktar diskbänk / diskbänkar blandare sopsortering. Kostar från drygt 9000. Klart dyrare än de på avfallskvarn.nu.
Jag fundrade på avfallskvarn men de är ju grymt stora, typ en halvmeter långa och feta som ett sumo-lår. Tar ju upp allt utrymme under hon.
Jag fundrade på avfallskvarn men de är ju grymt stora, typ en halvmeter långa och feta som ett sumo-lår. Tar ju upp allt utrymme under hon.
Blancos största har totalmått 300mm hög och 200mm i diametersveaman skrev:Franke har också avfallskvarnar. Kolla i deras fullsortiments-pdf från deras hemsida Franke: Köksfläktar diskbänk / diskbänkar blandare sopsortering. Kostar från drygt 9000. Klart dyrare än de på avfallskvarn.nu.
Vi hade komposteringshinken placerad där tidigare. Snuskigt värre
Satsa inte på någon lågprisvariant
Ett problem med de mindre är ständiga stopp när något större ben eller dyligt åker ned i hålet.
Tack för alla tips.
Vi är övertygade. Nu återstår bara att förstå om det är tillåtet eller inte, och vad konskevenserna kan vara om man installerar i alla fall. Kommunen ger allt annat än raka besked. Är det nån som förstår varför de har issues med avfallskvarnar?
Vi är övertygade. Nu återstår bara att förstå om det är tillåtet eller inte, och vad konskevenserna kan vara om man installerar i alla fall. Kommunen ger allt annat än raka besked. Är det nån som förstår varför de har issues med avfallskvarnar?
Kör på, frågar man inte så behöver man inte få ett negativt svar. Det fina slammet som blir av din kvarn kommer inte att märkas i det stora hela ändå.
Dock, har du gamla betongrör bör du ta och fundera ett varv till. Åtminstonde i min kommun så avråds man att köra kvarn mot betongrör. Annars är kvarnen det absolut bästa vi köpt. Nåja, lite överdrivet men helt klart värt pengen.
Dock, har du gamla betongrör bör du ta och fundera ett varv till. Åtminstonde i min kommun så avråds man att köra kvarn mot betongrör. Annars är kvarnen det absolut bästa vi köpt. Nåja, lite överdrivet men helt klart värt pengen.
Oj, jag hade verkligen "kvarnfördommar" men måste säga att det verkar ju både smidigt och på inget sätt sämre för miljön eftersom vi ändå inte komposterar själva och återvinner jorden.
Tack för tipsen, detta ska absolut undersökas närmre.
Tack för tipsen, detta ska absolut undersökas närmre.
Låter bra med kvarn helt klart. Men om miljön mår bra eller ej beror nog lite på hur man räknar.
Extra vatten som går åt för bortspoling.
Ökade mängder att göra av med för renigsverket. Har för mig att detta rötslam inte får användas som gödsel.
Mindre sopor från hushåll.
mm mm mm finns en massa sidor på detta oxå inte att glömma. Men visst jag skulle oxå tycka det vore smidigt att bara trycka ner och glömma.
Extra vatten som går åt för bortspoling.
Ökade mängder att göra av med för renigsverket. Har för mig att detta rötslam inte får användas som gödsel.
Mindre sopor från hushåll.
mm mm mm finns en massa sidor på detta oxå inte att glömma. Men visst jag skulle oxå tycka det vore smidigt att bara trycka ner och glömma.
Jag försökte reda ut vad kommunen ansåg om avfallskvarn, men deras tankar var minst sagt diffusa. De kunde varken säga om det var tillåtet eller inte. Jag blev bollad fram och tillbaka mellan olika tjänstemän/kvinnor och till slut gav jag upp. Nu har vi i alla fall sophämtning utan att lämna något organiskt avfall och sparar en slant på det.
Medlem
· Västernorrland
· 2 050 inlägg
Hej,
På vårmässan här i Sundsvall i år så hade kommunen (eller renhållningsverket) en monter där det enda de visade var just en avfallskvarn.
Vid frågan om det var tillåtet eller ej, så sa de att "det kommer att bli det". Det var nåt om att reningsverket måste förberedas för den typen av avfall. Men helt omöjligt verkar det inte vara att få ha en sådan.
På vårmässan här i Sundsvall i år så hade kommunen (eller renhållningsverket) en monter där det enda de visade var just en avfallskvarn.
Vid frågan om det var tillåtet eller ej, så sa de att "det kommer att bli det". Det var nåt om att reningsverket måste förberedas för den typen av avfall. Men helt omöjligt verkar det inte vara att få ha en sådan.
Det går inte åt något mer vatten för att köra avfallskvarnen
När man spolar av tallrik eller skalar potatis el. dyl. räcker det med det vattnet
Vi har i många år komposterat i gnagarsäker tunna (2 st) och haft stora problem med att möss fullkomligt invaderat oss. Problemet är att det räcker med doften av mat för att det skall dra till sig ohyra.
Vintertid med stark kyla -10 eller lägre stoppar processen och matavfallet ruttnar när det blir varmare. Kort sagt, det fungerar dåligt med kompostering.
Avgiften blir bara några hundralappar lägre för att man tar hand om det organiska materialet från hushållet.
Mina egna erfarenheter av kompostering var så dåliga (inkl. mina grannars) att detta var den bästa lösningen.
När man spolar av tallrik eller skalar potatis el. dyl. räcker det med det vattnet
Vi har i många år komposterat i gnagarsäker tunna (2 st) och haft stora problem med att möss fullkomligt invaderat oss. Problemet är att det räcker med doften av mat för att det skall dra till sig ohyra.
Vintertid med stark kyla -10 eller lägre stoppar processen och matavfallet ruttnar när det blir varmare. Kort sagt, det fungerar dåligt med kompostering.
Avgiften blir bara några hundralappar lägre för att man tar hand om det organiska materialet från hushållet.
Mina egna erfarenheter av kompostering var så dåliga (inkl. mina grannars) att detta var den bästa lösningen.