7 444 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Måla plexiglas i kök
Vi har precis köpt hus och istället för kakel i köket sitter det plexiglas med tapet bakom. Min fundering är om jag kan måla utsidan av plexiglaset snyggt? Orkar inte pilla bort silikon och allt för att få bort plexiglaset. Vilken färg avmänder man i så fall?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Är det säkert att det är plexiglas? Har för mig att man brukar använda "riktigt" glas till det där.
Ja det var tydligen riktigt glas. Går det att måla?
hmm...du menar typ dekorplast? ja det kanske skulle funka..
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
målade insidan/baksidan av vårat glas i köket.
tog loss allt och torkade av med t-röd så det blev rent.
målade med oljebaserad färg 2ggr (med skumgummiroller) blev kanon.
dock lång torktid med oljefärgen men mindre ömtålig vid montering (fick tipset av en glasmästare som provat båda metoderna och numera bara kör med oljebaserad färg)
tog loss allt och torkade av med t-röd så det blev rent.
målade med oljebaserad färg 2ggr (med skumgummiroller) blev kanon.
dock lång torktid med oljefärgen men mindre ömtålig vid montering (fick tipset av en glasmästare som provat båda metoderna och numera bara kör med oljebaserad färg)
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
ja man kan få bort det (målade fel sida först, så har provat det... *mutter mutter* har hål taget för eluttag i en av skivorna och tyckte jag målade på rätt sida...)
ett rakblad så går det bra plus t-röd eller liknande för att torka bort sista resterna.
men funderar man på att man ev. i framtiden vill byta färg så skulle jag måla på väggen.
tänk på att om du inte har järnfritt glas (helt klart glas som är dyrare) så kommer du få en lite grönaktig ton om om du målar vitt.
ett rakblad så går det bra plus t-röd eller liknande för att torka bort sista resterna.
men funderar man på att man ev. i framtiden vill byta färg så skulle jag måla på väggen.
tänk på att om du inte har järnfritt glas (helt klart glas som är dyrare) så kommer du få en lite grönaktig ton om om du målar vitt.
Klicka här för att svara