Vi har precis köpt hus och istället för kakel i köket sitter det plexiglas med tapet bakom. Min fundering är om jag kan måla utsidan av plexiglaset snyggt? Orkar inte pilla bort silikon och allt för att få bort plexiglaset. Vilken färg avmänder man i så fall?
 
Är det säkert att det är plexiglas? Har för mig att man brukar använda "riktigt" glas till det där.
 
AXS
Går bra att måla. Gå till färgaffären och säg att du ska måla på plast.
Slipa först.

Risk för att du kommer åt och förstör färgen, därför bättre måla på baksidan.
 
Ja det var tydligen riktigt glas. Går det att måla?
 
AXS
Ja, det går. Men ännu större risk att det lossnar om du kommer åt det.

Skulle plastfilm kunna vara något? Finns att köpa i hobbybutiker.
 
hmm...du menar typ dekorplast? ja det kanske skulle funka..
 
AXS
Ja, dekorplast kanske det heter. Kan nog gå under insynsskydd med.
Var någon tråd om det nyligen, då pratades det om film för bilar med.

Tror iaf det blir lättare än att måla.
 
målade insidan/baksidan av vårat glas i köket.

tog loss allt och torkade av med t-röd så det blev rent.
målade med oljebaserad färg 2ggr (med skumgummiroller) blev kanon.
dock lång torktid med oljefärgen men mindre ömtålig vid montering (fick tipset av en glasmästare som provat båda metoderna och numera bara kör med oljebaserad färg)
 
Är det bättre att måla på glaset än på väggen bakom? Kan man byta färg på glaset om man senare vill ändra, dvs kan man isf får bort färgen från glaset?
 
ja man kan få bort det (målade fel sida först, så har provat det... *mutter mutter* har hål taget för eluttag i en av skivorna och tyckte jag målade på rätt sida...)
ett rakblad så går det bra plus t-röd eller liknande för att torka bort sista resterna.

men funderar man på att man ev. i framtiden vill byta färg så skulle jag måla på väggen.

tänk på att om du inte har järnfritt glas (helt klart glas som är dyrare) så kommer du få en lite grönaktig ton om om du målar vitt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.