2 459 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Kökssockeln långt in?
Planerar ett litet kök och hade till en början tänkt att inte ha någon sockel alls utan bara metallben (och en list i bakkant). Anledningen är att jag tycker det ser luftigare och snyggare ut.
Efter vidare funderingar inser jag att det kanske inte är så praktiskt, framförallt med tanke på att det är en glipa där avloppet kommer up ur golvet som onekligen kommer samla diverse smuts som trillar ner på golvet.
Nu funderar jag på om man skulle kunna sätta sockeln en bra bit längre in än vad man normalt gör, och på det sättet skapa en luftig känsla. Jag tänker mig kanske på skåpens halva djup.
Är det någon som gjort det förut och har några erfarenheter? Givetvis kommer det innebära att mer vikt hänger på väggen men det tror jag inte är något problem, väggen har OSB bakom gipset så fäste borde jag få.
Efter vidare funderingar inser jag att det kanske inte är så praktiskt, framförallt med tanke på att det är en glipa där avloppet kommer up ur golvet som onekligen kommer samla diverse smuts som trillar ner på golvet.
Nu funderar jag på om man skulle kunna sätta sockeln en bra bit längre in än vad man normalt gör, och på det sättet skapa en luftig känsla. Jag tänker mig kanske på skåpens halva djup.
Är det någon som gjort det förut och har några erfarenheter? Givetvis kommer det innebära att mer vikt hänger på väggen men det tror jag inte är något problem, väggen har OSB bakom gipset så fäste borde jag få.
Du skriver att du planerar ett litet kök, hur höga blir socklarna ungefär ?
Renoverade för några år sedan köket och då det är rätt litet så monterade jag in golvlådor istället för vanlig sockel, skarvarna mellan lådorna syns knappt för ögat och jag använder lådorna för lite tyngre grejor samt en del hushållsapparater, det sparade mig mycket plats och jag ångrar det inte.
Att sätta sockeln halvvägs in skapar problem om man måste komma åt innanför.
Du kan få problem med att skåpen sviktar om du inte har stödben i framkant vilket förvärras när du lastar skåpen med t.ex pannor och porslin.
Det blir också svårare att justera in skåpen så de står i våg om du inte har ben i framkant.
Renoverade för några år sedan köket och då det är rätt litet så monterade jag in golvlådor istället för vanlig sockel, skarvarna mellan lådorna syns knappt för ögat och jag använder lådorna för lite tyngre grejor samt en del hushållsapparater, det sparade mig mycket plats och jag ångrar det inte.
Att sätta sockeln halvvägs in skapar problem om man måste komma åt innanför.
Du kan få problem med att skåpen sviktar om du inte har stödben i framkant vilket förvärras när du lastar skåpen med t.ex pannor och porslin.
Det blir också svårare att justera in skåpen så de står i våg om du inte har ben i framkant.
Jag gissar att socklarna blir 16cm eller så? Golvlådor är inte en helt tokig idé, all extra förvaring är ett plus.. Har du helt enkelt gjort fria lådor med hjul under eller mer som en riktig kökslåda med skenor?
Vad gäller min första frågeställning är det framförallt om stommarna håller för det jag funderar på, kanske är de så veka att de inte klarar att hänga fritt 30cm? Resten tror jag att man kan lösa..
Vad gäller min första frågeställning är det framförallt om stommarna håller för det jag funderar på, kanske är de så veka att de inte klarar att hänga fritt 30cm? Resten tror jag att man kan lösa..
Mina är upphängda i expanderbeslag, liknande de som sitter i vanliga kökslådor.
Valde en modell med "touch/tryck" öppning så jag slapp montera handtag.
Stommarna håller nog om du vill ha sockeln längre in, men du flyttar tyngdpunkten på stomme och bänkskiva vilket gör att det övre fästen på stommen får ta högre belastning.
Om du ändå vill sätta sockeln en bit in så råder jag dig att sätta justerbara metall/plastben då golv ofta kan skilja i höjd några millimeter från vägg till vägg, då är det lättare att justera in bänkskivan så att du får den i våg.
Sedan sätter du en sockellist som lämnar 5mm öppet mellan sockel och skåpbotten.
Finns beslag som du sätter på sockellisten som griper tag om benen och låser sockeln på plats. Då är det lätt att ta loss den om du behöver komma åt bakom.
Valde en modell med "touch/tryck" öppning så jag slapp montera handtag.
Stommarna håller nog om du vill ha sockeln längre in, men du flyttar tyngdpunkten på stomme och bänkskiva vilket gör att det övre fästen på stommen får ta högre belastning.
Om du ändå vill sätta sockeln en bit in så råder jag dig att sätta justerbara metall/plastben då golv ofta kan skilja i höjd några millimeter från vägg till vägg, då är det lättare att justera in bänkskivan så att du får den i våg.
Sedan sätter du en sockellist som lämnar 5mm öppet mellan sockel och skåpbotten.
Finns beslag som du sätter på sockellisten som griper tag om benen och låser sockeln på plats. Då är det lätt att ta loss den om du behöver komma åt bakom.
Klicka här för att svara