K
Karl Didriksson: Vi installerade ett HTH kök i början av februari och ordnade bänkskivor i granit på egen hand. Efter en rundringning bestämde vi oss för A&O Marmor och Granit i Åstorp. Även vi pratade med Landernäs marmor eftersom de är en av de större tillverkarna i Skåne men där föll det på ett alltför högt pris. 2-3 veckors leveranstid från måttagning lockade inte heller då vi har två
15 svar · 7,1k läst
V
viktorj: Köp kantande i passande färg som du limmar på eller smälter på med strykjärn
3 svar · 896 läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Ingen aning om de har försvunnit som tillval eller inte, men vi använder aldrig den utdragbara skärbrädan att skära på direkt. Vi använder den snarare som en liten extrabänk som vi kan dra ut när ledig bänkyta tryter, så lägger vi en mindre skärbräda på den utdragbara. Vi skär bara på vanliga flyttbara skärbrädor och har naturligtvis separat bräda till kött, och även
22 svar · 13,0k läst
·
A
aousio: Hej! Vi har pratat med killarna på JD kök. Hittills har det gett mkt bra intryck. De kommer snart med offert på både kök och badrum till oss. Ngn som har erfarenheter, priser, kvailté? http://www.jdkok.se/ Mvh aousio
0 svar · 809 läst
slacker
slacker: Theofils? http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60300800 Enligt prislistan så kostar dem följande - 83.30+moms för en 510'a och 92.90+moms för en 560'. Dom har ganska mycket kul och smarta lösningar man kan passa in i köket för att få det där lilla extra.
4 svar · 3,8k läst
P
Posia: [citat] Var axeln slät eller med splines eller...? Hur fick du dit pumphjulet igen?
24 svar · 10,8k läst
·
S
starmanin: Har intresserat mig för en blandare som heter Unique Spring. Jag tycker den är dyr men känner inte igen märket. Någon som känner till det öht eller har några åsikter om märket?
0 svar · 733 läst
Misse
Misse: Det går inte att få plats med både häll och ho på köksön. Däremot så går det eventuellt att få plats med en liten avhällningsho bredvid spisen (om den då inte placeras på köksön) men då försvinner å andra sidan värdefullt förvaringsutrymme antar jag för tanken är att det skall vara lådor på båda sidorna om spisen. Det känns inte riktigt som om det här blir bra...
7 svar · 11,3k läst
N
noone70: Min farbror jobbar på smedstorp kök och han säger samma som snurre Fast min farbror är ju en aning partisk;)
2 svar · 3,6k läst
bygga_bo
bygga_bo: Ek väger i runda slängar 700-750 kg/m3, så skivan lär väga ca 40 kg. Att bära 40 kg är väl inget konstigt, men en 3 m lång skiva kan bli lite otymplig/svårmanövererad om man är ensam. Ta med dig två stora/kraftiga tvingar och spänn fast dem ordentligt i skivan på greppvänligt avstånd så får du tillfälliga bärhandtag. Sätt några lämpliga spillbitar (tex MDF) mellan
2 svar · 9,5k läst
A
andersmc: Du kan använda i princip vilket virke som helst till kortlingar. Har du bitar av glesen kvar så kortla med dem.
3 svar · 7,0k läst
Rolemodel
Rolemodel: Om ugnen ska placeras direkt under hällen, krävs det en bänkskiva av minst 3,8 cm för att avstånd mellan ugn och häll ska bli tillräckligt. Risk finns annars att de slår i varandra. Det går kanske att placera hällen tillräckligt långt bak så att inte de krockar?
2 svar · 4,7k läst
H
hcb: Jag upptäckte igår att fukt trängt in i den kant av bänkskivan som sitter mot diskbänken. Gissningsvis är det en IKEA-skiva, då resten av köket är därifrån. Går det att försegla den skadade ytan för att förhindra ytterligare skador? Den sitter rätt så utsatt, men det kanske går med något i stil med marinepoxy? Jag misstänker att silikonfogen också måste göras om. Bild:
0 svar · 5,8k läst
·
P
perssons: Är det sockeln som går framför diskmskinen, så har det ingen betydelse, den har råa kanter från början.
2 svar · 1,6k läst
stiga
stiga: Jag vet faktiskt inte vad reglerna säger men det där är ett trist fel. Problemet är att den som ritat köket inte tänkt till ordentligt. I de där fallen burkar man få lov att göra ett kortare överhäng på gaveln för att det ska bli snyggt. Om det är en laminatskiva så hoppas jag att du i vilket fall som helst fått den kantad på baksidan så det inte är rå spån som sticker fram...
1 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Som sagt så har jag i princip inga synpunkter mot 5-låders bänkskåp. Men när man går över från gammal skåpdörrslösning till utdragslådes-lösning så blir det plötsligt ganska många grunda lådor - högst upp i alla bänkskåp. Då brukar det plötsligt räcka till. Sen kommer ditt kök antagligen bli aningens snyggare om du endast har 3-lådersfronter, och hela luckor/maskiner. Och
24 svar · 6,7k läst
·
Goteborg
Goteborg: Frågan är ju om kundtjänstemannen/kvinnan på varuhuset förstår vad som hänt, eller bara säger "ojdå den va ful klart du ska ha en ny som du kan städa" =)
13 svar · 2,3k läst
R
Riggen: Kan inte hålla med mer. Nya induktionshällen från Siemens, för liten :( Men nu säljer vi huset och nästa hus ska definitivt få en större häll! :)
14 svar · 2,8k läst
A
Avemo: [citat] Det kan väl inte stämma? Förångningstemperaturen styrs av temperaturen inne i frysen och inte temperaturen utanför. Jag har också hört att slitaget ökar när oljan är kall i kompressorn. För kombinerade kylskåp och frysar finns en detalj till. Den kan inte reglera kylskåpet och frysen individuellt. Är det kallare i rummet än skåpet är gjort för så blir det för varmt i
13 svar · 9,4k läst
E
Egnahemsägare: Det korkade är att de flesta in kompenserar den radiator som tagits bort ser det ut som eller känns.
10 svar · 2,1k läst
K
kindvall: Det finns väl stenhuggare på Gotland också? Jag knackade in stenhuggeri och Gotland i Google och fick upp en träff längst upp som verkar tillverka bänkskivor. Men det är kanske företag av typen "åk ut och mät, beställ skivor från Estland, åk ut och montera" som du är ute efter? Inget ont om dem, men resebiten gör väl nog att det är svårt att få den affärsmodellen lönsam på
1 svar · 1,6k läst
Ö
Östgötskan: Oj, dyrt alltså...
7 svar · 15,0k läst
Misse
Misse: Hur mycket utrymme behövs? Vårt tak är sänkt något och skall vi ha en köksö så hade det ju varit suveränt om vi kunde ha en "vanlig" fläkt och slapp en kolfilterfläkt (antar att den sistnämnda inte är lika effektiv som en med motor?).
13 svar · 22,0k läst
·
stiga
stiga: Om du har möjlighet att dra imkanal i golvet: http://www.wittsverige.se/Witt_Design/Witt_flaektkaapor/Bordsflaekt
7 svar · 7,0k läst
·
Joco_
Joco_: Tack för din input, det får bli att ta sig en funderare :)
8 svar · 4,7k läst
F
flouee: Varför inte gå till en affär och titta på det kylskåp du tänkte välja? Det kanske beror lite på inredningen, så får du en känsla av vad som behövs.
5 svar · 10,4k läst
saturnus
saturnus: hej, har aldrig hört talas om det bara, men kollade vad som fanns här http://www.sbgolv.se/kakel_klinker/mosaik/dekora_mosaik_rostfri_4_8 posta gärna bilder när Du satt upp det, men jag tycker det skulle bli väldigt tungt, och dassigt i färgen med tiden, om man inte putsar till det med Autozol eller annat putsmedel.
1 svar · 2,5k läst
mmmmagnus
mmmmagnus: Jag är på jakt efter en smal diskho i porslin, som den här: [bild] (Overall Size: 475 x 250, Main Bowl Size: 435 x 210) ...men den finns ju i England. Var kan jag hitta en sådan här i Sverige? Givetvis måste det inte vara en Rangemaster, men avlång, smal och i porslin ska den vara. Tacksam för hjälp och tips!
0 svar · 2,5k läst
niklash
niklash: Det är inga problem med en stor vinkelslip med diamantkapskiva, men det dammar bra. Kanske kan använda en sprayflaska med vatten för att minska dammet men då kan det skvätta åt alla håll och bli blött.
1 svar · 969 läst
saturnus
saturnus: [citat] Du har helt rätt, men du glömde morakniven.............skall man jobba som vi gjorde förr, får man faktiskt ha handlaget i blodet. När jag började att t ex sätta kök 1960, så var slagborrmaskinen ganska okänd, Metabo hade börjat komma på marknaden, men vem hade råd att köpa något sådant. Slägga och mejslar och rawlpluggsborr, var lika användadå, som dagens skruvdragare.
30 svar · 13,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.