För mig så verkar en induktionshäll vara av typen funkar eller funkar inte, alltså ingen större skillnad på en dyr och en billig i grundfunktionen att värma mat. Sen finns det givetvis olika smarta funktioner, mer eller mindre smart layout samt olika ljudnivå och effekt.

Sen kan även livslängden variera.

Men eftersom det inte finns någonstans där man kan pröva olika hällar så blir köpet vad gäller ljudnivå en ren gissning, likadant med livslängden. Extra funktioner är jag inte intresserad av att betala extra för. Layouten kan jag dock se vilka som har t.ex stekplattan bak istället för fram, trångt mellan zonerna mm.

Min tanke med ovanstående resonemang är att jag vill värma mat enkelt till ett så bra pris som möjligt på en häll som håller länge. Alltså köper jag den billigaste hällen jag kan hitta med 5 års garanti och en vettig layout. Ikeas billigaste går tyvärr bort pga mycket märklig layout, annars hade den varit ett fynd med ovanstående resonemang, men det finns andra nästan lika billiga med bättre layout och lång garanti.

Stämmer mitt resonemang eller har jag missat något?

Jo. Tycker det du säger stämmer. Ikeas häll värmer lika bra som någon annan med samma effekt. Så det handlar snarare om layout och funktioner.
En miss som jag upptäckt på ikeas hällar är att induktionen inte fungerar över hela zoonen. På de hällar vi haft från ikea så har värmen bara kommit på typ 75% av hällen, resten har varit kallt. Det har resulterat i att pannan inte blir varm längs kanterna.
Detta problemet har jag inte upptäckt på dyrare varianter.

Helt krasst så känns det inte som att dagens induktionshällar är lika tåliga och hållbara som de tidigare gjutjärnsspisarna. Dessa höll ofta i 20-30 år. Nu verkar det som att även hällar och spisar blivit slit och släng och livslängden är ganska kort. Så bra och lång garanti är nog väldigt vettigt, och där är ju ikea suveräna med sina 5 år.

Mvh

Stefan

Ljudnivån, tänker du på fläktar då? Annars är det fel kvalisort på pannor och kastruller som orsakar ljud på en induktionshäll.

Förmodligen är det fläktar, har bara hört att en del klagar på att deras hällar låter för mycket.

Intressant det Stew säger om att han bara får värme på 75% av ytan på billigare hällar. Är det någon annan som upplevt det på Ikeas 78cm häll Framtid hin4s eller hinf4t? Just nu lutar jag åt den föregående, 6500kr med väl utspridda zoner och 5 års garanti verkar oslagbart. Ska bara se att jag får ner den över ett 60 skåp. Men det är klart värmer den bara på 75% av ytan så blir man besviken.

Vi hade problem med vår E-lux häll som inte klarade att värma hela botten på gjutjärnsgrytor, det vara bara dne innersta delen som blev helt varm. När vi sen bytte till en Siemenshäll så "orkade" den värma hela. Varför den ena fungerar bättre än den andra har vi inte lyckats räkna ut men jag antar att det kan ha med effektregleringen att göra. Jag skrev om det i en annan tråd: http://www.byggahus.se/forum/kok/17...ionshall-som-inte-klarar-gjutjarnspannor.html

/C

Tack, intressant länk. Där verkar det mer som det var märkesrelaterat (Elux) än prisnivå på hällen. Nu är det ju Elux som gör vissa av Ikeas hällar. Någon som vet hur Ikeas två breda hällar funkar.

En bekant till mig köpte en när han renoverade köket, HIN4S har jag för mig.
Han har haft hällen några månader och den verkar funka även om fläkten/fläktarna går länge efter han använt den.

Just symptom med "värmer bara halva pannan" beror tydligen på modell och tillverkare, E-lux har/haft nån modell som hade svårt med vissa pannor, verkade inte fatta hur stora de var utan värmde bara "innercirkeln".
Högfrekvent tjutande kan också uppstå, vissa modeller "känsligare" än andra och kräver "bra" stekpannor - andra hällar funkar med i stort sett allt som går att köra med induktion.

Fläktljudet kan vara irriterande då detta ibland kvarstår länge efter man använt spisen, då vi alla reagerar olika på ljud kan det vara bra att försöka testa hällen i butiken om detta är möjligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.