Hejsan, jag är helt novis på att byta bänkskiva och har ingen erfarenhet av liknande sedan tidigare.

Det jag undrar nu över är hur skall man gå tillväga? Den gamla bänkskivan är borttagen i alla fall. Jag ska spackla och slipa ena sidan där det har "lossnat" lite från väggen från att vi tog bort den gamla.

Det jag har tänkt göra är följande.

Spackla och sedan slipa och spackla igen tills det är hyffsat jämnt. Sedan mäter jag och sågar bänkskivan, men skall det finnas något spelrum från väggen? Sedan ska jag sätta dit bänkskivan, rita på undersidan där diskhon ska sitta, dvs markera med en penna på bänkskivan där hålet för diskhon skall sitta. När jag har gjort detta så sågar jag ut hålet.

Jag limmar fast bänkskivan på själva ramen som sitter redan där. Sedan skall jag sätta silikon längs väggen runt hela bänkskivan så att det blir tätt. Jag sätter sedan silikon längs kanten på diskhon och placerar den i hålet.

Stämmer detta eller har jag uppfattat det helt fel över hur man monterar dit en bänkskiva? Jag har inte hittat några instruktioner så allt har jag bara höftat nu.

Paul-Staffanstorp
Limma dit skivan är en dödssynd !! ;)
Tänk på den stackars sate som ska byta den skivan en dag och hur lätt den blir att ta bort !

Skruva fast den på ett fåtal ställen inifrån skåpen.

I övrigt är det väl ok tillvägagångssätt.
Gör skivan 5mm kortare än ditt stumma mått så får du lätt in skivan och springan döljs ju med kakeln sen.

Att man inte limmar skivan, eller skruvar fast den hårt har väl även att göra med att skivan kommer "leva" och röra sig med årstiderna?

Paul-Staffanstorp skrev:
Gör skivan 5mm kortare än ditt stumma mått så får du lätt in skivan och springan döljs ju med kakeln sen.
Men om träskivan ska ligga mellan en diskbänk och en stenskiva? Då finns inget kakel att dölja springan med, kan man då kapa skivan exakt? Den borde inte röra sig i fiberriktningen?

Och hur behandla ändträt här, räcker det med Osmo hårdvaxolja på ändträt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.