28 101 läst ·
15 svar
28k läst
15 svar
Ikea induktionshäll och En-Fas?
Sida 1 av 2
Hej!
Håller på att planera en renovering av mitt kök via ikea Allt är i princip klappat och klart förutom valet av häll. Induktionshällen jag vill ha är Framtid HINF4T, vilket enligt nån på Ikea kräver 3-fas för att fungera till 100%. Tyvärr bor jag i en gammal bostadsrätt som har enbart 1-Fas i ytterligare i ca 2 år till. Proppskåpet ser gammalt ut med enbart 4 proppar totalt. Kan bifoga bild vid behov
Jag undrar om ni tror det går att lösa så att det fungerar fullt ut med induktionshällen? Bör jag köpa en glaskeramikhäll istället? råd o synpunkter?
Håller på att planera en renovering av mitt kök via ikea Allt är i princip klappat och klart förutom valet av häll. Induktionshällen jag vill ha är Framtid HINF4T, vilket enligt nån på Ikea kräver 3-fas för att fungera till 100%. Tyvärr bor jag i en gammal bostadsrätt som har enbart 1-Fas i ytterligare i ca 2 år till. Proppskåpet ser gammalt ut med enbart 4 proppar totalt. Kan bifoga bild vid behov
Jag undrar om ni tror det går att lösa så att det fungerar fullt ut med induktionshällen? Bör jag köpa en glaskeramikhäll istället? råd o synpunkter?
Vi har ställt samma fråga till IKEA och andra butiker och kommit fram till att det brukar gå att köra på en-fas, problemet är exempelvis att du kanske inte kan köra boosterfunktion på alla plattor samtidigt.
Vi har en-fas och tänkte ändå välja induktionshäll, har flera grannar som inte märker av något problem med detta.
Vi har en-fas och tänkte ändå välja induktionshäll, har flera grannar som inte märker av något problem med detta.
Gällde det samma insuktionshäll när ni frågade? Jag frågade också på ikea, men personen jag pratade med hade ingen aning. Du nämner att det "brukar gå".. vad är det som avgör om det funkar lr inte? och hur kan jag ta reda på denna information isåfal?
Läste nånstans att man kanske inte kan köra både spis o häll samtidigt om du har en-fas vilket vore lite trisst.
Läste nånstans att man kanske inte kan köra både spis o häll samtidigt om du har en-fas vilket vore lite trisst.
Vi frågade inte om någon speciell häll. Jag föreslår du tittar i manualen för aktuell häll (borde finnas på hemsidan, annars har de den på IKEA) och sedan frågar igen och se då till att få prata med någon som kan (någon borde ju finnas, det är ju inte en jätteovanlig fråga..).
Eller så kanske någon annan kan svara på frågan bättre?
Eller så kanske någon annan kan svara på frågan bättre?
För mig ser det uppenbart ut att det inte kommer funka så bra på 1fas 10A.
4x2300W induktionszoner med booster; 3200W.
Fast installation. Installationen måste göras av behörig installatör.
Spänning: 220-240V.
Anslutningseffekt: 7400W.
4x2300W induktionszoner med booster; 3200W.
Fast installation. Installationen måste göras av behörig installatör.
Spänning: 220-240V.
Anslutningseffekt: 7400W.
Bostadsrätt med enfas, då har du 20A till spisen i dagsläget. Du kommer kunna använda hällen utan problem. Kanske inte köra boost på alla plattor samtidigt, men för att göra det måste man ändå ha 6 armar för att inte bränna smöret.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Har det fungerat tidigare med vanlig gjutjärnsspis så kommer det att fungera nu också. Induktion har mindre att värma (bara kastrullbotten) så man kommer inte att använda högsta värme så länge. Sedan går inte alla zonerna på full fräs hela tiden, bränd mat är inte hälsosamt.
Jag kör fortfarande på 2x 10 A sedan 3 månader pga att dels testar jag dels har inte orkat byta bottenplattor. Induktion har sina klara fördelar så skippa inte den för att IKEA tror och tycker.
Protte
Jag kör fortfarande på 2x 10 A sedan 3 månader pga att dels testar jag dels har inte orkat byta bottenplattor. Induktion har sina klara fördelar så skippa inte den för att IKEA tror och tycker.
Protte
Okej en liten uppdatering:
Hade elektriken hemma hos mig imorse och han sa att det ABSOLUT inte skulle gå att koppla in en induktionshäll som kräver 3-fas i min lägenhet. Eftersom att min bostadsrättförening inte tillåter att man drar extra kablar upp från elcentralen utan man får klara sig med det som finns i lägenheten.. vilket är 20A 230v för spisuttaget. Han sa även att den elektrikern jag pratat med ibörjan som sa att det går o lösa hade helt o hållet fel... stämmer detta?
Isåfall är det lite tråkiga nyheter, då jag har beställt en FRAMTID HINF4T som inte kommer fungera i min lägenhet om det inte går att ställa in den o köra via en-fas.. Några åsikter om det här från folk som är kunnigare?
Hade elektriken hemma hos mig imorse och han sa att det ABSOLUT inte skulle gå att koppla in en induktionshäll som kräver 3-fas i min lägenhet. Eftersom att min bostadsrättförening inte tillåter att man drar extra kablar upp från elcentralen utan man får klara sig med det som finns i lägenheten.. vilket är 20A 230v för spisuttaget. Han sa även att den elektrikern jag pratat med ibörjan som sa att det går o lösa hade helt o hållet fel... stämmer detta?
Isåfall är det lite tråkiga nyheter, då jag har beställt en FRAMTID HINF4T som inte kommer fungera i min lägenhet om det inte går att ställa in den o köra via en-fas.. Några åsikter om det här från folk som är kunnigare?
Det är ju lite svårt för oss att svara på men om du idag bara har enfas och föreningen inte tillåter att man kompletterar stigarna (extra kablar från källaren), ja då kan du ju inte få trefas och måste nöja dig med enfas. Så, utifrån din beskrivning stämmer det nogRizell skrev:Hade elektriken hemma hos mig imorse och han sa att det ABSOLUT inte skulle gå att koppla in en induktionshäll som kräver 3-fas i min lägenhet. Eftersom att min bostadsrättförening inte tillåter att man drar extra kablar upp från elcentralen utan man får klara sig med det som finns i lägenheten.. vilket är 20A 230v för spisuttaget. Han sa även att den elektrikern jag pratat med ibörjan som sa att det går o lösa hade helt o hållet fel... stämmer detta?
Jag har hela tiden tänkt mig att jag enbart kommer ha enfas i lägenheten.. men med prat med en tidigare elektriker samt vad jag läst på diverse forum så fick jag intrycket att man borde kunna ha en induktionshäll utan problem ändå.. bara att det inte gick o köra t.ex alla plattor med booster samtidigt?Alfredo skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om man läser tekniska beskrivningen på hällen så står det klart att den går att ansluta till 220-240 volt. De flesta hällar går att koppla enfasigt och då matas alla "plattor" från samma fas. Har man trefas så kan man dela upp plattorna på 2 faser, mellan fas och nolla är det 230 volt, trefas betyder inte alltid 400 volt. tredje fasen kan man ha till ugnen.
Så kör på din IKEAhäll, klarar inte din elektriker av att koppla in den så skaffa en ny elektriker med mera bakom pannbenet.
Protte
Så kör på din IKEAhäll, klarar inte din elektriker av att koppla in den så skaffa en ny elektriker med mera bakom pannbenet.
Protte
Tackar för svaret, jag mailade nyss elektrikern med den tekniska beskrivningen (hade den ej tillgänglig imorse) så får jag se vad han svarar.. hans rekommendation imorse var iaf att skippa induktionshäll + Framtid OV10 ugn (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90156209/) och istället köpa en vanlig äldre spis för att underlätta och inte överbelasta elen. Får se vad han svarar på mailet.. hade helst behövt veta så snabbt som möjligt så jag har chans o avbeställa induktionshäll + ugn innan det är försentprototypen skrev:Om man läser tekniska beskrivningen på hällen så står det klart att den går att ansluta till 220-240 volt. De flesta hällar går att koppla enfasigt och då matas alla "plattor" från samma fas. Har man trefas så kan man dela upp plattorna på 2 faser, mellan fas och nolla är det 230 volt, trefas betyder inte alltid 400 volt. tredje fasen kan man ha till ugnen.
Så kör på din IKEAhäll, klarar inte din elektriker av att koppla in den så skaffa en ny elektriker med mera bakom pannbenet.
Protte
Bara för att reda ut eventuellt missförstånd.. när dom "kör på enfas" innebär det att deras lägenhet enbart har enfas då? eller kan det menas att lägenheten har 3fas, men att bara 1fas är kopplad till hällen? (Ber om ursäkt för eventuell idiotfråga )flouee skrev: