3 341 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vilken hårdvaxolja som inte ger ett "lackat" utseende?
Har köpt bänkskiva i Amerikans valnöt och tänkte behandla den med hårdvaxolja. Jag vill inte att skivan skall se "lackad" ut efter behandling utan mer matt. Osmo skall ju vara bra men läser man på deras hemsida så står det
"3058 Top-Oil, Ofärgad matt
Naturliga oljor framhäver träets kulör, ytstruktur och ger ett "permanent vått" utseende."
Permanent vått? För mig är det lackad finish? MEn samtidigt står det matt?!? Fattar ingenting.
Sedan har dom:
"3068 Top-Oil, Natur Nyhet!
Motverkar det "permanent våta" utseendet. Träet skyddas, behåller sitt ursprungliga utseende och ser nästan "obehandlat" ut."
Låter ju bra men tyvärr rekommenderar dom inte det till mörka träslag.
Vad finns det mer för andra bra och vattenavvisande hårdvaxoljor som inte ger en lackad finish?
"3058 Top-Oil, Ofärgad matt
Naturliga oljor framhäver träets kulör, ytstruktur och ger ett "permanent vått" utseende."
Permanent vått? För mig är det lackad finish? MEn samtidigt står det matt?!? Fattar ingenting.
Sedan har dom:
"3068 Top-Oil, Natur Nyhet!
Motverkar det "permanent våta" utseendet. Träet skyddas, behåller sitt ursprungliga utseende och ser nästan "obehandlat" ut."
Låter ju bra men tyvärr rekommenderar dom inte det till mörka träslag.
Vad finns det mer för andra bra och vattenavvisande hårdvaxoljor som inte ger en lackad finish?
Vill du ha en mattfinish på skivan är ju Linoljan bäst. Du får köra lite fler gånger första halvåret, men sen får du en fantastikt vacker skiva. Vi gjorde det på vår svart ek skiva och den ser super ut och tål väta bra
Vi testade precis osmo 3062 ofärgad matt på en amerikansk valnöt och det ser väldigt bra ut. Absolut inte lackat/högblankt. Ju skulle nästan säga att den blev mattare än innan. Jag vet inte varför dom inte rekommenderar den på mörka träslag, jag läste det också. Man kanske borde kolla det med dom?
Klicka här för att svara