10 908 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Varför finns det så få inbyggda bänkfläktar i vårt land?
När vi letar kök, inredningsdetaljer och idéer fick vi ett tips av köksfirman Smedstorp om en fläkt från De Dietrich som monteras bakom hällen nedsänkt i bänkskivan. Vi satte igång en liten marknadsundersökning och fann nästan bara objekt på Youtube och amerikanska sidor. De har uppenbarligen funnits sedan 2005. Så frågan är: varför används de inte av våra köksinredare? Borde vara en utmärkt lösning för alla våra köksöar och högt i tak.
Downdraft hoods
http://www.nextag.com/downdraft-hoods/stores-html
http://www.youtube.com/watch?v=kHMmnNtXVWU
http://www.dedietrich.se/default.aspx?ID=933&ShopgroupID=221&ShopProductID=52636&StyleID=
Har ni synpunkter eller erfarenhet så vill vi gärna höra det
Downdraft hoods
http://www.nextag.com/downdraft-hoods/stores-html
http://www.youtube.com/watch?v=kHMmnNtXVWU
http://www.dedietrich.se/default.aspx?ID=933&ShopgroupID=221&ShopProductID=52636&StyleID=
Har ni synpunkter eller erfarenhet så vill vi gärna höra det
Ingen aning, men om de inte går att dra längre upp än på bilderna, så borde de vara rätt meningslösa så länge inte ångan går neråt. Så frågan är kanske snarare varför de säljs någonstans utanför Sverige, för så vitt jag vet går ånga uppåt även utanför det här landet. ;-) De får vara jäkligt mycket starkare om de ska ha samma effekt som fläktar som sitter över kastrullerna iallafall...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej Eva,
bänkfläktar görs av dessa märken
De Dietrich
Gaggenau
Thermex
(Fjäråskupan, skall släppas i år)
Witt
Problemet med bänkfläkten är att du tappar effektivitet på fläkten vilket gör att du måste ha en starkare motor för att kompensera för detta. Sen görs de oftast för kolfilter vilket minskar den angivna effekten med cirka 20-25%. Lösningen i sig är väldigt snygg, gillar man det ska du bara kolla att den klarar dit kök i kapacitet.
Lycka till
bänkfläktar görs av dessa märken
De Dietrich
Gaggenau
Thermex
(Fjäråskupan, skall släppas i år)
Witt
Problemet med bänkfläkten är att du tappar effektivitet på fläkten vilket gör att du måste ha en starkare motor för att kompensera för detta. Sen görs de oftast för kolfilter vilket minskar den angivna effekten med cirka 20-25%. Lösningen i sig är väldigt snygg, gillar man det ska du bara kolla att den klarar dit kök i kapacitet.
Lycka till
Hej,
Har en de Dietrich som jag köpt i England via en web-shop, gick på runt 15 000 2009. Fungerar alldeles utmärkt och är väldigt snyggt. Rekommenderas om ni vill undvika fula kåpor över köksöar och/eller högt i tak. Har själv 6,5 meter till tak så det fanns inte så många alternativ.
Har en de Dietrich som jag köpt i England via en web-shop, gick på runt 15 000 2009. Fungerar alldeles utmärkt och är väldigt snyggt. Rekommenderas om ni vill undvika fula kåpor över köksöar och/eller högt i tak. Har själv 6,5 meter till tak så det fanns inte så många alternativ.
Detta var intressant!
Thermex säljer ju dessa några fläktar för runt 15 000 i sverige av denna typ! Några fler som har åsikter?
Men när den är nerfälld borde den väl krocka med lådorna som sitter under hällen? Och hur blir luftcirkulationen som induktionshällar kräver? Borde inte denna fläkt täppa till luftventilationen en del i nedfällt läge?
Thermex säljer ju dessa några fläktar för runt 15 000 i sverige av denna typ! Några fler som har åsikter?
Men när den är nerfälld borde den väl krocka med lådorna som sitter under hällen? Och hur blir luftcirkulationen som induktionshällar kräver? Borde inte denna fläkt täppa till luftventilationen en del i nedfällt läge?
Hut högt har du i tak? jag har märkt att många leverantörer kommer med en lösning som sitter uppe i taket istället, detta är helt klart en bättre lösning om du inte har mer än 2500 i takhöjd.
Någon skrev att FJäråskupan skulle släppa bänkfläkt, men det har jag väldigt svårt att tro, då dessa inte har så bra osupptagning eftersom ångan stiger uppåt.
Någon skrev att FJäråskupan skulle släppa bänkfläkt, men det har jag väldigt svårt att tro, då dessa inte har så bra osupptagning eftersom ångan stiger uppåt.
Jag har bänkfläkten från Gaggenau med kolfilter hemma och den fungerar kanon.
Den indikerar när fettfiltret ska maskindiskas (var 30:e drifttimme) och på de 10 månader vi haft den så har vi ännu inte behövt byta kolfilter. Den har 4 effektlägen och vi kör aldrig på mer än nivå 2 och det stör inte.
Oavsett om fläkten är fast eller åker ned i bänkskivan så måste den installeras bakom lådorna eftersom motor och kanal tar en del plats. Gaggenaus motor tar upp hela nedersta lådan under hällen (B90 H30), varianten från Thermex är nog lite mindre och ritningar på detta finns på deras hemsida.
Takfläkt var aldrig ett alternativ då det är lägenhet och betongtak, men bor man i villa och har möjlighet att fälla in fläkten i taket som Cullberg skriver, så är detta nog också en riktigt bra lösning. Dock tror jag att man ska låta takfläktarna gå längre efter att man stekt klart så att den hinner suga ut det os den missat från början.
Den indikerar när fettfiltret ska maskindiskas (var 30:e drifttimme) och på de 10 månader vi haft den så har vi ännu inte behövt byta kolfilter. Den har 4 effektlägen och vi kör aldrig på mer än nivå 2 och det stör inte.
Oavsett om fläkten är fast eller åker ned i bänkskivan så måste den installeras bakom lådorna eftersom motor och kanal tar en del plats. Gaggenaus motor tar upp hela nedersta lådan under hällen (B90 H30), varianten från Thermex är nog lite mindre och ritningar på detta finns på deras hemsida.
Takfläkt var aldrig ett alternativ då det är lägenhet och betongtak, men bor man i villa och har möjlighet att fälla in fläkten i taket som Cullberg skriver, så är detta nog också en riktigt bra lösning. Dock tror jag att man ska låta takfläktarna gå längre efter att man stekt klart så att den hinner suga ut det os den missat från början.
Hej, nu är jag Eva He i stället, bytte nätleverantör och slarvade bort mig. Intressant med inläggen om vad ni har hittat/installerat. Kändes osäkert på vad man skulle satsa på då det ju kräver ett hål i bänkskivan och då går det inte an att ändra sig precis. Vi har 4, 5 m i takhöjd, efter idogt letande hittade vi en Franke som nu sitter monterad i taket med motor uppe på taket, skall provlyssna i helgen hur ljudnivån är.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden