Mikael_L
Är det någon som har tips var man vänder sig i Uppsala-trakten för att hitta någon som fixar måttbeställda bänkskivor för rimliga pengar?
(norra sthlm - västerås - gävle)

Jag vet inte riktigt vad jag menar med rimliga pengar, men om jag säger som så, inte så snormycket mer än vad IKEA tar.
Jag behöver en som är ca 1850*800mm skarvad i vinkel med en 400x600.

Och hos IKEA går en i laminat loss på ca 2000:- (+ ev underlimning av ho) vilket inte alls är så blodigt. Men jag vill slippa deras tjocklek på 38mm.

Jag skulle kolla med HTH och Hornbach.

Om det blir 800+400 mm så skulle jag som den pedant jag är konsultera ett snickeri med limpress att göra den i ett stycke, blir ju lite spill av både spånskiva och laminat men vadå, drömhuset ska ju vara en dröm att bo i.

P

Mikael_L
Tack för svaren, jag ska ringa runt lite och kolla, på fredag tror jag att jag har tid.

protte, ja man kan ju utgå ifrån en 1200x1850-skiva och ta bort det som inte behövs.
Men är det laminatbänksiva som vi tänker oss så blir det kanske krångligare ...?

Fler tips?

Vad skulle vara krångligt?
Spånskiva 28mm
http://www.sigvard-spangberg.se/vara-skivor/spanskivor.aspx

Laminat hittade jag hos samma företag (backa tillbaka och välj våra skivor och scrolla lite nedanför mitten).

Måtten på skivorna räcker mer än väl.

Såga ur spånskivan och kantlista, på med lim på båda sidor, laminat på båda sidor.
Sedan kommer det svåra, att få fatt på en limpress att stopp in det hela i.
Renkapa runt om, lacka kantlisten sedan färdigt typ.

Protte

Mikael_L
Aja, jag trodde man utgick från färdiglaminerade skivor. :)

Det går dåligt, kantlisten BÖR hamna mellan laminaten.

Protte

Allså låter inte bra i mina öron att själv trixa och fixa ihop en laminatbänkskiva. Jag skulle kollat på nätet där finns många lev. av laminat.

Jag skrev väl inte att att Mikael kunde fixa allt själv, en limpress behöver raggas upp.
Om han bott lite närmare så vet jag om två pressar.

Protte

Mikael_L
OK, jag lyfter tråden och frågar igen.
Vem gör måttanpassade skivor billigt i Uppsala-trakten?

Jag kollade med HTH som tipsades om men känner inte att dom riktigt kunde nå ner till acceptabelt pris för oss, då kör vi plan B annars.
Sen har jag skjutit frågan framåt i dryga månaden nu, men nu börjar det bli tidskritiskt att börja få en skiva beställd.

Vi köpte våra granitbänkskivor från Agelito.se de levererar tydligen till hela landet. De har laminat och en massa andra material.

Bauhaus har ju skivor, och de sågar dem på beställning. Skulle tro att det kostnadsmässigt blir IKEA klass.

Här i Stockholm finns Culimar, vi handlade vårt kök där, fast det är 6 år sedan nu. Då hade de väldigt konkurrenskraftiga priser på träskivor. Jag vet att de har även laminatskivor i sortimentet. De levererade då skivor till väldigt många som inte hade köpt deras kök.

Culimar ligger dock inte i norra Stockholm (Globen).

Problemet för Mikael är att skivan ska gå i vinkel och att "bredden" blir mer än 60-61 cm.
Det är för att undvika skarv som han plågar kroppen.

Protte

Mikael_L
Tja, en skarv har jag allt tänkt att det blir.
Jag har tänkt den mellan en liten 40x60cm bit och den stora skivan som kommer vara ca 220x75-80cm. Där jag ritat den röda linjen.
Jag vet att du protte, föreslog att ändå göra den i ett stycke. Jag har faktiskt inte försökt hitta något snickeri som kan göra det åt mig. Men en tanke vore det.
Men den skarven jag tänkt mig stör mig inte.

Men stora skivan ska ju vara minst 75 cm bred och kan alltså inte göras av två kapade och skarvade 60cm-skivor, ty en lång skarv mitt över hela arbetsytan ... - nä så kul ska vi inte ha det. Det lär inte ta alltför länge innan det kryper ner fukt och eländet börjar.
Sen måste skivan bli kantat på tre sidor, då den ligger mot vägg endast vid kortsidan.

Och där kommer ju bauhaus till korta, som endast har 60cm skivor.
Men det slog mig att jag ska prata med personalen, dom kanske gör måttanpassat i alla mått på beställning, jag har bara tittat lite i deras butikssortiment och konstaterat att bredare än 60 inte finns. Jag brukar undvika att prata med Bauhaus personal.

• bänkskiva.jpg
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.